Staffans2000
Hejsan mannar!
Nu är golvspånskivorna på plats i tillbyggnaden. Nästa steg blir att lägga golvgips innan de långa klinkerplattorna skall sättas.

Frågan är: Hur skall golvgipsen fästas i spånskivorna, eller skall den inte fästas alls så att gipsen inte rör sig i förhållande till spånen. Mao. Det optimala vore att gipsen flyter ovanpå spånskivorna utan att påverkas av trämaterialets rörelser, men hur skall man få till en sammanhängande gipsyta bestående av en massa mindre skivor?

Eller snackar jag blaja, och istället är det bara att skruva fast gipsen?

Staffan
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vill du öka styvheten så kan gipsskivorna limmas med ardex S48. Det är t.ex rekommenderat om man har lite längre avstånd mellan reglarna och behöver styvheten. Vi gjorde så till en liten del med klinkers i hallen.
 
T
Du fäster golvgipsen med samma fix som du lägger klinkern, använd en vanlig tandkam att dra ut fixet med.
 
Kanske ska funderacpå att flytspackla istället för golvgips leder inte värmen lika bra som spackel
 
T
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kanske ska funderacpå att flytspackla istället för golvgips leder inte värmen lika bra som spackel
TS skriver ingenting om golvvärme!
 
Staffans2000
Flytspackel. det kanske skulle varit något! nu har jag redan köpt hem gipsen. Och, jo då, det är golvvärme, men jag tänkte att det var irrelevant för min fråga. Själv har jag varit kritisk till att värmen verkligen skall leta sig upp genom alla lager, men både rörläggarkompisen och bygghjälpen försäkrar att det kommer att bli bra! Själv är jag fortfarande lätt skeptisk.

Inget skruvande alltså! Sålunda är det lim eller fix som gäller. Skall ytorna primas eller är det överflödigt?

Staffan
 
  • Gilla
Gunsankan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inget skruvande alltså!
Staffan
Jo, skruv som du tar bort när limmet/fixet torkat.
 
Finns ingen som helst anledning att skruva, Ardex fixet biter tillräckligt!

Risken är att du drar ner skivorna olika och för mycket!
 
Enligt vad jag förstår av lk sida så är golvgips inget att rekomendera
 
Kör flytspackel golvgips är inte bra.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jag är inne i samma frågeställning och det jag kommit fram till är att flytspackel är att rekommendera, särskilt vid golvvärme då värmeledningsförmågan är c:a 7 gånger bättre än gips.

För att limma gips enligt tillverkarnas anvisningar krävs ett speciellt gipslim som är lite elastiskt. Ardex S48 är det billigaste som visst ska funka, men det är fortfarande svindyrt.
Vanligt fix rekommenderas inte. Jag misstänker att det har att göra med att trä rör sig medans gips är ett dött material, men jag har inte lyckats finna orsaken till gipsskivetillverkarnas rekommendation.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Staffans2000
Aj aj. det får mig att börja tvivla. Men går det verkligen att få ett riktigt jämnt golv med flytspackel, för det behöver jag eftersom mina klinkerplattor är ca: 150/30cm samt att jag vill ha riktigt smala skarvar.
 
Är man nogrann när man mäter så skulle jag nog säga att det går att få ett helt plant golv med flytspackling jag ska spackla in mina slingor imorgon kväll :)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Om jag fattar det rätt så finns det ett intervall i blandningsförhållandet vatten/pulver. Med störst andel vatten får du ett helt plant golv i våg, med minst andel vatten får du per automatik fall på golvet som behövs i våtutrymmen.

Du kan också göra justeringar efter 1-1,5 timme när du kan beträda golvet, precis som när man gör det lokala fallet vid golvbrunnar.

Skulle det ändå uppstå små skavanker kan du lätt spackla upp dessa.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Använd sådana här imagesSå blir det plant. Klipp dom i den höjd du vill ha. Bild från Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.