Jag har ett problem.
Jag har en spishäll som är nedsänkt i en bänkskiva, dvs. det är helt slätt från bänkskivan och ut över hällen. Under hällen sitter det en ugn som håller på att braka ihop, problemet är att kontrollerna (vreden) till hällen sitter i ugnen så går inte ugnen att laga så måste jag byta båda.

Tyvärr håller hålet i bänkskivan inte rätt mått efter dagens standard, så jag försöker hitta en häll med rätt infällnadsmått.
Hålet är 533mm*493mm. De flesta hällar jag hittar ligger på 550-560mm.

Ett alternativ är ju att förstora hålet men det finns riskerr med att plocka loss en granitskiva och köra iväg den till stenhuggaren för förstoring av hålet.

Det är rena sisyfos arbetet att gå igenom alla produkter hos diverse vitvarufabrikanter för att hitta inbyggnadsmått.

Någon som har en ide om hur man hittar en häll som passar, alternativt har en kylfläkt till en tjugo år gammal ugn?
 
A
Har du provat prisjakts funktion med filter för att ställa in dimensioner och söka där?
 
Kolla med en firma som normalt sågar och fräser i sten. Dom har överhandsfräs med diamant fräsar. "Som att köra i smör" Dom gör kanske hembesök? När vår dotter och svåger fick sin svarta stenskiva levererad hade dom tänkt fel så en kant som skulle vara synlig var rå.
Men en kille hämtade en maskin och slipade kanten på plats utan problem. :)
 
A Alfons3301 skrev:
Har du provat prisjakts funktion med filter för att ställa in dimensioner och söka där?
Bara som hastigast, ställer man in bredd under 600mm så hittade prisjakt bara en häll av ett udda märke
 
L Leif i Skåne skrev:
Kolla med en firma som normalt sågar och fräser i sten. Dom har överhandsfräs med diamant fräsar. "Som att köra i smör" Dom gör kanske hembesök? När vår dotter och svåger fick sin svarta stenskiva levererad hade dom tänkt fel så en kant som skulle vara synlig var rå.
Men en kille hämtade en maskin och slipade kanten på plats utan problem. :)
Det lutar åt det, annars får skivan åka till stenhuggaren!
 
Liten uppdatering.

Elektrikern gick bet på att hitta delar så jag bestämde mig för att plocka loss skivan för att förstora hålet.
När jag plockade ur hällen så delade den sig och alla spiselementen ramlade ur, tror att det var dags för ett byte även om jag hade hittat reservdelar till ugnen.
nu gäller det bara att hitta någon som kan fixa hålet lite snabbt och lätt.
 
Det verkar ju enklare att i alla fall bara göra ett enkelt hål, där hällen ligger ovanpå skivan.
Så som alla vi andra har det, utan nämnvärt lidande faktiskt :love:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det verkar ju enklare att i alla fall bara göra ett enkelt hål, där hällen ligger ovanpå skivan.
Så som alla vi andra har det, utan nämnvärt lidande faktiskt :love:
Japp, så blir det nu.
Köket är från början ett utställningskök och det hade en massa saker som var nytt i 1993års Marbodal katalog.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.