Hej, håller på och kikar på ett hus om jag skall köpa det eller ej. Jag tyckte mig se att eldragningen i huset verkar sakna Jord, vilket jag då nog skulle vilja dra om så jag får med Jord. Så då funderar jag om någon vet när det blev standard med Rör i väggen. Så man vet hur omfattatnde detta byte skulle bli både jobb som kosntadsmässigt. Huset är byggt -73.

Hur gjorde man före rör?

Mvh
Per
 
Vårt förra hus byggdes -48 det var med rör i väggarna. Då stålrör, huset totalrenoverades sent -60tal då med plaströr. Så ett hus från -73 kan du räkna med att det är plaströr och vettigt isolerade ledningar. Det kan funka att dra in jordledning.
 
Det började man med för längesen typ 20-30-tal men då med pansarrör (metallrör)

Så du bör ha vprör I väggarna om det är byggt enl reglerna på den tiden.
 
T
Finns alltid undantag, Mockfjärds Elementhus (som vi bor i) tex från 50-70-tal har all el draget i taklisterna, med rör enbart ner till brytare och uttag, ett helsike att komplettera med andra ord.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Jag hade ju som första tanke på att dra om alla 3 trådar i så fall, men det kanske räcker som ni säger att bara kompletera med Jord. Blir ju betydligt billigare i alla fall om det skulle fungera. Sen är väl frågan hur färgsättningen är med.
 
Skall man ändå rota i det så tjänar man inte mycket/inget på att bara dra i en ny tråd. Det är i många fall svårt att få i en tråd i efterhand. Om man drar ur de gamla trådarna och använder en av dem som dragtråd, så går det mycket lättare. Och fk tråd är inte jättedyrt.

Men innan man ger sig på det, kanske man skall fundera över hur mycket nytta, eller säkrare det blir, i förhållande till kostnad och arbetsinsats.

Trådar från mitten/slutet av 50 talet är oftast fortfarande helt OK. När man började med PVC isolerad tråd, så fick man "evig" livslängd.

Satsa i första hand på en jordfelsbrytare, om inte det redan finns, det ger den absolut största elsäkerhetsvinsten. Och en jordfelsbrytare räddar liv, även om det saknas skyddsjord i anläggningen.

Idag är det ytterligt få apparater som kopplas in med skyddsjord, nästan allt är dubbelisolerat.
 
  • Gilla
el_richard och 3 till
  • Laddar…
Det brukar sägas att allt är dubbelisolerat när den här frågan är uppe. Hos oss finns det en hel del saker som har skyddsjord (lite golv - och taklampor i metall, laddare till datorer, datorer, bildskärmar. Visst, inte som i labbet på jobbet, men ändå.

Elektrikern som drog om elen i vårt hus hittade en del modern fk som var uttorkad, förmodligen av uv från lysrör e.d.
 
T Thullen skrev:
Finns alltid undantag, Mockfjärds Elementhus (som vi bor i) tex från 50-70-tal har all el draget i taklisterna, med rör enbart ner till brytare och uttag, ett helsike att komplettera med andra ord.
Håller med Thullen hade inte sett något liknande tills vi flyttade in och jag insåg vad vi hade köpt för något. Kolla flera gånger ser det finns kopplingadosor i väggarna ;)
 
H hempularen skrev:
Skall man ändå rota i det så tjänar man inte mycket/inget på att bara dra i en ny tråd. Det är i många fall svårt att få i en tråd i efterhand. Om man drar ur de gamla trådarna och använder en av dem som dragtråd, så går det mycket lättare. Och fk tråd är inte jättedyrt.

Men innan man ger sig på det, kanske man skall fundera över hur mycket nytta, eller säkrare det blir, i förhållande till kostnad och arbetsinsats.

Trådar från mitten/slutet av 50 talet är oftast fortfarande helt OK. När man började med PVC isolerad tråd, så fick man "evig" livslängd.

Satsa i första hand på en jordfelsbrytare, om inte det redan finns, det ger den absolut största elsäkerhetsvinsten. Och en jordfelsbrytare räddar liv, även om det saknas skyddsjord i anläggningen.

Idag är det ytterligt få apparater som kopplas in med skyddsjord, nästan allt är dubbelisolerat.
Det var jordfelsbrytare jag var ute efter och trodde man var tvungen att ha jordtråd med för att få den att fungera. Annars bryr jag mig inte om det är ojordat för egen del
 
Som sagt jordfelsbrytaren fungerar (nästan) lika bra i en ojordad miljö.

Den fungerar ju så att den balanserar hela tiden all ström som går in eller ut ur huset, summan skall bli noll.

Om då du får en stöt någonstans i huset. Då går det alltså ström från ex. en trasig apparat som du håller i handen, till jord via dig. Det betyder att den ström som går igenom dig kommer att saknas i balansen där jordfelsbrytaren mäter strömmar in och ut ur huset, dvs. de som går rätt väg genom ledningar.

Obalansen gör att brytaren löser ut.

I detta exempel så har det alltså börjat gå ström igenom dig, det kommer du att känna, det är helt enkelt en "jädra smäll", men du överlever, eftersom jordfelsbrytaren bryter inom några tiondels sekunder.

Om du istället har allt jordat i huset. Och det blir fel på din apparat. Då kommer en felström att genast ledas via skyddsjorden (som är "fel väg"), jordfelsbrytaren ser att ström saknas och bryter på samma sätt. Skillnaden blir alltså att du slipper få smällen. I det läget kommer det ju dessutom att gå väldigt mycket ström, skyddsjorden leder ström mycket bättre än din hud, så även säkringen kommer att lösa ut.

