Mina trädäck är 12 år gamla och tvättas bara med såpa. I norrläget blir däcket lätt ärgigt och halt då det regnar då solen inte når däcket. Finns det något skydd/medel som kan hindra detta - bortsett från att tvätta det oftare?
 
Har några bilder att visa? Skulle vara intressant att se vilken nyans en "äldre" såpatvättad altan har på trädäcket.

Har tyvärr inga tips att ge då jag själv är i en liknande situation när det gäller hal yta i norrläge. Men ser fram emot några svar på frågan.
 
Gissningsvis och helt utan belägg så är den hala ytan alger? Isåfall har jag provat bensaltensid med framgång.
 
Tack! Är detta något som man sköljer bort efter behandlingen? Får ju inte skada jyckens trampdynor.

Senare: nu har jag läst på. Skyddsutrustning ... stövlar, jeans, handskar o glasögon? Om jag kör roterande högtryckstvätt, sedan behandlar och sköljer av efter ett par timmar och inte låter jycken få tillgång till baksideträdäcker på ett par dagar då bör väl även gräsmattan vara tillräckligt ofarlig?
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Tack! Är detta något som man sköljer bort efter behandlingen? Får ju inte skada jyckens trampdynor.

Senare: nu har jag läst på. Skyddsutrustning ... stövlar, jeans, handskar o glasögon? Om jag kör roterande högtryckstvätt, sedan behandlar och sköljer av efter ett par timmar och inte låter jycken få tillgång till baksideträdäcker på ett par dagar då bör väl även gräsmattan vara tillräckligt ofarlig?
När det används för att få bort mossa och alger på tak sprutar man på det och låter sedan regnet skölja bort det. Gissningsvis så bör det ju sitta någon dag för att det ska ge verkan och döda algerna.

Vi hade ett parti på altanen där det växte alger, behandlade förra året och i år har det inte kommit tillbaka. Hur länge det håller vet jag dock inte.

Jag kör hellre med piassavakvast eller rotborste än högtryckstvätt (med roterande munstycke), det fungerar bättre och så har man kontroll på hur trallen blir så man inte drar upp en massa vassa stickor.
 
F
yonna yonna skrev:
Tack! Är detta något som man sköljer bort efter behandlingen? Får ju inte skada jyckens trampdynor.

Senare: nu har jag läst på. Skyddsutrustning ... stövlar, jeans, handskar o glasögon? Om jag kör roterande högtryckstvätt, sedan behandlar och sköljer av efter ett par timmar och inte låter jycken få tillgång till baksideträdäcker på ett par dagar då bör väl även gräsmattan vara tillräckligt ofarlig?
Du skall tvätta det innan du lägger på. Tror inte det är helt komparibelt med såpa heller om jag inte minns fel så se till att det är tvättatoch såpat innan om du skall ha nån effekt av det.
 
Tack för svar och länk!
Jag ska testa bensaltensid. Jag är annars mycket nöjd med roterande högtryckstvätt och Gysinge linoljesåpa. Norrsidan är just nu livsfarlig - till och med hunden går i spagat.
 
Jag trot stenhårt på att inte behandla trallen utan bara skura av den minst en gång om året.
 
F
mexitegel mexitegel skrev:
Jag trot stenhårt på att inte behandla trallen utan bara skura av den minst en gång om året.
Håller helt med. Bensaltensid är inte en behandling på något sätt. Det är ett alg och mossdräpar-gift. Som vatten man låter torka.
 
Ok - det blir att börja med 1-2 extra tvättningar/år med såpa. För att inte riskera rutschkana brukar jag ha en trasmatta på gångstråket på vintern och det ser ju inte så kul ut men det är effektivt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.