Hej!

Undrar om någon här vet hur svårt/kostsamt det är att för en elektriker att installera ett vägguttag i ett förråd där det finns taklampa med strömbrytare kopplad till sig. Förrådet är i en bostadsrätt.

Lösningen behöver inte vara snygg och kan göras i stort sett där strömbrytaren sitter idag då jag ändå ska ha förlängsningsladd från uttaget sen.

mvh
Gurkmeja
 
Borde han kunna göra i sömnen, alltså varken dyrt eller tar lång tid.
 
  • Gilla
Gurkmeja
  • Laddar…
Corpes Corpes skrev:
Borde han kunna göra i sömnen, alltså varken dyrt eller tar lång tid.
Tack!

Då är det bara att försöka hitta en vettig elektriker som är villig att göra ett sånt litet jobb i Stockholm
 
tommib
Njaeh.....

Det beror på hur det är kopplat. Jag skulle nog säga att det kan ta några timmar om man har otur, speciellt om inte jordledare finns framdraget och behövs. Lite bilder på installationen kan hjälpa om du vågar ta isär strömbrytaren och lampan.

Är det en hyfsat modern installation? Ligger förrådet i din lägenhet?
 
tommib tommib skrev:
Njaeh.....

Det beror på hur det är kopplat. Jag skulle nog säga att det kan ta några timmar om man har otur, speciellt om inte jordledare finns framdraget och behövs. Lite bilder på installationen kan hjälpa om du vågar ta isär strömbrytaren och lampan.

Är det en hyfsat modern installation? Ligger förrådet i din lägenhet?

Vet inte om jag vill pilla i strömbrytaren och lampan.

Det torde vara en hyfsat modern installation då fastigheten är relativt ny ~2000.
Förrådet ligger utanför lägenheten, det är dock dörren bredvid in till lägenheten.
 
tommib
Troligen är det lugnt men helt säker kan man inte vara förän man ser det på plats. Jag utgår ifrån att någon av säkringarna i din lägenhet stänger av elen i förrådet (dvs du betalar för elen där), annars misstänker jag att föreningen kan bli lite ledsen av att du installerar något där som drar el.

Jag gissar på kylskåp eller frys?

Ett tips är att alltid undvika onödiga skarvsladdar. Be elektrikern sätta uttaget där du behöver det. Troligen måste kabeln till brytaren bytas ändå om inte matningen kommer från det hållet.
 
tommib tommib skrev:
Troligen är det lugnt men helt säker kan man inte vara förän man ser det på plats. Jag utgår ifrån att någon av säkringarna i din lägenhet stänger av elen i förrådet (dvs du betalar för elen där), annars misstänker jag att föreningen kan bli lite ledsen av att du installerar något där som drar el.

Jag gissar på kylskåp eller frys?

Ett tips är att alltid undvika onödiga skarvsladdar. Be elektrikern sätta uttaget där du behöver det. Troligen måste kabeln till brytaren bytas ändå om inte matningen kommer från det hållet.
Är faktiskt inte säker på det. Haha kanske ska kolla upp om jag betalar det eller ej.

Men det är en server som ska stå där, så inte kyl/frys.
 
Det normala i externa förråd är nog att det inte går på lägenhetens elmätare. Så föreningen kan ha synpunkter.

Rent praktiskt så är det troligen en enkel operation att fixa. Men du bör begära tillstånd av föreningen.

Om det nu är en server, så antar jag att du tänker dra in nätverk också? Så det kanske ligger vägg i vägg med lgh?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.