Hej,

Efter ha följt detta forum så är det dags för första frågan..

Jag ska börja ett stödmursprojekt och kollat in benders megastone 150 rakhuggen. När jag tittat på deras monteringsanvisning så känns den lite väl bökig.. Direkt bakom muren så ska man ha 15cm dränering i form av makadam 8-16mm, vilket känns rimligt, men sen vill dom ha ett lager med packad bergkross på 65 cm sen fiberduk på utsidan. Dessa lager ska gå upp tom. näst sista stenen.

Min fråga, kan man skippa bergkrossen och återfylla med jorden som jag redan har där? Vad skulle de kunna ge för följder?

Tacksam för svar :)

Mvh

Andreas
 
Ingen som har några tankar?
 
Hur hög mur rör det sig om? :)
 
Inte så hög, ca 50 cm
 
D09
Jag har haft som princip att enbart fylla med 16/32 bakom mina murar.

Jag tror det ger den minsta påfrestningen mot muren.

Allergisk mot jord ;)
 
Då hade jag lagt en sten under Mark, dränering bakom med drängrus till halva murens höjd och sen på med jord. Är inga supermassor som pressar. Vill man säkra extra kan man lägga fiberduk mellan blocken ovanför drängruset och en bit in under jorden som förstärkning. Då kommer den luren garanterat inte rubba sig! :)
 
D09 D09 skrev:
Jag har haft som princip att enbart fylla med 16/32 bakom mina murar.

Jag tror det ger den minsta påfrestningen mot muren.

Allergisk mot jord ;)
Jag har för avsikt att odla div bakom muren så i detta fallet känns jord bättre :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Då hade jag lagt en sten under Mark, dränering bakom med drängrus till halva murens höjd och sen på med jord. Är inga supermassor som pressar. Vill man säkra extra kan man lägga fiberduk mellan blocken ovanför drängruset och en bit in under jorden som förstärkning. Då kommer den luren garanterat inte rubba sig! :)
Jag får dessutom gjuta en sula har jag märkt iom att det är mkt berg så svårt att få det plant annars. Detta bör ju göra muren starkare. Bra ide där att använda duken som ankare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.