Hej

Jag har köpt en lampa på Ikea (avsedd för fast installation) som inte passar på ett lamputtag i taket då de bygger ut för mycket. En möjlighet är att installera den bredvid lamputtaget men det blir inte estetiskt snyggt.

Nu är min fråga hur en korrekt estetisk lösning skulle göras av elektriker?

Jag tänker mig att lösningen är att montera bort dagens lamputtag och om nödvändigt förlänga befintliga kablar med en anslutningsklämma och sedan montera lampan över takdosan. Får lampa monteras över en öppen takdosa eller ska tex ett lock med hål för kablar monteras?

Ett annat alternativ jag funderade på var att byta till de nya DCL uttagen då de bygger väldigt lite. Kräver byte av lamputtag elektriker eller är det något man får göra själv?

//David
 
tommib
Om det går att montera lampan över en öppen takdosa går inte att svara på utan att veta vad det är för armatur. Troligen går det bra men är det t.ex en halogenarmatur som blir väldigt varm kan det vara bra att undvika. Om den får monteras direkt mot brännbara material är det en bra indikator på att det kommer fungera.

Du får byta till ett nytt DCL-uttag själv. Jag hade dock satsat på fast anslutning, med en kort ledarstump som du själv beskriver. Beroende på exakt hur lampan ser ut hade den stumpen fått bestå av antingen lösa FK eller en bit EKK eller liknande kabel.
 
  • Gilla
Oggge
  • Laddar…
Man kan ersätta lamputtaget med ett doslock (ev ett sådant med näsa) och låta en mantlad kabel, t.ex RKK sticka ut som lampan ansluts till. Man förgrenar alltså befintliga ledare i dosan med toppklämmor (Wago 221 eller 222) så att kabeln som sticker ut endast betjänar lampan. Det skulle behövas någon form av dragavlastning i dosan också. Det är inte en helt klockren lösning men får duga i ett tak.
 
tommib
Skulle du verkligen dragavlasta en 10 cm kabelstump som går till en fastskruvad armatur? Låt vara att det är teoretiskt korrekt men någon måtta får det väl ändå vara? Varför inte EKK? Lampan kan ju ses som en fast installation.
 
tommib tommib skrev:
Om det går att montera lampan över en öppen takdosa går inte att svara på utan att veta vad det är för armatur. Troligen går det bra men är det t.ex en halogenarmatur som blir väldigt varm kan det vara bra att undvika. Om den får monteras direkt mot brännbara material är det en bra indikator på att det kommer fungera.

Du får byta till ett nytt DCL-uttag själv. Jag hade dock satsat på fast anslutning, med en kort ledarstump som du själv beskriver. Beroende på exakt hur lampan ser ut hade den stumpen fått bestå av antingen lösa FK eller en bit EKK eller liknande kabel.
Lampan heter nymåne är led. Gissar att värme inte borde vara en risk.
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/nymane-takspot-med-spots__AA-1906603-1_pub.pdf
 
  • Gilla
Hover
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Skulle du verkligen dragavlasta en 10 cm kabelstump som går till en fastskruvad armatur? Låt vara att det är teoretiskt korrekt men någon måtta får det väl ändå vara? Varför inte EKK? Lampan kan ju ses som en fast installation.
Jag tänker mer på fallet när det inte sitter en armatur där, eller närmare bestämt när man är i färd med att ansluta en armatur och dra i kabeln för att få den att räcka fram till anslutningsterminalen ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan ersätta lamputtaget med ett doslock (ev ett sådant med näsa) och låta en mantlad kabel, t.ex RKK sticka ut som lampan ansluts till. Man förgrenar alltså befintliga ledare i dosan med toppklämmor (Wago 221 eller 222) så att kabeln som sticker ut endast betjänar lampan. Det skulle behövas någon form av dragavlastning i dosan också. Det är inte en helt klockren lösning men får duga i ett tak.
Menar du att montera lampa på sidan av takdosa med ett ersatt doslock med näsa och använda hålet i sidan på armaturen för kabel. Snyggare estetisk lösning men inte alls lika snyggt som att montera lampa över dosan.
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
Du kan nog montera lampan över dosan om den täcker doshålet med täcklock så att skruvarna inte penetrerar några kablar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan nog montera lampan över dosan om den täcker doshålet med täcklock så att skruvarna inte penetrerar några kablar.
Lampan täcker gott och väl takdosa och det går troligtvis att använda befintlig infästning (där lamputtaget normalt skruvas) i takdosa för att montera den då den inte väger så mycket.

Ska dosa täckas med lock med ett hål för kablar innan lampa monteras? Jag har inte hittat några doslock som har ett kabelhål så det känns inte som en standardinstallation.
 
Måste, svårt att säga. Det beror på hur din lampa ser ut. Rent allmänt ser jag det som en god ide att lägga ett isolerande skikt i form av ett doslock mellan enkelisolerade ledare i dosan och en lampa som är monterad utanpå. Lampan kanske har ett metallhölje men annars utförd med dubbel isolering och då är det inte bra om enkelisolerade ledare i dosan råkar komma i kontakt med lampans hölje.
 
Det är vanligt att armaturen fungerar som ett täcklock för takdosa, ser inte heller några problem med det sålänge du använder godkänt kopplingsmaterial tex. Wago
 
Jag är nog hopplöst efter vad gäller denna produktflora men har i alla fall inte stött på en endaste enstaka armatur någonsin som uttryckligen fungerar som ett isolerande täcklock. Med ett skyddsjordat metallhölje så går det an men annars.. Wago har ingen som helst betydelse då de inte ger något skydd av de enkelledare som finns i dosan.
 
Och jag har aldrig stött på en armatur som har ett täcklock och även en armatur monterad över sig...
 
Vad har du stött på eller inte stött på säger du?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har du stött på eller inte stött på säger du?
Jag har inte stött på både ett täcklock och sedan en armatur över, däremot har jag många gånger råkat ut för att armaturen har agerat täcklock med FK in på armaturens plint och nyttjar dess kappsling. Även i huset jag köpte!

Sen är det även vanligt att det sitter en takdosa med tretex eller annat ytskikt över och sen ett litet passande hål för två FK som kommer ut till en stickpropp för lampa, detta känns aningen sämre men vanligt i gamla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.