Dags att ta itu med detta efter 7 år i huset.
Tappen (?) trycks alltså inte in när man drämmer igen dörren, utan man måste trycka ned handtaget.
Går det åtgärda?
 
Testa först att hålla handtaget nere bara lite grann för att se huruvida dörren vill gå igen eller inte, rör det sig om väldigt lite kan du driva till med ett välriktat hammarslag på skyddsplåten. Är det lite mer så får du nog skala av lite material i framkant av karmen (bara där plåten är naturligtvis) så att kolven får tillräckligt spelrum att tryckas in per automatik.
 
Vaselin! Fixade just detta på min egna dörr häromveckan.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Om det handlar om tröghet i tryckfallet ("tappen") så låter det som att det behöver smörjas där. Men exakt vad man ska smörja med är inte mitt expertområde.
 
Vaselin brukar bli otrevligt trögt framåt hösten. Tjocka smörjoljor brukar kunna ge samma problem under vinterns värsta köldknäppar.
Det brukar bli bättre att använda någon tunn smörjolja till exempel symaskinsolja eller vapenolja.
 
många gånger kan det bero på lite väl tajt spel mellan karm och dörr.
 
WD40 eller liknande som lämnar en oljefilm. Funkar galant. Spraya o sen smörj in lite lätt med finger på alla ytor i både dörr och karm. Ryck i handtaget så haspen så oljan tränger in ordentligt på alla ytor "internt".
 
  • Gilla
RuffneckRon
  • Laddar…
Du behöver en glidyta för att det ska fungera så vaselin eller låsfett (eller annat fett som inte binder vatten).
Så länge det inte är ett hack i tryckesfallkolven så fungerar det bra med lite fett på glidytan.
Lägg lite fett på tryckesfallkolvens glidyta, dra igen dörren några gånger släta sedan ut överblivet fett på tryckesfallkolven samt slutbleck.

Använd inte wd40 eller smörjoljor för detta problemet, oljor hör inte hemma till lås.
 
se efter var kolven tar emot i låsblecket. brukar vara märken. Är det nån mm så skurv lös och fila lite på blecket. Och kan bli man måste använda ett 10-12mm stämjärn och karva hur hålet. kan kolla om dörren hänger om märket sitter under hållet
 
Förutom att smörja tryckesfallet med fett behöver dörren med största sannolikhet justeras.
Dörren är vanligtvis den största anledningen till att låset inte fungerar som önskat.
Det som ligger närmast till hands just nu är att dörren / karmen svällt pga högre luftfuktighet.

Ett tips.
Jag brukar med min skruvdragare lossa och sedan dra åt skruvarna i gångjärnen, en skruv i taget.
Denna enkla åtgärd ger ofta en betydligt bättre funktion i framförallt trädörrar.
 
Redigerat:
Löste det sig? Jag har exakt samma problem som jag inte orkat ta tag i.
 
A allemannen skrev:
Löste det sig? Jag har exakt samma problem som jag inte orkat ta tag i.
Okej, istället för att sitta och googla på allehanda problem provade jag med lite universal konsistensfett. Slipade först bort en mikroskopisk kant så det blev jämt torkade rent smörjde på en vass knivspets och vipps så gick det lätt att stänga igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.