CarMan skrev:
Klart man lätt momeer ner i lägre framlednings temp med radiatorer än golv värme i plattan!

golv vären i platan ligger ju väldigt långt ifrån yt golvet & måste ha mycket hög temp föra tt få lagom varmt, specielt så man lägger slingorna glast, då ska man ju även kompensera för att inte hela kolvet är belagt.
sen så har vi ju förlusten nedåt, den måste också kompenseras med högre temp.

------------------

ni som har golv värme i plattan kan inte ni tala om vad ni har för framlednings temp, vid 0 grader & vid -10 grader & vilken typ av ventelation huset har, samt var det ligge.
då skulle man lätt kuna se om det verkligen är så låg temp igentligen.

golv värme över platan, tycker jag borde vara betydligt bätte!
Jag är ledsen att behöva säga det igen men du är ute och cyklar (igen) CarMan. "måste ha mycket hög temp föra tt få lagom varmt" :-?

Jag har golvvärme i bottenvåningen (85m2 platta på mark, ingutna slingor 14mm parkett) i hus byggt 2001/2002 med öppen planlösning. Vid 0 grader kör jag ut 27gr och vid -20 går det ut 32gr.

Komihåg att vi pratar nybygge inte ett äldre dragit -70-80-tals hus :) ;)
 
KalleT skrev:
Jag är ledsen att behöva säga det igen men du är ute och cyklar (igen) CarMan. "måste ha mycket hög temp föra tt få lagom varmt"  :-?

Jag har golvvärme i bottenvåningen (85m2 platta på mark, ingutna slingor 14mm parkett) i hus byggt 2001/2002 med öppen planlösning. Vid 0 grader kör jag ut 27gr och vid -20 går det ut 32gr.

Komihåg att vi pratar nybygge inte ett äldre dragit -70-80-tals hus  :) ;)
Fast jag kör ju radiatorer & har 32 vid noll & 39 vid-20 & huset är från 69, så det är klart att man kan få lägre temp i ett nyare hus & om man dimensionerar med större radiatorer.
 
Nej nu blev jag osäker igen ! :-/
Golvet blir knarrigt och svajigt och instabilt ... Hm. Alltså borde vi ha radiatorer i a f, för vi måste tydligen ändå ha det på andra våningen .. ?
 
Pius skrev:
Nej nu blev jag osäker igen ! :-/
Golvet blir knarrigt och svajigt och instabilt ... Hm. Alltså borde vi ha radiatorer i a f, för vi måste tydligen ändå ha det på andra våningen .. ?
Beror ju helt på förläggnings sätt!
man kan ju lägga golv värmen i "kasetter" som hänger mellan reglarna & då blir det ju som vilket reglat gols som helst.

tror att man gjort fel om golvet är svajigt & låter
 
Ett stabilt golv kräver 22 spånskiva under 14 parkett. Det går inte att lägga golvvärmen under spånet, då blir det för mycket trä över slingorna. Jag har läkt limmade och spikade på 22 spån (för att undvika golvknarr) Sedan fördelningsplåtarna på läkten. Det är plåtarna som är problemet. De måste tillåtas röra sig av värmen och kan därför inte fästas i läkten, utan de ligger och knycklar sig under parketten.

En bekant har istället frigolitskivor med spår för slingorna. Där knarrar frigoliten istället. Det är möjligt att det finns ytterligare konstruktionslösningar, men fördelningsplåtarna kommer man inte ifrån, och jag tror det är dom som ger problem.
 
& hur mycke trä får du över slingorna om du gjuter in slingorna i betången?
klart man kan ha like mycke om inte mer trä över slingorna, då dom ligger över betången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.