Jag har precis varit uppe på vinden i vårt ganska nyköpta hus. Förra gången reagerade jag inte på det, men denna gången hittade jag detta (se bilderna).
Det är ett rör som kommer upp ovanför vårt badrum. Det kanske inte spelar någon större roll, men det oroar mig att det blivit svart i anslutning till röret. Jag kunde inte riktigt komma åt och se om det är sot eller annan missfärg.
Är det någon som har någon kännedom om jag ska oroa mig, kalla på hjälp eller bara låta det vara?
/Bengt
 
  • Rör som sticker upp på en vind med svarta missfärgningar på trä i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör på vind med svarta missfärgningar på trä runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog inte sot utan mögel.

Kolla upp vart röret går!
Jag funderar på om det är någon som har gjort ett rejält hempatent gällande ventilationsavluftning, i så fall kommer det upp varm fuktig luft genom röret när ni spolar varmvatten tex duschar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är nog inte sot utan mögel.

Kolla upp vart röret går!
Jag funderar på om det är någon som har gjort ett rejält hempatent gällande ventilationsavluftning, i så fall kommer det upp varm fuktig luft genom röret när ni spolar varmvatten tex duschar.
Ja, det är en snickare som byggt större delen sv huset själv. Mycket är lite si-så-där...
Om det nu är som du säger, är det något jag ska oroa mig för. Huset är byggt -81 så ventilationen är helt klart någonting som behöver ses över...
 
Röret måste ledas ut genom taket. Säkerligen är det avloppsventilationen.
 
Hade du besiktning så borde besiktningsmannen verkligen ha sett detta!
 
Besiktningsmannen anmärkte inte på detta. Men jag är rädd för att det är mögel...
Inom ett par år så ska vi renovera badrummet ändå och då får vi fixa till detta. Har det inte blivit mer är detta på 36år, så kan det nog vara i ett år till
 
Vad är det för rör och vad kommer det ifrån? Elrör? Oavsett vad det är då ska det inte släppa ut fukt på vinden.
 
Om det hade varit avloppsventilationen så skulle det nog ha varit mycket mer skadat (vet av egen erfarenhet...). Det räcker att det är ett elrör eller annat 'bra-att-ha-rör' som inte är pluggat så att det släpper upp fuktig luft på vinden för att det ska bli så där med tiden.
 
Det ser ut att vara ett elrör. Det bör pluggas på varma sidan.
 
går att plugga på kalla sidan också :). Gör det idag!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.