Ett av sommarens projekt är att bygga något som liknar en pergola i anslutning till altandörrar, tanken är att "taket" (reglar på högkant som solskydd) ska gå in under takfoten..

Jag ser helst att det är en fristående konstruktion som står på fyra stolpar. Den konstnärligt ansvarige för bostaden tycker att det skulle se klumpigt ut med stolpar några cm från husväggen.

Kruxet är att huset har trästomme med fasadtegel och jag och för att slippa stolparna behöver då något fästas i fasaden. Jag känner mig inte helt bekväm att göra den infästningen även om en tidigare konstruktion hade balkskor som var skruvade i fogarna för detta ändamål. Jag tänker att rörelser kan få fogar/stenar att spricka om det inte går in i träreglar bakom.

Så, vad har jag för alternativ om jag ska slippa stolparna inne mot väggen? Bärlina högt upp på vägen funkar nog inte heller, hur som helst så måste en sådan ändå fästas på bra sätt.

Idéer?
 
Alternativen är stolpar inne mot väggen eller bärlina som skruvas i fasaden.
Nåt annat alternativ kan jag inte komma på.

Men om du ska ha stolpar inne vid väggen så kan det räcka med en enkel 45x95 ståendes som du lägger en bärlina på. Du behöver inte ha den några cm ut från husväggen. Den kan vara dikt mot väggen och sticker bara ut 45mm.

Men den måste du också fästa i väggen såklart.

Det är ett helt normalt förfarande att skruva bärlinor med t.ex. fasadplugg i tegelfasader så jag tror inte du behöver oroa dig för sprickor.
 
Håller spontant med estetisk ansvarig (varför händer det aldrig här hemma!?)

En bild på entrén skulle hjälpa i tipsandet.
 
Här är en bild på altandörrarna + en bild på fasaden runt hörnet som också ska få samma behandling, alltså stolpar en bit ut och någon form av reglar som hindrar värsta solen att gå in genom fönstren.
 
  • Altandörrar och en del av fasaden på ett hus med plats för planerade solskyddsreglar.
  • Altandörrar och en husfasad med tegelvägg och fönster som ska renoveras med solskyddande stolpar och reglar.
De blev visst väldigt små, här är större. :)
 
  • En trädgård med ett hus och en svart presenning täckt konstruktion som står uppställd på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd grund för trädgårdsgång vid rödtegelfasaden på ett hus, med stenplattor placerade på markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.