Har fått offert på takstolar till en 32 kvm stuga. Sadeltaksdelen ska ha ett loft på nästan hela ytan samt vara ca 110 cm högt i mitten.

På pulpetdelen ska det vara öppet upp i nock i samma vinkel som yttertaket.

Förutsättningar:
Ca 22 graders vinkel
Tungt tak med spont/betongpannor
Snözon 2
Spännvidd 6.5m på sadeltak/3m på pulpet
120 mm stomme

Offerten ligger på ca 13,500:-
Då ingår 10st 45x225 (cc60), 3m limträbalk 115x315 samt 10st balkskor till sadeltak.
5st 45x220 (cc120) till pulpettak
Frakt
Beräkning

Nu till frågan. Klarar en vanlig C24 3m på cc120? Det står inget om varken limträ eller vanlig C24 på skisserna. Har kollat på Trädguiden men det är max 10graders lutning på det exemplet.

Ev. gör snickaren takstolarna själv då lev.tid verkar dra iväg och det inte är en enda spikplåt att spika utan bara vinkeljustering vid tassarna. Men. Han vill beställa materialet i morgon senast.
Kostnad eget inköp av material; ca 3500:-

Får inte tag på konstruktören....


3D-rendering av en liten stuga med sadeltak och pulpettak samt en extern badtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, en 45x220 C24 med 22 graders taklutning och en spännvidd i horisontalplanet på 3 m och på c/c 1200 mm klarar en utbredd last på 2,5 kN/kvm (snö 2 + egenvikt 0,5).
 
Det låter ju kanon! Var hittar du denna info?

Försökte att ta reda på om jag kan gå ner i höjddimension på limträbalken genom Moelvens limträapp men fattar inte riktigt skillnaden på de olika parametrarna. Nån som har bra koll? :rofl:
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Det räknade jag ut själv med hjälp av kunskaper i byggnadsmekanik och hållfasthetslära i kombination med de tabeller som finns i Träguiden. Om du vill jämföra olika limträdimensioner (eller konstruktionsvirke) så är det bara att räkna ut dessas yttröghetsmoment, b*h^3/12, när det gäller nedböjning, eller böjmotstånd, b*h^2/6, när det gäller brotthållfasthet. I en takkonstruktion är det det senare som gäller. En limträbalk på115x315 har böjmotståndet 11,5*31,5*31,5/6 = 1902 cm^3. En 165x270 har böjmotståndet 2005 cm^3, så den är användbar. Om den ursprungliga dimensionen kommer från Moelvens app, skulle jag nog kontrollräkna den först.
 
Tackar för dina svar Justus! Har haft fullt upp med att bygga stomme tillsammans med snickaren och barnkalas och what not i helgen.

Tänkte lägga upp en bild på takkonstruktionen på söndag och tar gärna emot input på limträbalk och stolp till denna. 115x315 balken var konstruktörens förslag, men jag skulle ev vilja gå ner i höjd som sagt för att spara höjd på loftet. Hur menar du med appen? Är det några parametrar som den inte tar hänsyn till?
 
Jag tycker det ofta verkar som om Moelvens app ger onödigt stora dimensioner. Men grundproblemet med alla dimensioneringsprogram är att om man ger dem fel indata så blir resultatet inte pålitligt. Är man inte säker på den statiska situationen kan det lätt bli fel.
 
Så här är planen att taket ska se ut. Det jag funderar på är som sagt dimensionering på balk och stolpar. Spännvidd är 6,48m och 2,96m brett. Appen rekommenderade en drös med olika storlekar, se bild.

En annan fundering är hur mycket man kan jacka ur 220-reglarna för att hamna rätt på hammarbanden. Eller om det finns nån bättre lösning? Mot limträbalken tänkte jag använda balkskor.

Kom precis på att första förlaget från en konstruktör var 170+170 som takstolar vilket jag tyckte var alldeles för tilltaget. Kanske var därför han föreslog 115x315-balken, för att ha nåt att fästa 34cm reglar på. :thinking: Jag vet ju iofs inte genom vilket program han fått sina beräkningar från. Jag valde som sagt att gå vidare med detta själv.

