Hej "Alla namn upptagna"! Precis det problemet har vi! Jag och min man köpte en strandtomt i norra Roslagen och byggde ett fritidshus på den. Eftersom tomten har strandskyddsdispens står huset bara 20 m från strandkanten där också skidspåren och "skoterbanan" går. Om sommaren är det istället vattenskidåkare eller fiskare som härjar bara några meter från strandkanten. Vi trodde till en början att folk bara var omedvetna om att vi flyttat in, eller att de bara var nyfikna på vårt vackra hus, men nu verkar det snarare vara Jante som spökar. En del folk i trakten är inte speciellt förtjusta i att vi "stulit" traktens pärla där många badade och fiskade om somrarna och kanske tog sin matsäck på skidturerna om vintrarna. Det är som om de vill tala om att "vi var minsann här först, det här är vår plats". Det känns mer och mer provokativt. För var tror de egentligen de kan komma?

En av våra hundar är rätt duktig på att skälla på okända människor så så länge han är lös ute håller de flesta sig undan. Men precis som tstorm sa så inser man snart att man haft för höga tankar om folk... Vi kommer försöka lösa problemet på sikt genom att försöka bebygga och "inreda" tomten, inte bara vid huset, utan snarare så långt man kan komma från huset. Om man bara kan få en större del av tomten att se bebodd ut så tror jag att nyfikna besökare drar sig en bit bort. I vårt fall blir det en strandberså mot stranden i sydväst och så småningom kanske en sjöbod och flytbrygga i nordväst. Tänkte också lägga ut bojjor även om vi ännu inte har en båt. Jag hoppas att det ska göra susen.

Detta är också mitt tips till dig tstorm; sprid ut ditt boende på tomten, placera inte allt precis vid huset. Du behöver ju inte ha nån jättegräsmatta för det, klipp en gång bort till en härlig berså under nåt träd lite längre bort, placera ut gamla trädårdsmöbler så att du får besökarna att känna att de kommit för nära. Sätt upp ett klädstreck mellan två träd 100 m åt ett annat väderstreck osv. Jag tror att det funkar bra på de allra flesta.

Innan du sätter upp stängsel bör du dock läsa detta:
http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1996

Lycka till!  :cool:
 
  • 1_verandan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vi bor i ett litet radhusområde på hörntomt, men hade precis samma problem när vi flyttade in. Vår tomt hade tidigare varit "allmän" rastplats och lekplats för övriga grannar. För att "lära" grannarna att nu gällde andra regler satte vi upp ett billigt fårstaket under en sommar. Det räckte, nästa sommar hade alla fått in nya rutiner och hittat nya rast- och lekplatser.

 
Frågan är vad man kan göra om folk inte respekterar tomtgränserna. Har man rätt att avhysa någon med milt våld, eller får man bara tala om att de bryter mot hemfridslagen och sen hoppas på det bästa...? Låter lite lamt i så fall.
 
Jag är rätt säker på att du inte har rätt att bruka våld. Oavsett hur milt det än må vara. Att ta upp mobilen och ringa polisen och anmäla intrång när personen står precis brevid är nog bättre då. Bor ni jätteenskilt kan ni ju sätta på er hörselkåpor och följa efter personen med en huligantuta tills denne avlägsnat sig tillräckligt :)

Men vem skulle *inte* flytta sig från någons tomt när de blir ombedda?

Skyltar med "skjutbana" längs stigen kan få personerna att ta en rätt rejäl omväg. Eller kanske "Minfält", fast det är kanske inte lika trovärdigt :)
 
För att ta upp ett förslag som säkert kommer att ogillas (behöver jag tillägga att jag älskar att kasta bensin på elden).

