Hej på er!

Efter att först ha tänkt mig att köpa en byggsats för mitt garage har jag insett att jag hellre ritar upp det själv. Det var alltför många kompletteringar jag hade behövt göra på byggsatsen för att det skulle vara värt det.

Jag håller just nu på med det enda som egentligen känns lite kritiskt, dvs dimensioneringen av taket. Jag har sneglat på byggsatsen som använder sig av 45x195-reglar till ett spann på fyra meter. Eller drygt fyra med tanke på lutningen på 10°. Garaget är 4 meter brett.

Enligt Träguiden skall jag som skåning ha ett C-C på 600 mm med dessa reglar (snözon 1,5). Men vad är det för ett tak de har räknat med i så fall? Pannor eller papp? Det måste ju vara en väldigt skillnad...

http://www.traguiden.se/konstruktio...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=100000


Tabell för dimensionering av takbalkar i trä med olika snözoner och spännvidder, cirkelmarkerat vid 45x195 reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut i nuläget. Än så länge är det ganska grovt och en och annan krock finns. Bry er inte om det, men kommentera gärna om ni tycker något ser helt knas ut och kan lösas enklare...

Bör jag kanske för säkerhets skull sätta C-C 600mm eller klarar jag mig med 1200? Att sätta 900 som det var i byggsatsen tycker jag ger för många följdproblem med reglar och väggskivor. Skulle ju innebära C-C 450 på reglarna och det tycker jag är väldigt tätt.

3D-modell av ett garagestomme med dimensionering av takreglar och stolpar i grönt och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp :)
 
Enl Takstolshandboken kap 5 Takbjälklag upp till 5 graders lutning.
Kan du använda 45 x 220 C 24 c/c 1200mm snözon 1,5 spännvidd 3990mm, förutsatt att inga sönfickor bildas.Tak av betongpannor kräver minst 14 graders lutning.
 
Ok, tack. Får kanske gå upp till 45x220 då. Men varför bara upp till 5° lutning?
 
Har varit inne på den sidan förut men jag har missförstått den något. Fungerar bättre nu :)

För att inte få röda siffror i beräkningen, dvs större nedböjning än L/300, så bör jag enligt den gå ned till C-C 600 mm.

Mina val är:

C-C 600: 45x195 C24 , deformation 12 mm (L/330)
C-C 1200: 45x220 C24 , deformation 17 mm (L/234)

Rekommenderad gräns är max L/300 så det sistnämnda är egentligen inte riktigt att rekommendera. Men frågar ändå er med större erfarenhet. Hur hade ni valt här?

Jag lutar själv åt C-C 600 men det blir ju en j-vla massa takbalkar...
 
Redigerat:
bonkeman bonkeman skrev:
Ok, tack. Får kanske gå upp till 45x220 då. Men varför bara upp till 5° lutning?
Ökar taklutningen till tio grader minskar snölasten med cosinus 10 grader x 1,5 kN = 1,48 kN.
Istället uppstår en sidokraft mot taket höga sida, men är inte huset längre tas det upp av skivverkan i ett råspontat tak.
Ska garage vara oisolerat? Takstolshandbokens beräkning gäller isolerat med gles och gips.
 
Det ska vara oisolerat.

Jag funderar på att fästa horisontella bjälkar bredvid takbjälkarna och på så vis göra ett plant innertak. DÄR kan jag i så fall isolera och gipsa och på köpet få en takstolseffekt som dödar din sidolast.
 
bonkeman bonkeman skrev:
Det ska vara oisolerat.

Jag funderar på att fästa horisontella bjälkar bredvid takbjälkarna och på så vis göra ett plant innertak. DÄR kan jag i så fall isolera och gipsa och på köpet få en takstolseffekt som dödar din sidolast.
Sidolasten kan man bortse ifrån, om det skall vara isolerat med plant innertak såga då till kilar i samma längd som insida väggar och fäst på undersida bjälke.längden på garaget hade jag valt delbart med c-c 1200mm+45mm utsida stomme,takbjälkar c-c 1200 mm väggreglar c-c 600mm så passar eventuell isolering utan att skära den.
 
