Hej,
bygger nytt hus, uteluftsventilerad krypgrund, 220 mm isolering i golvbjälklaget. Tänkte lägga golvvärme.
Är det någon som har erfarenhet av denna kombination av golvvärme och krypgrund?
Tänkte mest för ev värme förlust ner mot grunden, kondensering...
 
Hej
Vad jag fått höra från ThermoTech (golvvärme leverantör) så är detta systemet det bästa med tanke på att få ett system som snabbt reagerar på den temperatur som ställs in eftersom det inte ligger i Betong "som blir trögt" Och om Du tänkt att fräsa spår i golvskivorna, så ska man montera i Aluminium i spåren för att reflektera värmen upp i huset, då ska det nog inte vara något problem med ev kondens i krypgrunden.
 
Oj fel Topic >:(
 
Jag skulle nog ökat isoleringen något.

220mm mellan bjälkarna, och 50-70mm under bjälkarna(cellplast alt. mineral ull).
På så sätt håller du bjälkarna lite varmare och risken att du får fuktproblem minskar.

Golvvärme i hus med krypgrund är ett snabbare system är hus med platta på mark. Och blir på så sätt något billigare.
 
jag tänker ev isolera ytterligare underifrån med en 50 mm skiva, typ västkustskiva, den är ganska smidig att jobba med. Jag gör det om det visar sig att jag inte får önskad värmeeffekt av golvvärmen, dvs att den skulle läcka till grunden istället.
Jag funderade ett tag på att lägga plast under glespanelen (golvvärme) för att förhindra den fuktiga luften att tränga ner till grunden, men jag har aldrig hört någon annan göra på det sättet, man vill inte vara den första om det skulle visa sig vara helt fel...

Att lägga golvvärme på det här sättet jämfört med platta må vara snabbare, men installationen är dyrare. Jag tror att krypgrund konstruktion med golvvärme är dyrare än platta med golvvärme, just pga glespanel, plåtar mm. Det absolut dyraste grejen är ändå tiden det tar att jobba med en krypgrund, det tar tid innan man har ett färdigt golv att gå på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.