Hej!

Planerar för en balkong till huset, med ett uterum under som vi tänkte isolera.

Utseendet är liknande denna (från Myresjöhus webbsida):

Ett modernt vitt hus med en övervåningsbalkong ovanpå ett glasat uterum, omgivet av en välskött trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tänkt bygga den själv, storlek är ca 13 m2. Skulle vara tacksamt om man hade hittat någon sorts byggbeskrivning för en sån balkong? Jag har en ungefärlig idé om hur man gör, men är osäker på några saker som antal stolpar och hur man ska blanda tryckimpregnerat och vanligt hyvlat virke då stolparna kommer att vara del av innerväggen och ska målas. Man får ju bygga ett bjälklag till balkongen och trall i tryckt virke, och sen under trallen en lutande "låda" med tjärpapp som samlar upp regnet. Mot väggen måste det ju vara tätt på något sätt, antagligen med plåt. Huset har lockläkt så antar man får kapa bort dessa med droppnäsa och sen under sätta plåt som viker av mot altangolvet så vattnet som kommer mot husväggen går ovanpå plåten och sen ner i "lådan" under trallen.

Nån som har tips på ritning eller kan ge lite vägledande tips? Vi ska inte göra lika lyxigt uterum som på bilden utan det blir stolpar ner på plintar, sen bygger vi altan under och sen sätter in vanliga vår-höstglaspartier. Vi kommer att ha värmekälla så lite isolering ska dit i taket och golvet.

/Herr HLH
 
Jag hade nog valt att först bygga nedre delen av vanligt virke och lägga ett papptak på det.

För att sedan bygga trall och räcke uppepå det, fördelar med den konstruktionen är att det är lättvindigt att få tätt och ser mer gediget ut.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Du bör börja med att ta reda på förutsättningarna för att grundlägga "tillbyggnaden". Om markens beskaffenhet är sådan att den inte lätt kan ta upp de laster som bygget medför, måste du välja en lösning där uterum och balkong står på egna ben utan att hänga på huset. Detta ger en annorlunda konstruktion än om marken har ordentlig bärighet.
 
larsbj larsbj skrev:
Jag hade nog valt att först bygga nedre delen av vanligt virke och lägga ett papptak på det.

För att sedan bygga trall och räcke uppepå det, fördelar med den konstruktionen är att det är lättvindigt att få tätt och ser mer gediget ut.

Hej Lars!

Du har en mycket intressant idé, dock ser jag inte riktigt framför mig hur det ska gå till. Är det inte så+ man normalt sett bygger verandor med balkong ovanpå? Det är just detta jag söker en detaljerad byggbeskrivning på, speciellt hur man får till detta "papptak" och speciellt hur anslutning bot befintligt hus ska gå till, då det är lockläkt där. Jag har bygg en friggebod i lösvirke och har hyfsad koll på hur man anlägger ett tak med råspont, papp och trekantslist utmed hörnen och sen spikad papp på det, och hängränna längst fram. Däremot ser jag inte framför mig hur jag ska ansluta "bjälklaget" i tryckt virke mot denna konstruktion då papptaket lutar ner än vad trallgolvet ska göra?

Behöver lite hjälp med detaljerna som du här ;)

/Herr Hlh
 
J justusandersson skrev:
Du bör börja med att ta reda på förutsättningarna för att grundlägga "tillbyggnaden". Om markens beskaffenhet är sådan att den inte lätt kan ta upp de laster som bygget medför, måste du välja en lösning där uterum och balkong står på egna ben utan att hänga på huset. Detta ger en annorlunda konstruktion än om marken har ordentlig bärighet.
Hej!

Marken består av granit-bergrund och ett 80 cm djupt lager av betonghård lera, och ovanpå det matjord 10 cm. Jag hade tänkt gräva/hugga två eller tre gropar för stolparna och i med lite singel och sen en plint. Detta borde tåla de laster som främre bärlinan utsätts för. Sen kommer jag givetvis att plinta det undre altangolvet som när man bygger en altan, man vill ju inte ha ett sviktande golv i utebyggnaden.

Konstruktionen mäter 3x4,5 meter, det borde räcka med tre plintar för att hålla uppe främre bärlinan/stolpar. Om man använder C16 kvalitet för hela alltet? Känns overkill med limträ.

/Herr Hlh
 
Har gjort en skiss som kanske tydligare sammanfattar hur konstruktionen ser ut i huvudet. Det rödmarkerade är saker jag är osäker på. Givetvis ska råspont och takpapp följa samma lutning som reglarna, det blev lite konstigt ritat... Dimensioner på altan och reglar är inte verkliga mått utan se det som konceptskiss.


Konceptskiss av byggkonstruktion med rödmarkerade frågetecken kring vissa delar som dimensioner och montering.
 
Hej igen!

Hoppas någon snickare eller annan erfaren byggare har tid att kolla igenom mina frågor?

Jag har funderat vidare och kommit fram till en vettig konstruktion för att kunna bygga trallgolvet ovanpå papptaket som någon föreslog. Se bild nedan

Rudimentär skiss av trallgolvs konstruktion på papptak med beteckningar och frågor om vattenavledning och detaljer.

det enda jag inte begriper är hur jag ska göra med de trekantslister man lägger längst ut mot gavelbrädorna på ett normalt papptak. Där ska man ju vika upp och spika pappen och sen en täckplåt som skyddar ovanifrån och sidan. Men om jag ska bygga balkong vill jag ju ha två snedsågade golvreglar som vilar på papptaket längst ut. Går det på något sätt att kombinera dessa två så att jag dels kan göra pappgolvet vattentätt och dels kunna bygga ett trallgolv ovanpå? Jag ser inte den lösningen framför mig. Nån får gärna göra en rudimentär skiss i paint eller nåt, brukar vara enklare att förstå då.

