Idag när ugnen stod på varmluftsläget för att värmas upp till rätt temp så gick plötsligt säkringen och jordfelsbrytaren löste ut. Efter att jag bytt säkringen så verkar inte ugnen värma i läget med varmluft. Vrider man på termostatvredet så tänds lampan vid den, sänker man temperaturen så att termostaten slår ifrån så slocknar inte lampan helt utan den lyser fortfarande fast svagare.

På lägena utan varmluften så verkar allt fungera som det ska. Är detta något fel som kan vara lönt att försöka laga tror ni eller ska man titta efter en ny ugn?
 
Nu har jag tagit och mätt värmeelementen i ugnen, verkar som att värmelementet till varmluften har gått sönder. Det övre elementet hade 27,5 ohm på den kortare delen av slingan och 54 ohm på den längre delen. Det nedre elementet hade 51,5 ohm och varmluftselementet verkade inte ha något motstånd alls. Några tips på bra butiker att köpa reservdelar ifrån?
 
Vad kom du fram till var det lönt att laga, samma sak hände precis mig...:(
 
Jag tog och beställde varmluftselementet och bytte det själv. Var inte så svårt, behövde egentligen bara skruva bort täckplattan som sitter för fläkten och varmluftselementet och sen skruva lös de två skruvarna som höll fast elementet innifrån ugnen. Dock så satt skruvarna rätt så hårt så de var lite krångel med dem. Beställde elementet härifrån http://www.nettoparts.se/shop/varmluftselement-husqvarna-4461p.html Fanns ännu billigare på ebay http://www.ebay.co.uk/dsc/i.html?_n...=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313&LH_TitleDesc=1
 
Tack för att du tog dig tid att återvända och ge tips, internet när det är som bäst!
Nu har jag skruvat sönder ock kollat, det verkar vara samma element. Det får spänning med ugnen blir icke varm...
Nu till Ebay!
 
Nu har vår ugn QC 731 också krånglat. Säkringen går, men bara med de lägen dör undervärmen är inkopplad. Beställde ett nytt undre värmeelement från Electrolux vitvaruservice. Ganska enkelt att byta, elementet är fäst i en utdragbar låda som är fäst med två skruvar. Dessvärre sprack fästet till lådan på ena sidan när jag lossade skruven. Därför blir lådan hängande ner ett par centimeter ner i vänsterkant och lådan ligger emot isoleringen nedåt. Tänker att det borde fortfarande vara ok och inte nån fara för brand - det borde väl vara rejäla marginaler här. Först en plåt, sedan isolering/stenull, sedan en aluminiumfolie, sedan ytterplåten, sist en luftspalt på några centimeter och sedan melaminspånskivan i köksmöbeln.

Sånt här händer ju alltid i semestertider ... tror ni att det kan vara nån fara? Funderar på att hitta nån värmebeständig plåtbit för att hålla uppe lådan i vänsterkant igen.
 
A
Ingen fara men du kan få oljämn undervärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.