Tomture61
Har räknat på en yttervägg till ett garage med Uni skiva 35 och 33.
Får fram 0,243 W/m²K med Uni skiva 35 och 0,188 W/m²K med Uni skiva 33
Med vad blir detta i kronor /ören i uppvärmningskostnader. (kwh)
Förutsättningen är 50 kvm yttervägg , +18 gr inomhus.
Enklast är vell att räkna på uppvärmning med elelement ,fast kommer att använda LLVP
Uni 35 kostar ca 3200:- Uni 33 kostar ca 4830:- till ytterväggar

Ngn som vet hur man räknar ut detta ?
 
Tomture61
Vet ej om jag räknat rätt men skillnaden borde bli 9,5 kwh/år
( skillnad mellan isoleringar är 0,055 W/m²K x 50 kvm = 2,75 w x 24 h = 66 wh / dygn x 365 dagar = 792 wh x årsmedeltemp (skillnad mellan inne/ute,12 gr) = 9,504 kwh )

Kan det vara rätt räknat tro ?
 
Den här typen av teoretiska beräkningar funkar inte i praktiken eftersom du inte tar hänsyn till värmeinfallet som solen åstadkommer. Siffran är därför på tok för hög. Sedan förstår jag inte hur du kommer fram till siffran 9,504 kWh. Jag är med fram till 792 wh.
 
Att räkna med skillnaden till årsmedel ger ett osäkert svar man bör använda antalet gradtimmar för den ort det gäller.
 
Utan att ha tittat på dina siffror alls på, så är skillnaden mellan skivorna 6%, så skillnaden i energiförlust kan aldrig bli större än så.
Med tanke på att dels alla köldbryggor inte förändras av valet av skiva samt att golv/tak är oförändrat om det bara gäller väggisolering, så borde den praktiska skillnaden vara under 1% för hela byggnaden, och därmed kommer uppvärmningskostnaden knappast att skilja mer än nån % heller.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om jag räknat rätt men skillnaden borde bli 9,5 kwh/år
( skillnad mellan isoleringar är 0,055 W/m²K x 50 kvm = 2,75 w x 24 h = 66 wh / dygn x 365 dagar = 792 wh x årsmedeltemp (skillnad mellan inne/ute,12 gr) = 9,504 kwh )

Kan det vara rätt räknat tro ?
66x 365 borde bli 24090 och inte 792?
Isf 24090x 12 vilket skulle bli 289 kWh/ år
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Om man istället räknar med gradtimmar får man 2,75w x 120000 gh =330 kWh/år

Värdet för gradtimmar är ungefärligt för Sundsvall.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Taket kommer att få 2 x 145 Uni skivor 35.
Betong plattan har 200 mm cellplast med L - element i voten.
Det verkar som Uni skiva 33 ej är försvarbar att använda till ytterväggarna.
Vad tror ni om folierad (aluminium ) plast på det inre tätskicktet ?
Kommer inte att vara + 18-20 grader för jämnan vintertid.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad tror ni om folierad (aluminium ) plast på det inre tätskicktet ?
Kommer inte att vara + 18-20 grader för jämnan vintertid.
Värdet av att använda Aluminiumfolie är mycket litet.
Vid dom låga temperaturer som det handlar om är förluster genom strålning små.
 
Tomture61
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/135852.pdf

Kan man läsa om en värmereflekterande folie , produkten är 7,5 mm tjock men motsvarar 28 mm mineralull .
Produkten jag tänkte använda är 0,2 mm tjock , kostar 3065:- för hela garaget (väggar/tak)
Medans byggfolie ,2 rlr 0,2 mm kostar 778:- :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

Kan man läsa om en värmereflekterande folie , produkten är 7,5 mm tjock men motsvarar 28 mm mineralull .
Produkten jag tänkte använda är 0,2 mm tjock , kostar 3065:- för hela garaget (väggar/tak)
Medans byggfolie ,2 rlr 0,2 mm kostar 778:- :thinking:
14-28 står det i rapporten, alltså väldigt dyrt för den lilla nyttan.
Dessutom blir monteringen känslig för att det ska finnas strålning i väggen som kan reflekteras vilket det normalt inte gör.
 
I garageväggen blir nog största effekten av alufolie minskad radiostrålning dvs dålig mobiltelefontäckning
 
M
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

Kan man läsa om en värmereflekterande folie , produkten är 7,5 mm tjock men motsvarar 28 mm mineralull .
Produkten jag tänkte använda är 0,2 mm tjock , kostar 3065:- för hela garaget (väggar/tak)
Medans byggfolie ,2 rlr 0,2 mm kostar 778:- :thinking:
Den där (eller liknande) användes i ett program som heter "Uppfinnaren" på SVT. Där kalasade mössen friskt på den här tunna isoleringen under bara någon dag.
Nu var det ju under lite mer musvänliga förhållanden, men något att tänka på :)
 
Tomture61
Vad är värme ? strålning . Energi kan inte förstöras har jag hört .
Så värme borde kunna förflytta sig genom väggar.
Kan man reflektera värme/strålning ? Jupp , det går.
Svarta material tex suger åt sig värme medans vit snö reflekterar värme.
Alufolie borde också reflektera värmestrålning , både mycket och lite strålning/värme.

Möss har vell en förmåga att käka det mesta !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är värme ? strålning . Energi kan inte förstöras har jag hört .
Så värme borde kunna förflytta sig genom väggar.
Kan man reflektera värme/strålning ? Jupp , det går.
Svarta material tex suger åt sig värme medans vit snö reflekterar värme.
Alufolie borde också reflektera värmestrålning , både mycket och lite strålning/värme.
!
Du är lite fel ute, värme transporteras på tre sätt, strålning, ledning och konvektion.
Endast strålning kan reflekteras.
I en vanlig vägg är andelen strålning så nära noll att den anses obefintlig, därför gör aluminiumen ingen nytta där.
Om man skapar en vägg med luftspalt innan aluminiumen kan den göra viss nytta då det uppstår lite lite strålning i luftspalten.
Men om man tittar på formeln/ekvationen för vilken effekt som överförs i form av strålning syns det att den fortfarande kommer vara väldigt liten jämfört med konvektion /ledning. Detta visas genom att temperaturskillnaden har potensen 4 i kombination med en konstant som är liten (5,67x10^-8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.