Har köpt en uterumsbyggsats från Willab, storlek ca 5000x4000. Den inre bärlinan är tänkt att fästas i fasaden men det kommer inte vara möjligt utan den kommer endast stå på två stolpar i varje ände. Därför tänkte jag kolla här om jag ska förstärka den för att justera att den inte stagas upp mot fasaden.

Inre bärlinan har dimension 42x225x5161 med lite överhäng på sidorna. Den yttre bärlinan har dimension 56x270x5161 så den är lite grövre. Båda är limträbalkar. På detta ligger sen kanalplast som tak. Bor i Östergötland så inget extremt snöläge.

Bör jag öka hållfastigheten i den inre bärlinan eller räcker det som det är? Blir lite fundersam eftersom den yttre är så grov.
 
Är den yttre tänkt att vila på två stolpar i ytterkanterna precis som du avser göra med den inre?
Isåfall har du svaret där. Den kommer förvisso inte brista, dimensionerande är vanligen hur mycket den böjer ner. Jag antar det är < 1200 cc på dina reglar som går mellan bärlinorna som kanalplasten vilar på.

Annars har bla Beijer ett onlineverktyg för att beräkna och simulera olika system.
 
Eftersom det är en takkonstruktion är det balkarnas böjhållfasthet som bestämmer dimensionerna. Den inre balken är klenare eftersom den är tänkt att vara infäst i väggen på flera ställen. Enklast är att sätta en pelare på mitten som stödjer den inre balken. Då har du skaffat dig väldigt stora marginaler.
 
J justusandersson skrev:
Eftersom det är en takkonstruktion är det balkarnas böjhållfasthet som bestämmer dimensionerna. Den inre balken är klenare eftersom den är tänkt att vara infäst i väggen på flera ställen. Enklast är att sätta en pelare på mitten som stödjer den inre balken. Då har du skaffat dig väldigt stora marginaler.
Tack för svar. Anledningen att jag inte kan fästa konstruktionen är att jag måste dra ut den från fasaden runt 30 cm för att få plats i höjdled. Det gör ju också att jag helst vill undvika att ställa en stolpe i mitten eftersom den kommer äta för mycket utrymme.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Är den yttre tänkt att vila på två stolpar i ytterkanterna precis som du avser göra med den inre?
Isåfall har du svaret där. Den kommer förvisso inte brista, dimensionerande är vanligen hur mycket den böjer ner. Jag antar det är < 1200 cc på dina reglar som går mellan bärlinorna som kanalplasten vilar på.

Annars har bla Beijer ett onlineverktyg för att beräkna och simulera olika system.
Tack för svar. Det är cc 756 på de yttre reglarna och cc 1235 på de tre i mitten, så det varierar lite. Den yttre vilar precis som du säger också den på två stolpar i ytterkant. Ska testa beijers verktyg får vi se. Men som du skriver, nu blir det ju samma konstruktion på både bärlinorna så då kanske man får förstärka den klena så att det blir samma dimension.
 
Du vill ju inte ha nerböjning eftersom skjutdörrar kan kila fast eller fasta fönster kan spräckas om du får en rejäl snölast.

Vad händer om du fäster stolpar längs fasaden och en bit upp sätter en sned balk som växlar av bärlinan? Säg från 1800 mm höjd? Infästningen måste ju vara rätt robust men det går att räkna på.
 
Om du inte vill ha en mittpelare under den inre balken måste du byta balkdimension. Jag har gjort en liten snabbkoll och 56x270 klarar ju kravet på böjhållfasthet på båda ställena, men inte ett krav på max nedböjning på 1/300 av spännvidden. Vill du möte det kravet måste du upp till 56x360 dimension. Detta har kanske störst betydelse för den yttre balken. Ett alternativ är att byta den inre balken till 56x270 och placera en extra pelare under den yttre. Ett annat alternativ är att lämna tillbaks 42x225, placera 56x270 längst in och köpa en ny 56x360 till framkanten.

Beroende på takutförande och hur du fäster de inre pelarna vid huset kan hela konstruktionen eventuellt behöva stabiliseras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.