Men det vet väl alla, de vi gör i sverige är normalt och allt i övriga världen är onormalt......:rolleyes:
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 6 till
  • Laddar…
lite yankkiedoodel över det där att skiva utsidan med OSB och ha öppet upptill.
 
Tror de kör mycket OSB på utsidan av väggreglarna i Storbritannien också. Och där regnar det ju en hel del.

Byggarbetsplats med OSB-skivor installerade på väggreglarna av ett hus under konstruktion, kran i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OSB3 = structural (load bearing) use in humid conditions (where moisture is present)
 
Redigerat:
  • Gilla
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
Kanske är em amerikan som bygger för typ Kalifornien, såg nått program på tv där man byggde så, med fuktspärr på utsidan. Deras problem är ju tvärs mot våra, med kyla inne och värmen ute.
 
Isakare Isakare skrev:
fuktspärr på utsidan. Deras problem är ju tvärs mot våra, med kyla inne och värmen ute.
Ja, även i Florida bygger man så.
Det är varmt och fuktigt ute, och det vill man inte ha in.
Och luft-luft-värmepumparna är främst till för att kyla ner inomhus.
 
Snailman
Osb utvändigt har jag bara sett i verkligheten på ett nybygge av villa (den fick mestadels panel senare), och en gång i programmet fuskbyggarna.

En husfirma här i trakten kommer med färdiga väggsektioner utan panel på, det är när huset ska ha utvändig puts senare, de som ska ha panel kommer med panel.

Men de brukar ju sätta på takstolar och tak då också, det brukar ta två dagar för dem oftast. Fönstren monterar den firman alltid några veckor senare. Väggsektionerna brukar ju stagas med snedträvor avsedda för ändamålet som fästs i betongplattan.

Ett lösvirkeshus har jag sett där en ensam snickare reste väggreglarna först sedan satte på utegips på hela huset, först efter detta var klart sattes takstolarna på, det var ett ganska komplicerat hus med valmat tak liknande eksjöhus havsvik (1plans)
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrik_145
  • Laddar…
E
Ur brandsäkerhetsperspektiv måste väl utegips vara att föredra gentemot OSB.

Undrar vad AMA säger om denna byggmetod.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tror att plasten bara är till för att väderskydda skivorna.
Var läser du Triofol någonstans?

Men det är märkligt med OSBn.
Kanske de hade en pall med skivor över?
Annars, bortsett från kostnaden: Är det tekniskt fel att använda OSB utanpå isoleringen, om man har luftspalt och panel på rätt sätt?

Själv har jag ju konventionella 9 mm utegips på våra tre byggnader.
Jag läste texten på plasten.

https://www.byggahus.se/forum/attachments/byggmetod_1-jpg.226214/

Jo kan vara väderskydd. Men tydligen skiter man i att skydda insidan av skivorna.
 
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Läget nära vägen kommer att förändras, eftersom huset ligger i Linderöd och nya dragningen av E22 blir klar nästa sommar. Sen byggs nuvarande E22 genom Linderöd om till en mer "byvänlig" väg.
Jag kör förbi det här huset flera gånger i veckan. Jag ska kanske stanna och fotografera med jämna mellanrum så ni får veta hur det utvecklar sig?
Jag körde precis igenom Linderöd och om jag inte är fel på det så är stommen borta! Men jag kan ha fel.....?? Hmm, Nu blev jag oxå nyfiken :)
 
Hade samma tanke, någon som kan uppdatera oss om läget?
 
Ja, huset är nedmonterat igen och alla väggsektioner ligger staplade under presenningar på tomten. Har bild på det i en annan telefon som jag kan lägga in senare. Bara ett par dagar efter den här tråden startade så var det bara regelverket på gamla grunden kvar. Det stod nämligen ett förfallet tegelhus på platsen tidigare och de rev allt utom grunden och skorstensstocken. I'll be back med fotobevis.
 
Hade man börjat bygga utan lov eller något?
 
Så här ser det ut nu.
Spekulationer om varför, blir just bara spekulationer...
 
  • Solig vy av en väg med hastighetsskylt 70 och gröna träd samt en byggarbetsplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kom en vindby...
 
Det va ju bara kulisser till nån filminspelning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.