Hej

För en som kan vara intresserade kommer här ett tips.

Gjorde en sökning på forumet men hittade ingen notis om detta.

Dokument Utifrån - Det våras för solen
http://www.svtplay.se/video/1208763...ras-for-solen-det-varas-for-solen?tab=senaste

Jag såg avsnittet häromveckan och det var mycket intressant.

Det som är avgörande här är att man nu i Förenade Arabemiraten t.ex. kan producera el billigare med solenergi än med olja. Det är givetvis en gamechanger.
 
Ja, araberna har äntligen släppt sargen! Tidigare brände dom ca 1 miljon fat per dag för att producera el, inte så klokt!
 
Det kanske är lite skillnad på solinstrålning i UAE och här i Sverige ;)

(Minns faktiskt inte när jag såg solen senast :( )

Och dessutom behöver de el på dagen för att driva sina AC-anläggningar.
Vi behöver elen framförallt nattetid för att värma våra bostäder.

Handen på hjärtat: När körde du din värmepump i AC (=kyl) läge senast?
Jag tror vi gjorde det någon dag år 2013.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Körde några dagar 2016, sommaren 2015 var det ca 2 veckors arabvärme, iaf här i Fjollträsk :)
 
KnockOnWood skrev:
Det kanske är lite skillnad på solinstrålning i UAE och här i Sverige ;)

(Minns faktiskt inte när jag såg solen senast :( )

Och dessutom behöver de el på dagen för att driva sina AC-anläggningar.
Vi behöver elen framförallt nattetid för att värma våra bostäder.

Handen på hjärtat: När körde du din värmepump i AC (=kyl) läge senast?
Jag tror vi gjorde det någon dag år 2013.
Vet inte om du tittat med de har även lösningar på detta. Dock i Holland med hjälp av Tesla bilar mm.
 
KnockOnWood skrev:
Det kanske är lite skillnad på solinstrålning i UAE och här i Sverige ;)

(Minns faktiskt inte när jag såg solen senast :( )

Och dessutom behöver de el på dagen för att driva sina AC-anläggningar.
Vi behöver elen framförallt nattetid för att värma våra bostäder.

Handen på hjärtat: När körde du din värmepump i AC (=kyl) läge senast?
Jag tror vi gjorde det någon dag år 2013.
De har knappt dubbelt så mycket solinstrålning/år i Saharaöknen jämfört med Sverige, så visst har vi sol som räcker förvånansvärt långt även i mörka Sverige!

I Sverige är elbehovet som störst under dagtid när solen lyser pga. mycket aktivitet och industri som är igång just på dagtid. Uppvärmningen av villor och andra fastigheter är inte så stor andel av vår förbrukning som man kan tro, detta pga att vi har mycket tung och energikrävande industri som körs året runt/dygnet runt, även sommartid.

Dessutom importerar Sverige som mest energi just under det soliga sommarhalvåret pga av revisioner på våra kärnkraftverk. Medan vi under vinterhalvåret brukar ha en nettoexport.

Således skulle det vara bra med mer solel även i Sverige då solelen faktiskt produceras när behovet av el är stort.
 
Redigerat:
Vet inte om ni noterade att de stora solenergianläggningarna i öknen som de visade är modell "solvärme" som sedan driver en ånggenerator. Det bla pga att solceller inte blir speciellt effektiva i +40 grader och gassande sol. Ett fenomen som inte är helt försumbart även i Sverige.
 
Solpaneler i öknen slits oxå mycket av sand som blåser runt, samt gör panelerna så dammiga att de kan behöva rengöras.
I Sverige sköts detta automatiskt av regn :)

Dessutom bidrar vårat kallare klimat till att verkningsgraden blir högre för solcellerna samt att de slits/degraderas långsammare, jämfört med montage på sydligare breddgrader.
 
Undrar om vi kommer se de "halvering av priserna på 5 år" som de pratar om i dokumentären på vanliga konsumentsystem på en vanlig villa. Visst att priserna gått ner men har vi sett en halvering?
 
Det är en lista som Bryssel har ställt upp med olika straffavgifter för olika kinesiska solcellsfabrikanter. Det finns kanske 500 hundra fabrikanter i Kina. Jag såg den listan för ca 2 år sedan, vissa tillverkare hade fått straffavgift på 75 %. Men andra tillverkare lägre. Jag tror det beror på hur Bryssel antar att kinesiska staten subventionerar tillverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.