Hej! Vet någon på ett ungefär vad man sparar in på att ha en oinredd övervåning när man bygger hus, jämfört med om övervåningen är inredd? Huset är ett 1,5-planshus. Övervåningen är ca 90 kvm. Vi har ett pris på huset med inredd övervåning (ca 3,9 milj) men nu när det är semestertider hade de svårt att hjälpa oss att svara på vad det skulle kosta om vi tog övervåning som oinredd, avstängd, kall (som en kallvind). För att vi skulle ha råd att bygga huset skulle vi eg behöva komma ner på 3 miljoner för själva huset. Tror ni man kommer ner så mycket genom att ha oinredd övervåning? /Angelica
 
Att du skulle spara 900k på att ta kallvind? Inte en chans.
 
Har ett svagt minne av att det handlade om ca 250 000 för våra 60 kvadrat ovanvåning. Klimatskalet och konstruktionsvirket är inte gratis direkt.
 
I MoveHomes kalkylator så ser du ungefär vad de tar betalt för inredd/oinredd övervåning. Schablonmässigt skulle jag gissa 500K i ditt fall.
 
Om man verkligen skall ha det som en riktig kallvind så isolerar man mellanbjälklaget litet extra och efter det blir det inga kostnader för isolering i väggar och tak på övre våningen.
Det är ett bra sätt att lämna utrymme för eventuella ökande behov i framtiden.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Att du skulle spara 900k på att ta kallvind? Inte en chans.
Jag har fått svar från husleverantören nu. Ca 700 000kr skulle vi spara.
 
angelar angelar skrev:
Jag har fått svar från husleverantören nu. Ca 700 000kr skulle vi spara.
Det var mycket pengar. Ni får mycket övervåning för 500000. Kanske inte vattenburen golvvärme men övrigt bra standard.

/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Det var mycket pengar. Ni får mycket övervåning för 500000. Kanske inte vattenburen golvvärme men övrigt bra standard.

/HLH
Våran vattenburna golvvärme kostade 28.000. Det är superenkelt att lägga slang och plåt själv. Påkoppling och provtryckning tar vi in en vvs:are för att göra.

Vi gör för övrigt övervåningen själva och det finns mycket pengar att spara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.