/EDIT Kom på en grej, du skrev tidigare när vi diskuterade 220x45 att de klarar snözon 2 samt egentyngd på 0,5 kN/kvm. Appen säger 0,90 kN för betongpannor/isolering/invändigt beklädnad. Är det appen som felar?
 
  • 3D-ritning av en takkonstruktion med limträbalkar och -stolpar för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en konstruktion för ett trähus med synliga stolpar och takbjälkar med måtten angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en app för dimensionering av balkar med olika storlekar och nedböjningsvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nedböjningen är en aspekt på konstruktionen som man bara bryr sig om när det gäller bjälklag, inte tak. Det kan förklara varför du fått så stora dimensioner. 115x315 är en rätt grov överdimensionering om du skall ha en stolpe i mitten. Det räcker nog med 42x315. Men skall du ha limträpelare så är minsta dimensionen 90x90, då kan det vara lämpligt med en balk som är 90 mm bred. 90x225 klarar behovet med råge (egentligen räcker 90x180 men skall du ha takbjälkar som är 220 höga underlättar det med en högre nockbalk..

Jag tycker inte du skall jacka in i takbjälkarna, det är alltid en onödig försvagning. Det är bättre att tillverka kilar.
 
Tackar för svaren! Jag kör på 90x225 med ett par 90x90 pelare. Det bara 3m balk så det kostar säkert inte mycket mer att gå upp lite i storlek. 220-reglarna struntar jag nog i att jacka ur på den höga delen av taket. Nedre delen sågar jag en vinkel på och lägger med insida mot insida hammarband.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Insåg plötsligt att jag tankevurpat. Tyckte att det kändes lite klent med 90x90 pelare så jag kikade på limträappen igen. Med mina mått skulle jag ha två pelare på 90x180 för att klara 17kn! Är det bara att bita i det sura och byta ut till grövre eller kan jag lösa det på annat sätt? Jag kan ju inte smälla på nåt på insidan då pelaren livar med reglarna inåt.
 
  • Byggstomme i trä för tillbyggnad med 90x90 pelare och reglar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är höjdmåtten? Är 17 kN den totala lasten på nockbalken som skall fördelas på två pelare?
 
Insåg precis två saker:
1. Jag kan få på en 45x95 på insidan av den ena pelaren så att den bär hela vägen upp till undersida av balken.

2. Det verkar som att appen inte ger samma resultat på inknappade värden nu som för 20 dagar sen. Rekommenderar inte ens 90x225 längre utan 90x270! Samt att jag kanske missuppfattat lastberäkningen för pelarna. Se bifogad bild.

Höjden du söker antar jag är på pelarna. Totalhöjd är 3,6m men vi delade dom vid hammarbandet och fällde in dom likt devanliga stående reglarna.
Skärmdump av byggberäkningsapp som visar resultat och förutsättningar för bärighetsberäkning av takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Möjligheten att belasta en pelare av limträ begränsas av vad som kallas för "knäcklängd", ju högre ostagad pelare desto mindre tillåten last. En limträpelare med måttet 90x90 klarar cirka 20 kN i centrisk last vid en knäcklängd av 4 meter. Det borde alltså inte vara något problem. Knäcklängden måste bedömas i både x- och y-led. X-led är i ytterväggens riktning och där har du en stagning vid 2,4 meters höjd, medan du inte har någon stegning i y-led, där knäcklängden då blir 3,6 meter.
Med ledning av de uppgifter jag har behöver du inte göra något alls. Lita inte på dimensioneringsappar. Som alla datorprogram räknar de med den input de får och deras bakomliggande algoritm är okänd.
 
Hopsan! Glömde visst skicka mitt svar! Återigen, tack för din input! Ok, så det är inte 16.8 kN x 2 som ska beräknas?
Förstår inte riktigt vad du menar med knäcklängden i Y-led men jag litar på dig!
 
Det är ju 16,8 kN per pelare enligt vad du fått fram, så det är lugnt. Med x- och y-led menas de två riktningar som en pelare med ett rektangulärt tvärsnitt har, där x-ledden är den smalare och y-ledden den bredare. För en pelare med kvadratiskt tvärsnitt är x och y lika stora. Dock är limträ lite styvare i fogarnas längdriktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.