B
Klurar lite på hur jag ska göra när jag bygger mitt nya badrum på övervåningen I kåken. Jag har rivet väggar till det tidigare badrummet där jag ska bygga ett nytt store badrum. Tidgare var badrumsgolvet upphöjt men nu vill jag dra avlopp I bjälklaget. På bilden har jag markerat var den tilltänkta väggen ska hamna. Helst vill jag försänka spånskivan på någotsätt ör att inte få allt för hög tröskel till badrummet.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Ska jag kappa brädorna vid nr.2 och lägga spån fram dit och leva med att det blir en högre nivå, eller kan jag lösa det på annat sätt?`

Alla förslag tas mot :)

Mvh Carl
 
  • Rivet badrumsgolv med synligt avloppsrör och brädor, markerad tilltänkt väggplats och frågeställning om golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst kommer du nog behöva kortla mellan golvbjälkarna för att stötta upp väggen.. . Ska du ha plastmatta eller klinker? Vad är det för dimensioner på bjälkarna? Spännvidd mellan upplag? Hur stabilt/svajigt är det i dagsläget?
 
Vad har du för planer till vänster om den ritade väggen? Är det ett problem att göra åverkan på golvplanken som ligger där?

Spontant tänker jag rensa golvplank i det som ska bli badrum och fram till första regeln som ligger utanför badrummet (alltså utanför den markerade väggen, därav frågan ovan). Då kommer du åt hela bjälklaget för förstärkning (i alla fall om klinker) och rördragning.

Om höjden är kritisk finns det väl konstruktioner där man lägger undergolvet mellan golvreglarna snarare än uppepå.
 
B
Där ligger ett sovrum och golvbrädona har precis slipats och lutats/oljats. Så jag vill ju inte behöva riva mer än nödvändigt. Det lutar väl kanske åt att ta bot brädorna fram till sista golvbjälke och lägga golvspån på resten.

Bjälkar har cc700mm ca. Hur tjocka spånskivor behöver jag få?

Bernieberg Bernieberg skrev:
Vad har du för planer till vänster om den ritade väggen? Är det ett problem att göra åverkan på golvplanken som ligger där?

Spontant tänker jag rensa golvplank i det som ska bli badrum och fram till första regeln som ligger utanför badrummet (alltså utanför den markerade väggen, därav frågan ovan). Då kommer du åt hela bjälklaget för förstärkning (i alla fall om klinker) och rördragning.

Om höjden är kritisk finns det väl konstruktioner där man lägger undergolvet mellan golvreglarna snarare än uppepå.
 
B
Då förstår jag verkligen att du inte vill riva och slita mer än nödvändigt.

Kan du svara på frågorna från arkTecko och kanske lägga upp några fler översiktliga bilder så blir det lättare att tipsa.

Golvspånskiva är normalt 22 mm och den tjockleken är inte att ses som en variabel. Man får anpassa bjälklaget istället för att få tillräcklig styvhet.
 
B carlkarlin skrev:
Läste på GVK att man kan förstärka bjälklaget med lättfyllnadsmassa. ([länk])
Det skulle jag ju kunna göra så att höjden på det nya golvet inte överstiger höjden på golvbjälkarna. Men frågan är ju fortfarande hur jag gör under den nya väggen :/
Det kanske är en bra metod men jag ser inte hur den är fördelaktig för att hålla nere bygghöjden jämfört med att fylla bjälklaget med "vanlig" isolering? Golvbjälkarnas överkant är ju där den är.

En fundering kring bjälklaget vid nya väggen: Det ser ut som att nya väggen hamnar ungefär mitt mellan två golvbjälkar och jag tycker definitivt att du ska försöka få ett bra upplag i bjälklaget. Om du skulle såga av det befintliga trägolvet längs nya väggen ("på sovrumssidan") kanske du kan komma åt att stoppa in kortlingar i facket, fästs med balkskor på sovrumssidan och genom bjälken på badrumssidan. Vore det en görbar lösning?
 
Lättast för dig vore nog om du kan flytta väggen längre in i sovrummet, så att den ligger rakt över nästa golvbjälke till vänster. Är det möjligt?
 
B
Jag ska se efter om jag kommer åt bjälken under sovrumsgolvet och har möjlighet att använda den för att göra en förstärkning under nya väggen.

Det jag menade med att få bättre bygghöjd med EPS är ju att golvbrunnen skulle hamna i höjd med överkant golvbjälke istället den höjd som spånskiva och gips bygger ovan golvbjälken.

Tyvärr går det inte att flytta väggen i sovrummet längre och inte heller i sovrummet på andra sidan då det skulle bli för smalt. Bifogar en ritning över våningsplanet med nya väggar rödmarkerade.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det kanske är en bra metod men jag ser inte hur den är fördelaktig för att hålla nere bygghöjden jämfört med att fylla bjälklaget med "vanlig" isolering? Golvbjälkarnas överkant är ju där den är.

En fundering kring bjälklaget vid nya väggen: Det ser ut som att nya väggen hamnar ungefär mitt mellan två golvbjälkar och jag tycker definitivt att du ska försöka få ett bra upplag i bjälklaget. Om du skulle såga av det befintliga trägolvet längs nya väggen ("på sovrumssidan") kanske du kan komma åt att stoppa in kortlingar i facket, fästs med balkskor på sovrumssidan och genom bjälken på badrumssidan. Vore det en görbar lösning?
 
  • Ritning av våningsplan med nya rödmarkerade väggar för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B carlkarlin skrev:
Det jag menade med att få bättre bygghöjd med EPS är ju att golvbrunnen skulle hamna i höjd med överkant golvbjälke istället den höjd som spånskiva och gips bygger ovan golvbjälken.
Aha, så man fallspacklar direkt på EPS och bjälkar? Det är ju höjdeffektivt i så fall.
 

Du får tänka på bärigheten på bjälklaget bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.