Tack på förhand
Herr Hlh
 
  • Gilla
cliffton
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vi håller som bäst på att bygga en veranda med balkong över och har kommit en bit. Det är inte samma stuk och finns skillnader i konstruktion men kanske kan denna tråden ge någon inspiration och tips till något problem:

[länk]

Hej och tack för svar! Jag börjar tro att jag postat i fel forum, kanske skulle lagt det under "tak" istället.

Nåväl, ni har gjort ganska stor inverkan på det befintliga bostadshuset, vilket är förståerligt då mycket var ruttet. Kan kan konstatera att ni inte har satt inre bärlinan utanpå lockläkten utan sågat bort denna och skruvat direkt mot fasad/inre reglar. Tack, då fick jag svar på en av mina frågor. Dock ser jag inte hur ni har gjort i tätningen mellan lockläkt och tak, det är den enda bild som saknas av erat fina tak hehe ;) Jag antar att plåten/takpappen sitter bakom lockläkten på något sätt, för att leda vatten som rinner på fasaden ut på taket så den inte kommer mellan fasad och uterum på något sätt?

/Herr HLH
 
Jag föreslår också tänket "bygg först verandan/uterummet och sätt sen balkong uppepå".

Golvreglarna till trallen får kilsågas så att trallen blir i våg men reglarna vilar på taket, gärna med någon liten distans mot taket. Jag förespråkar valmat tak/kuverttak så att takfoten håller samma höjd runt om men ännu enklare blir det med ett pulpettak.

Anslutningen av verandataket mot fasaden beror lite på vilken taktäckning ni väljer men som du är inne på behövs en plåt (ståndskiva) som går upp bakom panelen och sen vinklas ut över taket.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag föreslår också tänket "bygg först verandan/uterummet och sätt sen balkong uppepå".

Golvreglarna till trallen får kilsågas så att trallen blir i våg men reglarna vilar på taket, gärna med någon liten distans mot taket. Jag förespråkar valmat tak/kuverttak så att takfoten håller samma höjd runt om men ännu enklare blir det med ett pulpettak.

Anslutningen av verandataket mot fasaden beror lite på vilken taktäckning ni väljer men som du är inne på behövs en plåt (ståndskiva) som går upp bakom panelen och sen vinklas ut över taket.

Tack för svar. Då vi ska ha veranda ovanpå uterummet tänker vi lägga ett enkelt papptak på råsponten.

Så man behöver ingen trekantslist utan vi ställer helt enkelt den kilsågade tryckimpregnerade regeln dikt an mot råsponten, och sen viker upp pappen mot denna? Från insidan tar då pappen hand om vattnet och från utsidan sitter det en skyddande plåt som tar hand om vatten från utsidan av kilformade regeln där ingen papp finns? Det kan ju fungera.

Tror du det räcker om man går upp med plåt/papp bakom lockläkten eller måste man in i själva fasadbrädorna? Har läst att om plåtis gör detta tar han bort lockläkt, fräser ett spår nån dm ovanför taket och trycker in en plåt där som är bockad så den sitter fast i skåran och sen går ner och täcker sista dm av fasaden och sen ut över taket. Därefter sätter man tillbaka lockläkten som väl mest är för dekoration? Man kan ju täta med lite extra silikon....


/Tack för svaren!
Herr HLH
 
Hmm, jag tror inte du fick samma bild av hur balkongen byggs som jag har. Först och främst, du skriver "veranda ovanpå". Jag tolkade inledande inlägg som att det skulle vara en öppen balkong med trall, ungefär som på din inspirationsbild? Utgår från det sistnämnda i svaret. Kanske lite begreppsförvirring.

Jag menar att du gör taket på verandan helt färdigt som att det inte skulle vara någon balkong. Sen lägger du ett löst bjälklag ovanpå som trallen kan vila på (ja någon infästning i huset behövs väl men golvreglarna vilar bara på taket). Vet dock inte säkert hur okej det är med en långtidslast uppe på ett papptak, själv har vi valt plåt.

Angående plåten vid andlutning mot huset så räcker det definitivt inte att få den bakom lockläkten. Vet inte hur din väggkonstruktion ser ut men gissningsvis har du en vindduk eller utegips på regelstommen. Om du ska göra det riktigt så ska plåten upp bakom denna. Du kan få räkna med att byta lite panel kring anslutningen.

Att sätta bleck på utsidan av ytterpanel ser man ju ganska ofta vid exemeplvis överbleck på fönster men det är verkligen en nödlösning när någon har missat blecket från början eller nåt. Enligt min mening har man redan misslyckats om man dessutom behöver blanda in silikon. I ditt fall känns det ännu viktigare att göra rätt, dels för att konsekvensen blir mycket tråkigare om vatten leds in i ditt isolerade tak än om ett överbleck inte uppfyller sin funktion fullt ut, och dels för att ditt bygge förhoppningsvis ska överleva ett par byten av panel och då vill du inte bygga ihop tak och panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.