Hej!

Jag behöver hjälp att identifiera vad för panna jag har. Jag behöver nya roster.

Hoppas någon kan känna igen den, den lär vara ganska gammal vid det här laget och har stått urkopplad så länge jag haft den.

/Robert
 
  • Gammal orange panna med öppen asklåda och saknade roster, omgiven av verktyg och rengöringsmedel i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla orange vedpanna med slitna kontroller och rost, urkopplad och använt skick i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser rosterna ut?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag är borta på jobb, fixar en bild framåt veckan när jag är hemma igen. Föregående ägare nämnde något om att det KAN vara en tjeckisk panna, men han var inte säker.
Konstruktionen ser ut att vara nästintill identisk med arimax, men rostren är annorlunda.
 
Två gamla rostiga golvristar står mot en blå vägg med synliga kablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser rostren ut
 
är du säker på att det räcker med dessa då? varför är den urkopplad till att börja med? Personligen skulle jag nog inte lägga ner särskilt mycket pengar på nåt helt okänt som i slutändan är som en tesil i slutändan.
 
Pannan har aldrig varit inkopplad där den står nu, utan är ersättning för en tidigare panna som frusit sönder. Det är ju inga konstigheter att koppla vatten på och se om den är tät, men den ser faktiskt riktigt bra ut invändigt (det som går att se). Pannan har gått med pelletsbrännare där den plockades ur tidigare, men jag har en idé om att kunna elda ved i den, därav att det behövs nya roster. Det ena är faktiskt riktigt bra, så sannolikt går det att göra en avgjutning ifall jag inte hittar vad jag ska ha. Det som egentligen känns mest akut är att hitta hur det är tänkt man ska elda pannan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.