Jag har lite snabbt snickrat ihop en grind som är cirka 200CM lång, 90CM hög, ramen är gjord med 70x45 och sen sitter där en sträva samt hönsnät - det är med andra ord inte jättemycket material och vikten är förhållandevis låg för att vara en såpass lång grind.

Denna grind skall täcka en grusgång vid husets entré så barnen inte kan springa ut när dom ej är under uppsikt. Nu funderar jag lite på själva förankringen... Vad som hade varit absolut smidigast för min del hade varit att köpa hakgångjärn och förankra i husfasaden (vanlig träpanel). Jag är dock lite fundersam på hur mycket vikt detta klarar... Givetvis kommer jag köpa stora rejäla hakgångjärn och ordentliga skruv till detta, men det blir ju oavsett mkt påfrestning på själva "plattorna" som är iskruvade i panelen.

Skulle det vara säkrare att fästa en 45x120-regel i träpanalen och sen hakgångjärnen i regeln?

Vol
 
Lasten på gångjärnens infästning blir ju inte mindre för att du monterar dem på en regel istället men du kan få lite längre gänglängd så det är nog vettigt. Kanske kan du träffa bakomliggande regelverk när du fäster in regeln också, vilket kan vara svårare att få att stämma om man sätter gångjärnen direkt på fasaden.

Hade nog tagit en 45x70 istället så att det harmonierar med grinden.

Svarar efter hur jag föreställer mig att allt ser ut, lite bilder är aldrig fel för bra tips.
 
Utanför boxen:
Skulle det inte funka att dela upp grinden på två 95 cm i stället?
Och alltså hänga upp den ena delen i husfasaden och den andra delen i en stolpe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.