Intressant...
Personligen så är jag inte så jätte intresserad av själva fläskdetekteringssystemet även om det naturligtvis är en väldigt trevlig sak att ha. Det första jag funderar på är om detta kan innebära att det så småningom kommer att dyka upp några trevliga små stationära sågar i EU framöver.
 
jac jac skrev:
...av själva fläskdetekteringssystemet...[på/QUOTE]
Nu blev man ju inte lite nyfiken!!!!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Blev också nyfiken på fläsk detekteringen... :)

"
SawStop has a head start in the flesh-detection and active injury-mitigating table saw business, being the pioneer in that field. From what I can see based on my limited but growing experience with their jobsite saw, they know how to make good table saws.
"
Antar att han syftar på "flesh" och att det är ett skydd från att bli söndersågad för mycket...
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Jag såg en demonstrationsvideo med ett sånt där system för 'fläskdetektering' (minns inte namnet på tillverkaren) för säkert 10 år sedan. Finns det kommersiella produkter som har ett sånt system idag?
Det jag reagerade på när jag såg videon var att sågklingan stoppades så snabbt och brutalt att det känns som att det krävdes reparation eller kassering efter att skyddet hade löst ut. Iofs ett överkomligt pris för att slippa bli av med ett eller flera fingrar..
Är det någon som har sett ett sånt system i verkligheten som kan berätta hur det funkar i praktiken och vad merkostnaden för maskinen blir?
 
SawStop var väl först med denna teknologin och deras sågar har funnits på marknaden (främst US) ett bra tag nu. Det var ett uppmärksammat rättsfall härom året där någon hade sågat av sig några fingrar eller så. Eftersom det numera finns en teknologi som hade kunnat undvika olyckan så hävdade advokaterna att både arbetsgivaren (en byggfirma) och sågtillverkaren (DeWalt?) varit försumliga* och därmed direkt orsakat olyckan. Beroende på utslaget i rätten så skulle detta kunna leda till att detta system blir obligatoriskt på alla sågar som används yrkesmässigt i US. Blir detta verklighet så är SawStop patentet värt en ganska bra slant. Jag tröttnade på att följa debatten för ett bra tag sedan så jag vet inte hur läget är med den eventuella lagstiftningen.

* Nu saknade visst sågen både klingskydd och klyvkniv vilket egentligen hade löst problemet, arbetaren saknade dessutom helt instruktioner eller utbildning. Jag tror det dessutom handlade om svart, möjligen illegalt invandrad arbetskraft. Men advokaterna såg helt andra möjligheter, troligen ivrigt påhejade av SawStop.

(Jag vet f.ö. mycket väl att "flesh"=kött men jag tyckte den lilla feltolkningen passade bra eftersom det för tillfället främst handlar om amerikanska byggnadssnickare.)
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 2 till
  • Laddar…
Det kan ju även tilläggas att Bosch lanserade en liknande teknologi som sawstops på den amerikanska marknaden för ett tag sedan. De blev väl sedan stoppade då sawstop hävdade att Bosch inkräktade på deras patent. Så sawstop är, som jag förstått det, återigen ensamma med den typen av tekonologi på den amerikanska marknaden där det nu pratas om regelverk som kräver den typen av skydd. Känns som ett riktigt guldläge för sawstop.
 

Ganska imponerande faktiskt. 60 dollar för att återställa den efter ett stopp. Ganska billigt ändå bara den inte löser ut i onödan.
 
  • Gilla
Stenkvista
  • Laddar…
Det är väldigt imponerande. Också intressant att e hur mkt klinga och allting annat flexar, böjer sig etc, otroligt faktiskt.
 
Bosch hade förut en såg som de kallade för REAXX med liknande teknik. Dock byggde den på en krutpatron som sköt ner klingan. De blev då ingen skada på klingan etc, tror den lanserades 2015 men Google säger att Sawstop verkar ha stämt dem för patentintrång.
 
Griggio unica safe kan var värt att titta på
 
Redigerat:
Coolt, visste jag inte fanns. Griggio är bra prylar, de gör bland annat ett antal maskiner som Martin brandar som sina.

Intressant att de väljer att köra en reklamfilm där det verkar vara en praktikant som har ställt in klyvkniven dock;)
 
Inget för min budget tyvärr... Men när jag har kapat ett par fingrar så kanske jag ångrar mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.