Det spelar ju egentligen ingen roll hur djupt kablarna går. Innan man börjar vet man ju inte och hade man nu mot förmodan grävt av nånting så får man stå för kalaset själv om man inte gjort utsättning. Även den enklaste kabeln kan gå på många sköna tusen att laga och jämför man det med att ledningsutsättning är gratis så är det smart att alltid göra det om man så ens bara ska ner med nån lite buske.
Grannen min grävde av en armtjock telekabel när de la ner jordvärme och det var på en yta ingen människa kunde tänka sig nå kablar men jovisst, på trettitalet lades den ner och det var lite mindre vegetation då och den kabeln gick på över hundratusen att laga. Lär nog ta ett tag innan den jordvärmen betalat sig.
 
harry73
Jag kan tycka att TS inte är ansvarig om det inte fanns en anledning att förvänta sig en kabel just där (finns det servitut/ledningsrätt?) fanns det en markeringsband.
Ligger den så grund kan man i princip inte vertikalskära gräsmatta.

Men nu vet TS att kabeln är sönder och att den är Skanovas? Och då tycker jag att det är bättre att informera dom nu än att vänta tills grannen får problem och de upptäcker en provisorisk reparerad kabel.
 
Sen är Skanovas ledningsutsättning lite si och så har jag märkt när jag har jobbat i fiberprojekten hemma i byn... På deras kartor är brunnar och kopplingsplintar noggrant uppmätta och koordinatsatta - Däremellan är det draget raka linjer. När dom sätter ut kablarna så utgår dom ifrån samma raka linjer trots att de som bor på platsen vet med säkerhet att kabeln följer diket, vägen, etc.
Men, har man begärt utsättning så är man iallafall skadelös om man gräver av kabeln 30 meter ifrån den plats där Skanova anser att den borde vara...
 
useless useless skrev:
Varför skulle kabelutsättning kosta på den egna tomten? Egna kablar kan jag förstå att man får hålla koll på själv, men el, tele och vatten får man gratis utsatt.
Läs mer på ledningskollen.se
Nej men som jag skrev så märks inte egna kablar ut, det för du betala själv för. Men i det här fallet är det väl inte en egen kabel utan grannens som går över tomten och då funkar ledningskollen.
 
D09
harry73 harry73 skrev:
Används telekablar fortfarande eller har ni fiber?
Min tanke med. Kolla om det nyttjas.

Min tele hänger ihopvirad i ett träd ;)
 
Tänkte ge en uppdatering hur det har gått. Mitt samvete kom ifatt mig och jag gjorde en skadeanmälan.
Var en kille här och fixade till det. Precis som någon skrev är det en vanlig plastkabel som inte är känslig för fukt sålänge kabeln inte är skadad in till ledarna, vilket den inte var.
Han ansåg dessutom att kabeln låg alldeles för grunt och att jag inte gjort något fel, så jag behöver inte betala något.
Nu är kabeln nedgrävd till ett mer accepterat djup och dessutom utmärkt med ett band strax över kabeln.
 
  • Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
harry73
Kan/får du bygga altan ovanför kabeln?
 
harry73 harry73 skrev:
Kan/får du bygga altan ovanför kabeln?
Vi pratade om att jag just skulle bygga en altan över och han sa inget om att det var några problem med det.
 
hsd
Men det kan bli problem med en eventuell reparation av kabeln om det är en altan ovanpå och den är ivägen:thinking:
Ha det i minnet ,även vid en framtida försäljning
 
hsd hsd skrev:
Men det kan bli problem med en eventuell reparation av kabeln om det är en altan ovanpå och den är ivägen:thinking:
Ha det i minnet ,även vid en framtida försäljning
Absolut det ska jag ha i tanken!
Vi pratade om det, tex om åskan slår ner så kan det gå hårt åt just skarvar, då sa han att man isf får lägga en ny kabel med tanke på altanen. Men jag tänker att man skruvar loss lite av trallen för att komma åt.
Sen är det ju just en telekabel, förmodligen används den inte om några år. :cool:
 
Gräv ned ett rör eller PEM-slang under altanen så kan du drar i en ny kabel om du skulle behöva det.
 
  • Gilla
Lillan_
  • Laddar…
Finns även delbara rör om man vill skydda befintlig kabel och använda för ny dragning i framtiden.
 
L Lillan_ skrev:
Absolut det ska jag ha i tanken!
Vi pratade om det, tex om åskan slår ner så kan det gå hårt åt just skarvar, då sa han att man isf får lägga en ny kabel med tanke på altanen. Men jag tänker att man skruvar loss lite av trallen för att komma åt.
Sen är det ju just en telekabel, förmodligen används den inte om några år. :cool:
Om man måste lägga ny kabel kan de ju dra den runt altanen om det går och då slipper du bryta upp den
 
L
Köp en gelskarv den mista absolut tät , kläms över som en ask med lock ,
 
Sådana här rörhalvor kan vara bra om ni har kabel/fiber i marken när ni tänker bygga något ovanpå så man inte kommer åt att gräva senare.
https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalog/el-tele/telia-soneraskanova-sortiment/halvroer.html
Finns i olika färger och man lägger dem runt befintlig kabel/fiber, fungerar då både som extra skydd och gör det sedan utbytbart och man kan dra nya kablar.
Priset kanske avskräcker vissa men om man ser till helheten av t.ex. en altan kostar att bygga så blir de småsummor att slippa framtida strul.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.