Hej!

Har två thujabollar som nu är inne på tredje året. Första året och även året efter var det fint, men nu efter vintern så blev det brunt. Finns lite gröna inslag kvar fortfarande. Har vattnat ordentligt och även gett blåkorn gödsel, men inte återhämtat sig.
Är de körda eller finns det något mer jag kan göra? Varför blir de så?
 
  • Brunnande thujaboll med några gröna skott på en trädäck vid vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En thujaboll med delvis bruna och några gröna grenar på en trätrall med hus och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en thuja blivit brun brukar den inte återhämta sig och bli grön igen där.
 
  • Gilla
emde och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Och orsaken är antagligen att den har blivit för uttorkad under våren.

Du får klippa bort allt brunt och se hur mycket som är kvar efteråt.
 
Började klippa lite i den. Verkar stendöd. Blir till att byta ut dem.
 
BirgitS
Du vet väl om att man behöver vattna sånt som är vintergrönt väldigt mycket på hösten och skydda mot stark sol innan tjälen gått ur marken?
 
Här omkring är alla thujor (åtminstone de jag sett) bruna i år, jag antar att det beror på vädret i våras.
Vill minnas att vi hade någon/några riktigt varma och fina veckor i början av april följt av minusgrader och snö i maj.
Jag tycker också att vi har väldigt lite insekter i år jämfört med normalt, men det kanske bara är inbillning?
 
BirgitS
Mygg och en del andra insekter kräver ju vatten för larverna och våren har ju varit väldigt torr i stora delar av landet och då blir det färre sådana insekter.

Det var nog mars som var ovanligt varm, enligt SMHI var det 3 grader varmare än normalt i Närke: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/monYrTable.php?myn=3&par=tmpAvv
och då var det nog fortfarande tjäle på sina håll så att tujorna inte kunde ta upp vatten fast det avdunstade en massa.
 
Har den stått i samma kruka hela tiden? Dags att plantera om?
 
Jag kan ha rört ihop det så att det var mars/april men jag är rätt säker på att det inte var tjäle under perioden det var varmast.
Det var ganska torrt, men jag undrar om inte köldknäppen var orsaken ändå?
Det verkar ju bara ha varit thujor som tagit stryk, och jag har fått för mig att de är lite känsligare eftersom jag aldrig sett vilda eller väldigt gamla thujor.
Mina granar/enar/tallar mår fint, även de små plantorna.
Lite synd att man inte kan kolla medeltemperatur per vecka på SMHI-sidan du länkade till, jag har för mig att det var kallare än -5° i ett par-tre dagar i sträck.
 
BirgitS
Tujor växer inte vilt i Sverige och jag har inget minne av att man ens pratade om tujor som ett alternativ på 70-talet så de har nog inte planterats så länge. Min systers hus byggdes på mitten av 80-talet och de tog bort gamla tujor för ett par år sen, inte för att de blev så bruna utan blev fula i växten och för höga.
 
Jag har thujorsom någon tidigare ägare planterat, och som blivit höga som ungtallar. Trots (eller kanske på grund av) noll skötsel från oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.