Ni som bytt till annat märke från faluröd till annan slamfärg berätta vad ni tycker och vilket märke ....
 
Åsa Lund
Om man vill kunna bättra på målningen år från år utan att behöva måla hela fasaden så ska man hålla sig till ett och samma fabrikat.
Tycker att det blir något mer svartmögel med andra fabrikat.
Andra fabrikat håller liknande kvalitet men att kulören varierar ganska mycket. Kulören ofta är något gulare än original Falu.

Tidigare målade vi med lite olika fabrikat beroende på vad som fanns till extrapris. Det har vi slutat med av ovanstående skäl.
Bättre att bunkra lite Falu när det finns på extrapris och sätta hinkar i jordkällaren så man alltid har hemma.

429 för en hink på Beijer just nu :)
 
Men prövad ni andra bra märken , tex gysinge liknande ??
 
Åsa Lund

Vi har prövat billigare färg innan
 
K
Är det falu vapen som är den riktiga eller heter den nåt annat?
 
Vi använder Gysinges gröna slamfärg till vårt staket. Täcker bra och ser fin ut även efter tre år.
 
Vi har använt Gysinges faluröda slamfärg på sommarstugan. Vi använde varianten utan linolja och med rågmjöl istället för vetemjöl. Målade första gaveln 2015. Väldigt lite påväxt av svartmögel under takutsprånget. Färgen håller troligen 2 år till innan nästa ommålning. Lättstruken och hyfsat droppfri. Vi kommer att använda samma fätg till friggeboden när det blir så dags.
 
Glor-Isol är klart bäst!
Klarade sig klart bäst av alla slamfärger i Folksams test, dessutom billig och lätt att blanda och måla med.
Du köper en 10 kg hink med färdigblandad pulver som är järnoxid, järnsulfat och rågmjöl och så vispar du i det i vatten. Sedan gör du enkelt en emulsion av linolja och såpa och vispar i det, färdigt.
Du gör så mycket som du använder den dagen då du målar. Dryg, blandar bara 500 g pulver som ger ungefär 4 liter färg om du handmålar, går att spruta också.
Enda nackdelen är som med andra riktiga slamfärger, är att pulvret på fasaden färgar av sig.
Jag köpte den för ett år sedan på nätet på Glor-Isol hemsida och målade mitt hus från 1935. Jättesnyggt
 
Falu rödfärg görs inne i Falun vid den historiska gruvan, den klassas väl som premium. Ingen erfarenhet av färgen.

Falu vapen görs i en mindre samhälle utanför Falun och den målar jag med, riktigt bra kvalitét. Minst lika mycket "original" som Falu rödfärg.
 
M
Göran Sten Göran Sten skrev:
Glor-Isol är klart bäst!
Klarade sig klart bäst av alla slamfärger i Folksams test, dessutom billig och lätt att blanda och måla med.
Du köper en 10 kg hink med färdigblandad pulver som är järnoxid, järnsulfat och rågmjöl och så vispar du i det i vatten. Sedan gör du enkelt en emulsion av linolja och såpa och vispar i det, färdigt.
Du gör så mycket som du använder den dagen då du målar. Dryg, blandar bara 500 g pulver som ger ungefär 4 liter färg om du handmålar, går att spruta också.
Enda nackdelen är som med andra riktiga slamfärger, är att pulvret på fasaden färgar av sig.
Jag köpte den för ett år sedan på nätet på Glor-Isol hemsida och målade mitt hus från 1935. Jättesnyggt
Dem ska inte färga av sig, gör dem det så är det dags att måla om.
 
D
Kretikos Kretikos skrev:
Vi använder Gysinges gröna slamfärg till vårt staket. Täcker bra och ser fin ut även efter tre år.
Bump bump buuuump.

Hur ser det ut nu? Har ni bättrat?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Bump bump buuuump.

Hur ser det ut nu? Har ni bättrat?
Vi målade om bitvis sommaren 21. Det är trots allt ett staket och väldigt utsatt men håller ändå bra. Kommer väl slaska på lite bättring om nåt år eller två igen. De grindar som vi målat med "plastfärg" har bitvis ruttnat redan.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Kretikos Kretikos skrev:
Vi målade om bitvis sommaren 21. Det är trots allt ett staket och väldigt utsatt men håller ändå bra. Kommer väl slaska på lite bättring om nåt år eller två igen. De grindar som vi målat med "plastfärg" har bitvis ruttnat redan.
Jackpot! :)

Har ett sorgligt staket, delvis ruttet, som behöver rivas. Så klurar på om det är linoljefärg eller slamfärg jag ska måla med. Någon äckel-plastfärg blir det iaf inte.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.