Hej! Har nyss köpt radhus och tidigare bott i lägenhet så har dålig koll på hur man snickrar ihop ett insynsskydd men tror inte det ska vara så svårt.

På baksidan skulle jag vilja ha något liknande som på bilden, min fråga är nu vad jag kan tänkas behöva inhandla.
-skulle vilja måla vitt, ska man ha impregnerat eller obehandlat virke? Vilken typ av färg behövs?
-vad kan dom tänkas ha använt sig av på bilden i tjocklek på materialet.
Är nybörjare på detta så tacksam för all hjälp
 
  • Vitt träinsynsskydd med inbyggda lampor vid en terrass i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att det kan vara bygglovspliktigt. Den första frågan sm behöver redas ut är hur högt du vill ha det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H huggan skrev:
Tänk på att det kan vara bygglovspliktigt. Den första frågan sm behöver redas ut är hur högt du vill ha det.
Ok, om vi vänder på det då, hur högt får jag bygga utan bygglov? Är bostadsrättsradhus, pratade med ordförande i föreningen och han nämnde 120cm för staket
 
BirgitS
Är det bostadsrättsföreningens mark på båda sidorna av det tänkta staketet/planket?
Minst 4,5 meter till föreningens fastighetsgräns?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det bostadsrättsföreningens mark på båda sidorna av det tänkta staketet/planket?
Minst 4,5 meter till föreningens fastighetsgräns?

Ja det är föreningens mark, bor på gaveln så har endast 1 granne vägg i vägg
 
Byggmax har 28x45 mm staketribba i tryckat. Ser ut att vara någon liknande dimension de har använt där. Stolpar 70x70 eller 95x95. Sen behöver du skruv samt ordna någon markförankring av stolparna. Antingen plintar eller Jordankare. Det beror väl lite på hur marken är där du vill bygga.
Man brukar rekommendera att vänta till nästa säsong med att måla på tryckat så att det får torka till. Tryckat brukar vara väldigt blött när det är nyproducerat.
 
  • Gilla
Lainez
  • Laddar…
BirgitS
L Lainez skrev:
Ja det är föreningens mark, bor på gaveln så har endast 1 granne vägg i vägg
Man behöver inte bygglov om det är minst 4,5 meter till fastighetsgränsen.
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
Så hur långt är det från där du vill sätta upp ett insynsskydd till där föreningens fastighet (tomt) tar slut?
Däremot behöver nog styrelsen godkänna det (skriftligt).

Staket har en genomsynlighet på minst 50% och om det är tätare än så är det ett plank. Bara så att du och ordförande/föreningen menar samma sak när/om hen sa staket.
På din bild ser det ut att vara ett plank.
 
  • Gilla
Lainez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.