I de sälsynta fall man får ett isoletionsfel på en apparat, så inträffar det vanligen när man använder den. Då håller man i apparaten just när felet uppstår, och trots skyddsjorden så kommer man att kunna få en rejäl smäll.

Men man överlever, eftersom strömmen bryts snabbt.

Man får inte glömma att jordfelsbrytare och säkringar, skyddsjord osv. Är inte heltäckande. Det går att få en dödlig strömgenomgång även med alla dessa skydd. Om man ex. lyckas få ström igenom sig som går tillbaka via nollan. Typ att du sätter två spik i ett uttag och tar i båda två samtidigt. Då kan jordfelsbrytaren omöjligt veta om strömmen går igenom dig, eller genom någon apparat. Den här typen av fel är nästan omöjliga att råka ut för genom en ren olyckshändelse, men barn skulle kunna få för sig att prova något sådant, om uttagen inte är petskyddade.
 
H hempularen skrev:
Som sagt jordfelsbrytaren fungerar (nästan) lika bra i en ojordad miljö.

Den fungerar ju så att den balanserar hela tiden all ström som går in eller ut ur huset, summan skall bli noll.

Om då du får en stöt någonstans i huset. Då går det alltså ström från ex. en trasig apparat som du håller i handen, till jord via dig. Det betyder att den ström som går igenom dig kommer att saknas i balansen där jordfelsbrytaren mäter strömmar in och ut ur huset, dvs. de som går rätt väg genom ledningar.

Obalansen gör att brytaren löser ut.

I detta exempel så har det alltså börjat gå ström igenom dig, det kommer du att känna, det är helt enkelt en "jädra smäll", men du överlever, eftersom jordfelsbrytaren bryter inom några tiondels sekunder.

Om du istället har allt jordat i huset. Och det blir fel på din apparat. Då kommer en felström att genast ledas via skyddsjorden (som är "fel väg"), jordfelsbrytaren ser att ström saknas och bryter på samma sätt. Skillnaden blir alltså att du slipper få smällen. I det läget kommer det ju dessutom att gå väldigt mycket ström, skyddsjorden leder ström mycket bättre än din hud, så även säkringen kommer att lösa ut.

I de sälsynta fall man får ett isoletionsfel på en apparat, så inträffar det vanligen när man använder den. Då håller man i apparaten just när felet uppstår, och trots skyddsjorden så kommer man att kunna få en rejäl smäll.

Men man överlever, eftersom strömmen bryts snabbt.

Man får inte glömma att jordfelsbrytare och säkringar, skyddsjord osv. Är inte heltäckande. Det går att få en dödlig strömgenomgång även med alla dessa skydd. Om man ex. lyckas få ström igenom sig som går tillbaka via nollan. Typ att du sätter två spik i ett uttag och tar i båda två samtidigt. Då kan jordfelsbrytaren omöjligt veta om strömmen går igenom dig, eller genom någon apparat. Den här typen av fel är nästan omöjliga att råka ut för genom en ren olyckshändelse, men barn skulle kunna få för sig att prova något sådant, om uttagen inte är petskyddade.
Nu är det ju så att vi väntar smått och det är ju då tanken med hela bytet med i så fall. Onekligen efter din beskrivning så funkar båda, men däremot vill jag nog inte att ett litet barn skall ta en Strömsmäll även om jordfelsbrytare löser ut. Min spontana känsla.

Är det då så det ligger rör och det är enkelt att dra med ny tråd, då man drar ur den gamla, och då byta alla 3 trådar, även om det blir några kronor extra så känns det mer värt det
 
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
K
H hempularen skrev:
men barn skulle kunna få för sig att prova något sådant, om uttagen inte är petskyddade.
Jag håller helt och hållet med dig men det kan ju vara värt att nämna att petskyddet faktiskt förvärrar situationen i just det fallet. Skulle ett barn få för sig att peta in något i ett icke petakyddat uttag så gör det det förmodligen med ett pet i taget. Medan de i ett pet skyddat uttag måste trycka i spikarna precis samtidigt för att få bort skyddet och då löser inte jordfelsbrytaren ut trots jord.

Hursomhelst (och trots ovanstående) tycker jag att det är betydligt viktigare att ha petskydd än jordade kontakter. Miljontals barn har vuxit upp i ojordade miljöer och mycket få av dessa har skadat sig. Lägg hellre pengarna på ett ordentligt spisskydd eller lås på knivlådan om du (TS) är den nervösa typen!
 
H hempularen skrev:
Skall man ändå rota i det så tjänar man inte mycket/inget på att bara dra i en ny tråd. Det är i många fall svårt att få i en tråd i efterhand. Om man drar ur de gamla trådarna och använder en av dem som dragtråd, så går det mycket lättare. Och fk tråd är inte jättedyrt
Om du börjar byta i det längsta sträckan kan du återanvända de utdragna trådarna i den nästlängsta sträckan osv. Men kolla noga om trådarna är friska i isoleringen och har vettiga färger.
 
H hempularen skrev:
Den fungerar ju så att den balanserar hela tiden all ström som går in eller ut ur huset, summan skall bli noll.
Även felströmmar går väl in och ut ur huset, fast med omvägen över din kropp.
 
tommib
Om det är barnaspekten som är det drivande skulle jag i första hand se till att alla uttag och andra apparater är i gott skick och petskyddade. JFB kommer på andra plats.

Det får för övrigt vara en bra långsam JFB om den ska lösa på några tiondels sekunder. Kravet är 30ms (= tre hundradels sekunder) för personskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.