Någon här inne som har gjort det och kan bjuda på lite bilder och allmän info?

Jag har murat lite skorsten och murverk förr och satt en kakelugn mm så jag börjar inte från noll men jag har stor respekt för de misstag man enkelt gör om man inte gör helt rätt från början i värmeutsatta konstruktioner.

Jag har en urblåst nedervåning med stampat jordgolv och murstocken kvar så det är preppat för nya äventyr ;)
 
Du vet säkert att bakugnar skall muras med lerbruk så de inte spricker när man eldar dem varma.
 
Jag har murat några bakugnar,
Har använt kc bruk till hela konstruktionen

Har sågat ut spånskivemallar till valvet, som sedan gått att slå sönder när det bruket brunnit.

Har gjort taket i bakugnen 40-50 cm tjockt.
Röken har fått gå ut i imkanalen via kupan.
Rökkanalen går från bakkant av bakugnen och kommer ut ca 1m ovanför luckan.

Bild på min första, som ja murade åt mig själv 2001.

Traditionell murad bakugn med vitputsad yta och svart arbetsyta, inredd i ett rustikt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fäbo81 och 5 till
  • Laddar…
Tyvärr inte så mycket byggbilder men ändå några, även min far syns på bilderna :)
 
  • Renoveringsarbete inomhus med en person som murar och synlig rörläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man i hängselbyxor som arbetar med murverk och bågformade stöd i en byggnad under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med synliga tegelväggar och rörledningar, delvis rivet tak och spånplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skyttevägen och 2 till
  • Laddar…
Gammaldags kök med öppen spis, kokkärl och traditionella inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dr_Jerkyll
  • Laddar…
Hur blir brödet i den då för ni bakar väl i den ;)
 
J JPW skrev:
Här är en bra och intressant bok i ämnet:

[länk]
Ja den har jag redan hemma och den bygger på en proffsmurares resande av en ugn.
 
Vår tanke är att det ska bakas rätt frekvent i den då den kommer att stå i en kombinerad bak, sy, vävstuga och inte inne i huset där vi bor.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Hur blir brödet i den då för ni bakar väl i den ;)
Bor inte i huset längre, men den användes flitigt medans jag bodde där, bakade mest tunnbröd och det blev bra.
Allra mest blev det pizza den blir extra god :)
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Hur blir brödet i den då för ni bakar väl i den ;)
Håller på att mura en i mitt nybyggda hus nu återkommer med bilder på det.
 
larsbj larsbj skrev:
Jag har murat några bakugnar,
Har använt kc bruk till hela konstruktionen

Har sågat ut spånskivemallar till valvet, som sedan gått att slå sönder när det bruket brunnit.

Har gjort taket i bakugnen 40-50 cm tjockt.
Röken har fått gå ut i imkanalen via kupan.
Rökkanalen går från bakkant av bakugnen och kommer ut ca 1m ovanför luckan.

Bild på min första, som ja murade åt mig själv 2001.

[bild]
Snyggt bygge - men det verkar ryka in - beror det på för liten rök kanal eller....håller på själv och ska få in en bakugn så alla tips gillas..
 
Jag har fått lära mig att bakugnar skall muras med lerbruk. Kalkcementbruk spricker då de inre delarna av murverket hettas upp och utvidgas.
Jag var en gång ute och försökte lappa sprickor i en ugn som en proffsmurare hade murat åt en kund med kalkcementbruk.Det var halvcentimeterstora sprickor överallt.
Då jag diskuterade problemet med kunniga murare fick jag svaret att deras kollega hade kantat till det och använt fel bruk.
 
M Mylife skrev:
Snyggt bygge - men det verkar ryka in - beror det på för liten rök kanal eller....håller på själv och ska få in en bakugn så alla tips gillas..
När man öppnar luckan ryker det in lite, tror det ör svårt att undvika. Tittar man på gamla bakugnar så ser det ut så på de flesta som är i användning.
Det beror troligen på att rökkanalen blir så kort, den är ju bara en dryg meter innan den mynnar ut i kåpan.
Kanske finns andra konstruktioner men så är alla gamla byggda här i Värmland.
 
larsbj larsbj skrev:
Håller på att mura en i mitt nybyggda hus nu återkommer med bilder på det.
Spännande!
Hur har det gått? Har det blivit någon bakugn i nya huset? Nyfiken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.