Det finns ingen lag som förbjuder dig att vattna på din egen tomt. Om det sedan är någon olovligen just på den plats av din tomt där du vattnar så är det ju inte ditt problem. Eller hur? ;)

Leffe skrev:
Frågan är vad man kan göra om folk inte respekterar tomtgränserna. Har man rätt att avhysa någon med milt våld, eller får man bara tala om att de bryter mot hemfridslagen och sen hoppas på det bästa...? Låter lite lamt i så fall.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Klockrent ju ;D Inget hindrar ju heller att det är en automatisk sprinkler med värmesökande styrning... det är ju säkert varmast där det är torrast och behöver vattnas mest ::)
 
Berberis är ju en bra gränsmarkering - som snår....
Vindfällor (ta en talja och dra ner ett lämpligt träd...)
En liten grind på stigen, det behöver inte ens finnas staket runt den,
sätt upp en liten skylt "Här bor familjen Pettson", det är mycket trevligare
och mindre utmanande än "Privat Mark, Ägaren skjuter skarpt"
Grindstolpar och en öppen grind på vägen, låt en gärdsgård börja men
gå snett ner i marken bara från stolparna.
Rosbåge över stigen ?
Utemöbler och kanske en liten bänk på lämplig plats ?
Placera nybyggnader (bodar, garage, gäststuga, lekstuga) så att det hängnar in.

Själv har jag lite samma problem, massa fritidslufsare, fågelskådare och
fiskare på min brygga!!! (Som dessutom inte är jordens mest stabila, renoveras
i sommar.) Vi siktar på att göra så att det ser bebott ut, och uteplatser, samt
ovanstående tips.

Med brygga kommer dessutom problematiken att ser den för gammal och gisten ut så tror folk att den är övergiven, är den ny, stor och fin tror folk den är offentlig :(

Potatis/jordgubbsland i början av din mark kanske ? Ingen går tvärs över grönsakslandet - särskilt inte om automatvattningen drar igång ;-)

På allemansrättens hemsida skriver de om hemfrid också att:
"Gå inte i planteringen
Också plantering är förbjudet område. Med plantering avses i första hand trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande känsliga områden. Det är förbjudet att ta sig fram över tomt eller plantering oavsett risken för skada på mark eller växtlighet. "

Fixa plantering alltså ;-)

Mvh
/Angelven
ps. Det finns rörelsestyrd vattning för att jaga bort rådjur.... och annat löskefolk
 
Vid stallet där jag rider har en av bönderna satt upp en skylt, det står:

OM HUNDEN BITER SIG FAST
STÅ STILLA OCH INVÄNTA HJÄLP

[smiley=shocked.gif]

Ha ha, någon hund har han inte men det är ett effektivt medel att få bort oönskade gäster på marken
 
emalin skrev:
Vid stallet där jag rider har en av bönderna satt upp en skylt, det står:

OM HUNDEN BITER SIG FAST
STÅ STILLA OCH INVÄNTA HJÄLP

[smiley=shocked.gif]

Ha ha, någon hund har han inte men det är ett effektivt medel att få bort oönskade gäster på marken

Hehe, störtskön.

Ett lite extremare exempel såg jag när jag bodde i studentkorridor en gång i tiden. Vid ett flertal tillfällen kom det "burksamlare" (barn/ungdomar som ville tjäna lite extra på att panta studenters alla ölburkar) och ringde på och erbjöd sig att ta hand om korridorens tomburkar.

De flesta var säkert helt ärliga, men ibland hände det att annat än tomburkar också försvann, varför de inte var helt populära. Olika korridorer hade olika metoder för att lösa problemet, men i samma trappuppgång som jag bodde i låg en korridor med en ganska grov variant. En skylt med texten:

"Välkomna in burksamlare, här spelar vi in barnporr" och under skylten en uppklistrad artikel om en barnporrliga som avslöjats i staden. Kanske inte att rekommendera.
 
Gick förbi ett hus här på Lidingö som hade en skylt med en Dobberman (tror jag) som sade. "I can get to the gate in two seconds. Can you?" Sån ska jag ha
 
  • Gilla
Perrun
  • Laddar…
Vi har en hel del sådana bekymmer på vår tomt, den fungerar tydligen som snöskoterled, ridväg, motorcrossbana, motionsspår, promenadstråk.och bra genväg ned till båtklubben

Jag blev lite förgrymmad för någon månad sedan och satte helt enkelt upp gul/svarta plastband lite provisoriskt. 9 av 10 begriper den vinken har jag märkt. I sommar blir det ett enklare trådstaket av något slag, och då räknar jag med att den sista tiondelen människor förstår vinken.

