T toolman77 skrev:
Snyggt! Verkligen imponerande hur fort det går. Blir ni inte sugna på att behålla övervåningen som en öppen yta :)

Varför bygger ni med dubbla bjälklag? Jag antar att det fanns en anledning till att ni inte förstärkte det gamla istället och sparat bygg och trapphöjd?

Kommer ni ha öppet till nock på övervåningen?

Jag funderar själv på att bygga en till våning och är nyfiken på varför ni valt den lösning ni gjort.
Tackar! Jo, jag har tänkt innebandyplan faktiskt :)

Att det blev dubbla bjälklag kommer nog med Åtvidabergs koncept. Skulle ta mer tid att fixa det befintliga. Sen finns det säkert fem andra anledningar som jag inte tänker på.

Ja, nästan. Det är så kallade saxtakstolar, sr bilder ovan. Dessa är självbärande och så nära öppet till nock man kan komma utan pekare tror jag.

Anledningarna till att vi kör modul är att det går mycket snabbare och är billigare :)
 
Inte helt lätt att få till midjan utan bleck... Men det ska gå! :)
 
  • Person monterar träpanel utan bleck på husvägg, isolering synlig bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Förberedelser för panelspikning.
 
  • Byggställning med person, isolerat hus i förberedelse för att sätta upp träpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...men först inväntar vi helgens regn.
 
  • Skyddstäckt byggprojekt på en veranda i väntan på regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
K Krögarn_ skrev:
Tackar! Jo, jag har tänkt innebandyplan faktiskt :)

Att det blev dubbla bjälklag kommer nog med Åtvidabergs koncept. Skulle ta mer tid att fixa det befintliga. Sen finns det säkert fem andra anledningar som jag inte tänker på.

Ja, nästan. Det är så kallade saxtakstolar, sr bilder ovan. Dessa är självbärande och så nära öppet till nock man kan komma utan pekare tror jag.

Anledningarna till att vi kör modul är att det går mycket snabbare och är billigare :)
Även badminton borde funka bra :)

Har själv byggt modulhus som fritidshus och det blir helt klart vägen att gå vid nästa bygge. Där la de även taket som paneler med limträbalk i nock vilket gjorde att det blev väder tätt väldigt snabbt men tyvärr kräver pelare

Snyggt att ni försöker slippa plåten i midjan.

Det ska bli spännande att följa resten av bygget.
 
  • Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
K Krögarn_ skrev:
Japp, det var Andreas som var här. Han hälsar :)
Haha vad roligt. Minns när dom startade firman för massa år sedan. Kul att det går bra för dom och vad roligt att dom gjorde ett bra jobb hos er.

Fortsätter att följa denna intressanta tråd!
 
  • Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
Tusan vad fort det gick kollade i tråden för några dagar sedan kändes nästan som jag missa all action :p
 
  • Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:
Tusan vad fort det gick kollade i tråden för några dagar sedan kändes nästan som jag missa all action :p
Jag förstår det! :) Svårt att greppa ävenför oss, trots att det gick enligt plan. Eller, lite snabbare än plan gick det faktiskt. De hade lite marginal för oförutsedda händelser.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Idag är det lite lugnare för mig, vilket var välkommet efter några dagars hårt jobb. Jag och farsan har plockat det värsta skräpet som hamnat runt kåken. Frugan målar/fogar vidare :)

För en stund sen kom Wiklunds Åkeri och hämtade hem sin 30-kubikare. Bra service från dom till vad jag uppfattade som konkurrenskraftiga priser. Ringde runt till några till innan vi valde dessa.
 
  • Lastbil hämtar en stor gul container från Wiklunds Åkeri på en bostadsgata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elisabeth 1 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Och fort gick det att få på nya våningen!

Men nu när ni sparade gamla bjälklaget och gjorde ett nytt ovanför har ni kompenserat med högre väggar för att få takhöjden duglig?

Tänkte lite på proportionerna, hade varit kul o se huset på lite håll.
 
  • Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Snyggt jobbat! Och fort gick det att få på nya våningen!

Men nu när ni sparade gamla bjälklaget och gjorde ett nytt ovanför har ni kompenserat med högre väggar för att få takhöjden duglig?

Tänkte lite på proportionerna, hade varit kul o se huset på lite håll.
Tack och ja, det gick i ett nafs. Mycket jobb kvar invändigt (och en del utvändigt) dock... :) Vi räknar inte med att vara klara i år.

Takhöjden blir mer än duglig: 2,35 vid långsidorna och 3,80(!) vid nocken. Det extra bjälklaget bygger väl inte mer än 30 cm så jag tror inte det påverkar proportionerna alltför mycket. Ett lyft hus löper ju alltid risken att bli lite "kubiskt". Vi får se när midjan är på och ställningen är borta. Svårt att se nu :)
 
  • Tvåvåningshus under renovering med ställningar runtomkring, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om nån undrade hur flygande väggar ser ut :)

Fick dra ner kvalitén för att kunna ladda upp dom. Innan ställningen monterades tog vi nämligen ner fibern för att slippa få den avsliten, vilket tydligen händer rätt ofta (?). Vi skulle ändå behöva flytta ingången i huset då den kom in på gamla vinden. Segt att köra mobilt bredband, men men...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L
Verkligen bra kämpat. Extra kul att vi var flera som undrade vilka ställningar grannen, till tidigare nämnd tråd, hade och så kommer det upp en ny spännande tråd.


Detta måste börja utnyttjas mer. Ut och ta bilder med grannarnas byggen i bakgrunden och få in dem här på byggahus!!
 
  • Gilla
thebuilder0456 och 3 till
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Verkligen bra kämpat. Extra kul att vi var flera som undrade vilka ställningar grannen, till tidigare nämnd tråd, hade och så kommer det upp en ny spännande tråd.


Detta måste börja utnyttjas mer. Ut och ta bilder med grannarnas byggen i bakgrunden och få in dem här på byggahus!!
Haha, tack! Jag hade inte koll på grannens tråd tills dagarna innan jag blev medlem och skapade denna. Så det var fler som undrade? :) Bra idé med bakgrundsmotiv till nya trådar :)
 
Superintresant tråd! Tack för att du låter oss följa med. Ser fram emot fortsatt läsning.
 
  • Gilla
mickehardin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.