Är det bara jag som slås av hur svårt det är att hitta någon som säljer tegelsten nuförtiden? Har träfasader helt tagit över byggandet i Sverige?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Är det bara jag som slås av hur svårt det är att hitta någon som säljer tegelsten nuförtiden? Har träfasader helt tagit över byggandet i Sverige?
Gissningen är väl att det med dagens byggkostnader i princip inte finns någon som har råd med tegelfasad...
 
Det finns varken tegelbruk eller murare längre i Sverige, tyvärr. Det finns dock fint danskt murtegel av olika typ att få tag på, men det gäller att hitta en duktig murare.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Horns tegelbruk finns..
Murare har vi gott om i Dalarna, de går inte längre under "murare", de har ofta andra specialinriktningar som tex:

- Skorstensfejare
- Kakelugnssättare
- Byggnadsvårdsentreprenör

samt en massa andra utbildningar, men mura kan många av dem, kanske inte alla.
I mitt närområde finns minst 5 "murare" i åldrarna 35 - 70 år som jag känner till.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Det var trevligt att höra! Själv har jag i min ungdom praktikjobbat som murarhantlangare. Murarna var vresiga divor, men de var väldigt duktiga.
 
Mikael_L
Jag jobbar i en kommersiell fastighet under uppförande just nu.
Där är det murat en hel del kvm vägg.
Jag frågade om (och antog) ifall det var murare från typ Polen, för där finns det mycket arbetskraft som är mästerliga på det hantverket.
Men till min förvåning var det tydligen en svensk firma, så nog finns det alltså fortfarande murare här.

Det är säkert trots allt ändå en kostnadsfråga som gör att det inte muras så mycket idag. Men i detta fall så är byggherren samma som sen ska äga fastigheten i många år framåt, så de räknar nog på en kalkyl så att minskade framtida driftskostnader vinner över kostnaderna här i byggskedet.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Så otroligt sorgligt att höra att mina farhågor verkar besannas... Det blir bara att lära sig att mura då. Tips på var man köper tegelsten?
 
Horns tegelbruk.
Haga tegelbruk i Enköping.

Det finns tegel hos de flesta bygghandlare, dock litet eller inget svensktillverkat, mig veterligen.

Det finns ett "showroom" i Jönköping för tegel.
 
P Pagno skrev:
Horns tegelbruk.
Haga tegelbruk i Enköping.

Det finns tegel hos de flesta bygghandlare, dock litet eller inget svensktillverkat, mig veterligen.

Det finns ett "showroom" i Jönköping för tegel.
Mysko. Jag har inte sett något. På de vanligaste bygghandlarna hittar jag inget. Är jag blind?
 
K-Rauta har murtegel, XL-Bygg likaså......
Har du frågat på respektive bygghandel?
Mvh P-A
 
Tegelmäster.
 
Hm, får kolla igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.