Och ja, folk hälsar fortfarande på mig här i byn.

Jag funderade länge på skyltar etc, men de provocerar nog en del, och utmanar andra, så jag avstod från dem.
 
Strandskyddslagen och hemfridszon är två motpoler tycks det.

Själva har vi 350 meter strand på 6 ha med närmaste hus ca 55 meter från sjöstranden. Sedan har vi byggt ett nytt bredvid som luigger ca 65 meter från sjön.

Trots att det finns spår från förr i tiden natt de gamla ägarna använt all mark ner till sjön samt haft en brygga där som fortfarande det finns en stenpir kvar från så vill kommunen att marken närmast sjön skall vara vikt åt det rörliga friluftslivet. RF som har ca 300 meter av våran övriga strand att vistas på om de vill!

Är inte det lite orättvist? Vi har trots allt betalat en hel del för marken och då vill man kanske ha en liten del av strande som sin egen.
 
Är inte speciellt insatt i strandskyddslagen, men strandskyddet är väl tillför att folk ska ha tillgång till stränder och i vissa områden är det väl lite av ett gissel att det bebyggs så mycket nära stränder att folk inte törs vistas vid sjökanten.

Om då sjötomter upplåtes för bebyggnad kan det väl vara befogat med ett vilkor att folk får röra sig längst stranden?

Är man dessutom medveten om ett sådant vilkor när man köper marken/bygger huset så är det väl an avvägning man får göra om strandtomten är värd det. Då har jag lite svårt att se det orättvisa i det.
 
galaxenspresident skrev:
Är inte speciellt insatt i strandskyddslagen, men strandskyddet är väl tillför att folk ska ha tillgång till stränder och i vissa områden är det väl lite av ett gissel att det bebyggs så mycket nära stränder att folk inte törs vistas vid sjökanten.

Om då sjötomter upplåtes för bebyggnad kan det väl vara befogat med ett vilkor att folk får röra sig längst stranden?

Är man dessutom medveten om ett sådant vilkor när man köper marken/bygger huset så är det väl an avvägning man får göra om strandtomten är värd det. Då har jag lite svårt att se det orättvisa i det.
Jo men som jag skrev så har tomtmarken använts ända ner till sjön av gammal hävd, dvs så länge torpet funnits. Dessutom har man haft odlingsmark ner till sjön och strandlinjen (genomgång) hindras av en stenmur som går ända ner till sjön.

Att sedan rörliga friluftslivet har tillgång till övriga 300 meter (dessutom med vår glädje att få dela med oss av den vackra miljön, utan att det stör oss ett dugg) är en balans som jag inte ser något fel med.

Jag är emot när strandskyddslagen blir det trubbiga instrumet den är idag, dvs när den inte kan vara selektiv och utnyttjas för markområden som rörliga friluftslivet har använt tidigare eller som man vet kan bli använt. Långgrunda steniga stränder med vassruggar och buskskog passar utmärkt som strandtomter för nybyggare även i ett Sverige med strandskydd och allemansrätt!
 
Strandskyddslagen tillämpas öht inte annat än i samband med detaljplaneläggning och bygglov. Därför är det inte meningsfullt att resonera dess "trubbighet" när vi resonerar hemfrid och personlig integritet.

Strandskyddet upphäver nämligen inte alls de lagar som ska skydda hemfriden. Även om man bor alldeles "på" vattnet har man ändå rätt att slippa folk som ställer sig och glor rakt in i privatlivet. Om främlingen befinner sig utanför tomtgränsen och ändå medvetet lyckas störa och provocera den boende brukar åklagare använd lagrum om "ofredande".

Strandskyddet stävjar bebyggelse inom ett, två och ibland tre hundra meter från strandlinjen. Hemfriden omfattar normalt en zon som knappast överstiger 50-60 meter från en byggnad som någon för tillfället bebor och betraktar som sitt hem. Alltså finns i formell mening inget som hindrar folk att trampa omkring runt båthus och bryggor som ligger längre från bostaden än så. Problemet är snarast bryggägarens subjektiva känsla av obehag, och den objektiva risken att ovälkomna besökare vandaliserar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.