Hej, Ber om ett utlåtande från de som har kunskap om asbest förkommit i skruvplugg av den typ som finns i bilden. Vad tror ni? Är detta en plugg som kan innehålla asbest? Finns i min källare. Den röda delen avses.
 
  • Gammal skruvplugg med röd del i betongvägg i källare, frågeställning om asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aldrig hört talas om.

Vad är det som får dig att tro det?
 
larsbj larsbj skrev:
Aldrig hört talas om.

Vad är det som får dig att tro det?
Har hört/läst att det fanns en gegga man skulle massera och sen sätta i hålet, men det tog så lång tid att folk tuggade på massan istället. Med Asbest I.
 
  • Gilla
mankot och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om du har goda grunder att mistänka asbest är det bäst att skicka det på analys
 
harry73
Jag tror att det inte är asbest. Googla på björnplugg.
 
börjar inte asbesträdslan få lite konstiga proportioner nu?
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 12 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Har hört/läst att det fanns en gegga man skulle massera och sen sätta i hålet, men det tog så lång tid att folk tuggade på massan istället. Med Asbest I.
Det var inte någon "gegga", det var rena asbestfibrer som man blötte och formade till en plugg. Sådana "pluggar" är grå/ljusgrå. När asbesten torkat satt skruvarna som klistrade. Fasades ut av de mer lättanvända plastpluggarna före/omkring 1960.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Hej. Tack för era svar. Anledningen till min oro är just björnplugg som jag vet användes innan plastpluggen uppfanns. Det kanske inte syns på bilden men det röda är som typ rep med synliga fibrer. Därav min fråga.
 
harry73
Skicka på analys om du är oroligt. Finns inget annat att göra
 
Men om det nu är asbest då. Då är det ju bara peta bort pluggarna, lägga dom i en påse och frakta till rätt instans. Eller vad menar ni att man ska göra, Spärra av till tretti meters perimeter och ta in saneringsfirma?
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Ta ut dom lägg i en påse, sen spackla igen hålen.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
O
Ta ut pluggarna och släng dom...
 
  • Gilla
Mellansvedis och 1 till
  • Laddar…
På tal om asbestplugg.
Sådant här kanske?:cool:
Rensar i källaren o hittar mycket intressant gammalt mög.

Gammal burk Casco Plugg, fyllmedel för skruvhål i mur och betong, hittad vid rensning i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal förpackning av Casco-plugg med instruktioner för användning, hittad i källarröjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen burk med en tät packad massa av fibrigt material som kan vara asbest, funnet i en källarrensning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 8 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
På tal om asbestplugg.
Sådant här kanske?:cool:
Rensar i källaren o hittar mycket intressant gammalt mög.

[bild]

[bild]

[bild]
Du vet att den burken du öppnade innehåller 100% asbest och där du ser materialet i sin naturliga form. Har du kvar burken med innehåll?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
A Asbestos skrev:
Du vet att den burken du öppnade innehåller 100% asbest och där du ser materialet i sin naturliga form. Har du kvar burken med innehåll?
Jodå, jag vet att det är asbest i burken.
Den ligger nog någonstans i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.