Vi kommer att ha ett halvmånefönster i vårt sovrum, högt upp mot taknocken (ryggåstak). Har just insett att det kommer att läcka massor med ljus t ex under årets ljusa period... Jag som måste ha kolsvart när jag ska sova.

Är det någon som har nåt bra tips. Vill ju ha en snygg lösning ockå ;)

/Sarah
 
Det var inte helt lätt att knäcka den nöten... Kanske vänjer ni er vid ljuset efter ett tag?

När vi hälsade på några vänner i deras nybyggda hus i somras fanns inga rullgardiner eller persienner alls! Hela deras familj sov som stockar medan våra barn vaknade klocka fyra. ;D :surprised: ;D

Hoppas någon kommer med ett bra förslag...

/Lena
 
:surprised: Går det att tillverka nåt i form av en solfjäder tro? Som är fast t.ex. till vänster hela tiden i botten och då det är dags att nanna så drar man upp den bara över fönster... :cool:
 
Hmm.... Verkar inte vara så lätt att lösa. Solfjädertipset är väl det mest konstruktiva.  :) Jag får väl försöka luska lite med någon persiennfirma om de kan ge nåt bra tips.
/Sarah
 
Jag har bestämt för mig att det finns just någon sån där solfjädersformad variant av solskydd/mörkläggning för lunettfönster, ska grunna på var jag möjligen kan ha sett det... återkommer om jag kan komma på var det var :)

MVH / Christina.

*EDIT* Det var iof. inte det här jag tänkte på initialt, men tills vidare så är ju även detta en möjlig lösning. Klicka sedan på *Gör så här* så får Du upp en beskrivning med bilder i pdf-format.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1567&a=260229&previousRenderType=1
 
Men gud va smart....perfekt....min son skall ha ett 60 cm runt fönster i sitt nya sovrum och jag har lurat på hur jag skall mörklägga. Vi har exakt denna lösning på ett annat fönster i dag, som dock är fyrkantigt....och trådarna mm funkar kanon.

:)
 
Calle Anka skrev:
Men gud va smart....perfekt....
:)
Hej Calle :)

Long time, no seen ;), hoppas husbygget fortskrider enligt planerna och extra kul om Du dessutom får nytta av den 'runda' gardinen där.

KRAM / Christina.
 
Har missat att kolla tråden på ett par dagar. Trodde nog inte att det skulle finnas någon bra lösning.......men så kom ju Byggimpert med ett lysande förslag  ;D ;D ;D !!

En hissgardin får det bli!!!

/Sarah
 
Jag jobbade med solskydd förut och vi gjorde som en solfjäder av en pliségardin. Prata med ett solskydds företag och se om de kan göra något liknande.
 
Den i DN var smart, men jag ser en viss risk att det trasslar sig med rullen där. Bifogar här en modifierad variant som bygger på en vanlig (men uppochnervänd) rullgardin. Tyget kan ju klippas till för att passa ett halvrunt eller trekantigt fönster.
 
  • rullgardin.JPG
Fortsätter på denna gamla tråd!

Vi har några kvartscirkelfönster hemma som MÅSTE mörkläggas, tips och bilder på det mottages GÄRNA!!!
 
Jag gjorde "osynliga" fönsterluckor till mina källarfönster så här:

Såga ut fönsterformen i tunn plywood.
Måla eller tapetsera båda sidor i samma färg/tapet som väggen.
Fäst med två gångjärn i nederkant.
Sätt ett magnetlås upptill.
Sätt en liten ögla på utsidan av skivan vid magnetlåset.
Öppna och stäng med en lång pinne med krok (som passar i öglan)

Det blir väldigt mörkt och man slipper trassliga trådar som inte är så snygga.
 
En snyggt målad eller tapetserad masonitskiva som hålls på plats av ett par små neodymiummagneter eller så?

Fast egentligen kan dom ju se ut hur som helst, det skulle ju bli kolmörkt i rummet. In med dom under sängen när dom inte används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.