K
Du skulle kunna köra cc80 då kan du fortfarande sätta 240 cm gipsskivor i taket. Blir jobbigare med isolerskovor dock....
 
K Kallebo skrev:
Du skulle kunna köra cc80 då kan du fortfarande sätta 240 cm gipsskivor i taket. Blir jobbigare med isolerskovor dock....
Gipsen skruvas vanligtvis i ett lager med glespanel 28x70 c-c 300mm. Det uppskattas av elektriken som då kan sätta dosor och dra slang utan att punktera ångspärren.
 
K Kallebo skrev:
Du skulle kunna köra cc80 då kan du fortfarande sätta 240 cm gipsskivor i taket. Blir jobbigare med isolerskovor dock....
Fast om jag skall frångå C-C 600 eller 1200 så behöver jag sätta en ordentlig bärlina eftersom takbjälkarna då hamnar mellan väggreglarna och detta försöker jag undvika. Jag lägger ju takbjälken i samma position som en väggregel nu.

M Mats Lj skrev:
Sidolasten kan man bortse ifrån, om det skall vara isolerat med plant innertak såga då till kilar i samma längd som insida väggar och fäst på undersida bjälke.längden på garaget hade jag valt delbart med c-c 1200mm+45mm utsida stomme,takbjälkar c-c 1200 mm väggreglar c-c 600mm så passar eventuell isolering utan att skära den.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med kilarna. Varför behöver jag dem, speciellt om jag lägger de horisontella bjälkarna också?
 
bonkeman bonkeman skrev:
Fast om jag skall frångå C-C 600 eller 1200 så behöver jag sätta en ordentlig bärlina eftersom takbjälkarna då hamnar mellan väggreglarna och detta försöker jag undvika. Jag lägger ju takbjälken i samma position som en väggregel nu.



Jag förstår inte riktigt hur du menar med kilarna. Varför behöver jag dem, speciellt om jag lägger de horisontella bjälkarna också?
Uppfattade det som att du ville ha ett horisontellt innertak om du då skruvar en bjälke på sidan om takbjälken blir det svårt att isolera.För att få ett plant innertak måste du sänka taket nästan 700 mm vid den höga väggen och ut till 0 på den motsatta väggen.
 
M Mats Lj skrev:
Uppfattade det som att du ville ha ett horisontellt innertak om du då skruvar en bjälke på sidan om takbjälken blir det svårt att isolera.För att få ett plant innertak måste du sänka taket nästan 700 mm vid den höga väggen och ut till 0 på den motsatta väggen.
OK, jag fattar vad du menar med kil. Snedkapa en bjälke och fäst undertill med spikplåtar så att de hamnar i samma linje. Jo, det hade jag i tankarna från början men så började jag tänka på min begränsade tillgång till fina verktyg och tänkte att det vore enklare att lägga dem omlott istället. Allt har jag är en enkel kap o gersåg och en gammal cirkelsåg. Men visst, den sistnämnda går ju att använda även om det inte blir spikrakt...

Får fundera på var jag vill ge ifrån mig flest svordomar, vid kapningen eller vid isoleringen :D
 
K
Många välsorterade trähandlare har möjlighet att såga sådant (kilar) utan att det kostar skjortan.
 
Jo det är ju sant. Kanske ska höra vad ett sånt jobb kostar. Det blir ju bra mycket snyggare samtidigt som förbandet styvar upp takbjälken som jag oroar mig för och då känner jag mig trygg med C-C 1200. Några hålplåtar ger ett starkt förband.

Tänker mig såhär. och så likadant på andra sidan.

Illustration av förstärkt takbjälke med hålplåtar för starkare förband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.