Målade lite gamla elementrör och de blev jättesnygga fast en del jobb var det ju...

Nu när elementen -sådana där dragspelselement i sektioner- ska tas ner några veckor är jag sugen att slipa och måla de också. Är det smart eller bara dumt och onödigt mycket jobb? Elementen är ganska skamfilade tycker jag.

Vad tros? Finns bra elementfärg som är lättjobbad?
Eller kan man lämna in elementen någonstans Västerås /norra Mälardalen och få jobbet gjort?
 
  • Gamla dragspelselement i sektioner med flagande vit färg och vissa svarta märken, står i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du kan använda vanlig snickerifärg till ändamålet. Det finns även en speciell elementfärg, men jag har alltid använt snickerifärg (Nordsjö Ambiance) och det ser ut som nytt efter två strykningar.

Du målar enkelt själv med en vinkelpensel.
 
Jag sprayade mina på plats med en vanlig sprayburk. Men dina ser ut att vara i sämre skick än mina var.
 
Anno 1931 möjligen... Syns att mer än en har varit där och bättrat på färgen och nu är de flesta element i ett ganska trist skick. När det blir snyggt runtom kan man ju inte ha alltför bedrövliga element heller. Behöver ju egentligen inte bli perfekt, men jag är ju som jag är och då slutar det väl med att jag lägger ner alldeles för mycket tid på detta...
 
Kan man inte lämna dem på blästring och sedan spraylacka dem?
 
M Maledictus skrev:
Kan man inte lämna dem på blästring och sedan spraylacka dem?
Tack gärna, men bör nog vara någon som gjort sådant förut. Läste om någon som fått sina element renblästrade jovisst, men elementen behövde tätas... Blästringen hade tydligen tagit lite lite väl hårt.
 
B barfotalasse skrev:
Tack gärna, men bör nog vara någon som gjort sådant förut. Läste om någon som fått sina element renblästrade jovisst, men elementen behövde tätas... Blästringen hade tydligen tagit lite lite väl hårt.
Då måste ju elementen varit riktigt dåliga sedan tidigare. Inte en chans att man blåser hål på sådana där element med en bläster.
 
M Maledictus skrev:
Då måste ju elementen varit riktigt dåliga sedan tidigare. Inte en chans att man blåser hål på sådana där element med en bläster.
Hmmm... Kanske jag skulle kolla om man bara kunde rengöringsblästra -inte renblästra...
 
Blästringen tar i princip bara färg och rost. Går det hål på dem så var de i dåligt skick innan blästringen.
 
Antingen så sminkar du grisen så billigt som möjligt eller så köper du nya. Lenhovda tillverkar fortfarande dina radiatorer :)

Själv hade jag borstat det värsta, rengjort med målartvätt och sen penslat på plats. Det är gamla element som får se ut så. Är det bara fläckfritt och med ny färg på så kommer du bli kalasnöjd :)


www.lenhovdaradiatorfabrik.se
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Lenhovda gör visserligen men det är ju inte alls samma känsla som de gamla. Har båda delarna.

Ett tips är att inte slipa med slippapper. Jag slipade och när jag sedan målade med vattenbaserad färg slog rost igenom. Man bör har en oljebaserad gundfärg.

Färdigstrykning har jag kört med takplåtfärg. Har funkat bra.
 
Jag glasblästrade och lämnade in på pulverlack! Blev hur bra som helst :) förvisso inte dragspel men ändå :D

Nyligen pulverlackerade metallytor med synliga veck och skarpa linjer i vitt mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprutlackade sådana radiatorer i mina 2 lägenheter jag bott i med bra resultat. Vanlig element färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.