Varför bygger man alltid trädäck "ett steg upp". Jag tycker det verkar snyggt att bygga det jämnt i nivå med gräsmattan...
 
För att det är enklare?
För att det kommer mer i nivå med huset?
Men håller med om att det i vissa fall skulle vara snyggt med trall i nivå med gräsmattan.
 
Två bra anledningar. Undrar om det finns något mer som talar emot? Hittar inga bilder alls på det när jag googlar.

Funderar på att bygga ett trädäck på andra sidan gräsmattan och ha en gång i trä dit. Allt i jämn höjd med gräsmattan.
 
K
Vårt förra trädäck var byggt i nivå med gräsmattan. Det nya kommer hamna 20 cm över marken för att linjera med golvet inomhus.



Om man tänker efter, hur ofta går du mellan gräset och trädäcket jämfört med hur ofta du går mellan köket och trädäcket.
 
Ett steg över gräsmattan lär väl öka livslängden, eftersom fuktbelastningen blir mindre?

Nivå med innegolvet är trevligt, har så själv, men det ökar risken för snö och vattenstänk på fasad och altandörr.
 
Intressant med fuktbelastningen där. Ännu en bra anledning.
Verkligen snyggt på bilden där dock!
 
K
Vi räknade med att flytta inom tre år så vi brydde oss inte så mycket om fuktbelastningen. Den altanen ligger på betongplattor som grävdes ner i gräsmattan, där grävdes även rännor för "reglarna" 45x45 NTR-AB. Innan vi byggde täcktes gräset med en svart markduk. Mellan reglarna och plattorna ligger syllpapp.

Den ligger alltså inte bara i nivå med gräset, den ligger i princip på gräset :)
Nåja, någon cm är det mellan...
 
Okej, låter kanske i och för sig som en något tveksam lösning. Jag tänker mer om man gör det rätt, bygger det luftigt, så borde det väl inte vara direkt sämre...
 
K
Nejnej, det beror ju helt på förutsättningarna. Där vi bygger hus har de lämnat ytan där vi ska ha altanen fri och lagt gräsmattan 20 cm högre. Tanken var att regla upp luftigt med 145 NTR-A reglar på plattor och få altanen i nivå med gräsmattan igen. Men i sista stund så ändrade sig tanten och nu blir det ett trappsteg ner istället.

Men där altanen på bilden byggdes fanns det inte så mycket alternativ, att gräva ut hela ytan var vi inte så sugna på och att lägga altanen högre än golvet i uterummet var inte heller något alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.