Har en byggnad under uppförande, ohyvlad furu på fasaden som jag inte hann måla i höstas, har tänkt måla med Falu rödfärg. Nu är det svartprickigt på splintveden nertill. Behöver det åtgärdas och hur?
 
Ingen fara bara att måla över med rödfärg.

Använd rödfärg av god kvalité, och späd med 20% vatten första strykningen, viktigt att det inte blir för tjockt.
 
Tack, låter ju bra. Men varför undrar då folk hur de ska bli av med möglet innan de målar om? Växer det inte igenom?
 
A
Hade tvättat fasaden med biokleen innan för att ta det säkra för det osäkra
 
Falu Rödfärg
Hej! Jag rekommenderar att du behandlar panelen först med ett mögeldödande medel innan du målar. Det finns en risk att sporerna bara kommer att växa igenom färglagret och då blir de svårare att få bort. Det finns flera bra leverantörer på mögeldödande medel på marknaden och det är väldigt enkelt att använda. / Janne
 
Det är många som vill utnyttja husägares osäkerhet och vill sälja mögeltvätt, fasadtvätt mm. Vilka leverantörer är pålitliga?
Tog tyvärr inget foto men det ser ut att kanske vara blåträ snarare än svartmögel, någon eller några mm stora fläckar som inte kan tvättas bort. På några ställen snarast strimmor med gråblå ton.
Har fått tips om ättika mot mögel, är det seriöst? Annars är väl borsyra eller andra salter av bor ofta använt mot mögel. Men blåträ är väl en svamp som anses ofarlig?
 
Falu Rödfärg
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
fast mycket sånt här är ganska normalt också och svartprickar på omålat virke behöver ju inte betyda att stora husätarsvampen har ödelagt hela huset på något år utan det har helt enkelt varit helt rätt förutsättningar just där för nå sporer att gro lite och målar man så lär man garanterat ta bort dessa förutsättningar helt. Svartprickigt nytt virke kan man se på brädgården också.
Mögelsporer finns i luften omkring oss konstant, de väntar bara på bra förutsättningar att gro. Det är inget man behöver utrota med nå medel och sen tro att nu är man säker. Oftast behövs det ju som sagt bara att man tar bort förutsättningarna för att det ska kunna leva på en yta.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Hm, tack för info och synpunkter! Bra rapport från SP som dock tycker att man inte ska måla på bräder med blåträ och som förordar att man tar död på allt innan man målar. Kan förstå det när det gäller olje- och alkydfärg (akrylfärg använder jag inte) men med slamfärg tror jag att det viktiga är att fasaden får bra möjligheter att torka ut mellan slagregnen mm. Har tagit till rätt goda takutsprång och slagregn kommer bäst åt från samma håll som solen skiner, litar på att det kommer att fungera. Baksidan åt norr är lite knepigare, finns en viss risk för att snö kan driva in och lägga sig mot huset (det är ett fritidshus).
Kan nog bli så att jag köper en liter mögelgift från Jotun och behandlar med före målning, har rätt gott om tid innan det sker. Har tvättat med Biokleen och skrubbat, sedan sköljt bort. Inte mycket skillnad.
Har svarta prickar på huvudbyggnaden i timmer sedan nåt "mögelår" men det syns knappt. Det gör däremot möglet på innertaket på en öppen veranda i stan. Målades nog med någon plastbaserad färg, antagligen är den för tät. Jag förespråkar att hus ska kunna andas, det sparar många problem - men inte alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.