Jag vill ha en brandvarnare i förrådet, som bryter all ström i förrådet vid ett eventuellt larm. Har bland annat ett element, laddare och annan utrustning som står på och som i värsta fall kan börja brinna.

Då skulle jag i första hand vilja att strömmen bryts direkt vid rök, och att ett alarm tjuter.

Kan den även skicka SMS till mig, och har batteribackup (så inte sirenen dör när strömmen går), är det ett stort plus.

Tacksam för tips!
 
D
Fattar inte riktigt frågan... brandvarnaren varnar ju endast när det faktiskt brinner så jag antar att det redan är försent då?
Men det finns ju konsumentprylar som t.ex. https://www.ontechgsm.com/ om det är stickkontakter det rör sig om.
Alternativet är att bygga en egen dead man's switch där t.ex. 1-poligt relä bryter strömmen när PGM-utgången på hemlarmet aktiveras av brandvarnaren.
 
Jag tänker att om det börjar ryka från elementet, pga att det ligger en filt på det, och brandvarnaren larmar och stänger elementet. Är inte det bättre än att elementet fortsätter vara på, eller det kanske inte hjälper?

Egentligen är det en 3d-skrivare jag ska ha i förrådet som jag vill säkra upp lite. Om den blir kortsluten, vad kan hända i praktiken? Fattar träbordet eld som den står på? Finns det ingen mening att slå av strömmen kanske?

Isåfall försöker jag lösa ett problem som ändå inte hjälper, och att jag istället skulle ha ett extra högljutt larm så att jag hört det + SMS..
 
Det är relativt enkelt att fixa.
En brandvarnare med växlande reläutgång, kontaktor som kopplas så att spolen släpper vid larm, hjälprelä-block på kontaktorn som drar en larmingång på valfritt larm.
 
Det gäller att hitta en brandvarnare som reagarerar på rök i relativt små mängder.
 
Om det blir kortslutning i någon elektrisk apparat borde säkring(ar) gå.
Är det inte bättre att försöka bygga bort eventuell brandrisker?
Tycker det börjar gå inflation i alla dessa brandlarm som larmföretagen kränger.Undrar om de inte försöker bygga upp en rädsla för brand som kanske inte är med verkligen överensstämmande.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Här är några brandvarnare med reläutgång.

https://holars.se/produkt/11581/fi338-4-optisk-brandvarnare-med-relautgang-12v/

http://www.kamiclightsafety.com/se/...e/optisk-brandvarnare-med-1-st-relautgang/pid

http://www.deltronic.se/brandvarnare-frame.html

http://www.lufta.se/userFiles/pdf/e...ktblad_Installationsanvisning_Rokdetektor.pdf


Självklart är det bättre att minimera/förebygga brandrisken, men det är även bra att ha så tidig detektering som möjligt för att minska skadorna vid brandtillbud.

Lite ot.
Vi har i dagsläget åtta brandvarnare (varav två är kombinerade rök & värme) i huset (täcker 200 kvm) kopplade till vårt inbrottslarm, allt friköpt, kopplat till våra mobiler. Ska utöka antalet brandvarnare framöver, med tre-fyra detektorer (varav en-två kombi).
 
Låter faktiskt som en mycket bra idé i utrymmen där man har mycket potentiella risker för elrelaterade bränder. Men inte i hela huset. Så där lagom obra att försöka utrymma eller hitta en begynnande brand i kolmörker mitt i natten.

Om det kan hjälpa då? Definitivt skulle jag säga. Oftast löser ju jordfelsbrytare vid elbränder, och ibland säkringen, och då brukar branden lugna sig högst påtagligt, och inte sällan slockna. Men i de fall där jordfelsbrytare inte löser, exempelvis interna fel i dubbelisolerade apparater, så vore det inte fel med något annat som bryter strömmen. Något kopplat till en 10A säkring hinner bli ganska varmt innan säkringen löser.

Några gånger har jag också varit med om att folk räddat sina hus genom att manuellt slå av strömmen när det brunnit i elutrustning. Att ta bort ett par-tre kW extra värme i branden gör stor skillnad. Tänker främst på en som vaknade en natt av att strömmen gick i en gammal sommarstuga. Han gick ner och bytte säkringen som gått och ser då att det flammar upp en brand ur en gammal kulo-dosa. Kvicktänkt som han var så skruvade han ur säkringen igen, och branden slocknade i stort sett av sig själv. Han ringde ändå 112 och jag och kollegorna fick såga lite innertak för att säkra att det inte spridit sig.

Edit:
Nu när det dessutom går inflation i att sätta 13A och 16A säkring till vanliga uttag så finns det ju ännu mer energi att värma med innan säkringen går...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag har funderat på samma sak som TS. Brandvarnaren reagerar troligen på rök innan det har blivit eld. Om man då snabbt bryter strömmen till TV:n / elementet / spisen eller vad det kan vara som ryker så blir det ingen brand.
Det borde kunna fixas enkelt (men jag är mycket osäker på vad en elektriker säger om det)... Det som behövs är en brandvarnare med reläutgång och en jordfelsbrytare. Koppla in t.ex. en 15W lampa med relä mellan fas och skyddsjord. När brandvarnaren larmar tänds lampan och jordfelsbrytaren löser. Problem solved.

Det här är ju en verklig skgshuggarlösning, men kanske nån elektriker kan förbättra iden.
 
Hemautomationsgrejorna fixar det enkelt. Köp en Vera edge, en popp brandvarnare och en qubino brytare. Går på ca 2500kr, men sen kan du ju göra en massa andra bra saker
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Verisure har ju en sådan lösning där en smartplug kan slå av ifall ett larm utlöser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.