Priser är färskvaror. De senaste 15 åren har vi dessutom sett en ökning av byggkostnaderna som inte står i proportion till annan prisutveckling. De enda aktuella erfarenheter som jag har är privata från Blekinge och här är prisnivån dessutom ganska låg. Betongen i sig är inte så dyr, men det gäller att få den utkörd och att bilen kan komma till ordentligt. Behöver man inte sex kubikmeter kan ju kubikmeterpriset därför bli ganska högt.
Rent generellt tycker jag inte att man skall börja pruta och kompromissa för tidigt i ett projekt. Först bör man skapa en idealbild av hur det ska se ut, sedan kan man fundera på alternativa utföranden.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
B
En bekant till mig byggde en tvåvånings utbyggnad på pelare som gjöts direkt på berget, gick hur bra som helst. i ena delen är pelarna 2m höga,
 
Tänk på att berget kan behöva plansprängas där pelarna ska stå.
Lite lutning klarar man med att dubba fast plintarna men lutar berget mycket så blir det att spränga. Jag minns inte vilka vinklar man kan ha utan att planspränga men det borde din arkitekt kunna, eller i alla fall kunna ta reda på.

Ang bygglovet så kan det hända att dom kräver in nya konstruktionsritningar på pelare, bjälklag med mer.

Nån skrev om att sätta form och gjuta balkar i bjälklaget på plats. Jag skulle nog tro att det blir billigare att köpa betongbalkar prefab och lyfta dom på plats men det kan nog arkitekten reda ut. Helt klart är i alla fall att balkar som gjuts prefab är väldigt mycket rationellare och sparar oerhört mycket jobb på arbetsplatsen. Jag poängterar att gjutformar för dessa balkar är inget man snickrar ihop på en fikarast. Betong är tungt och ställer väldigt höga krav på formarna när dom blir frihängande.
Dessutom kanske det är av intresse att prefab balkar kan ge kortare byggtid men det får TS avgöra om det har betydelse.

Kolla också på alternativet att ha balkar och kanske även pelare i stålbalk. Är man orolig för korrosion så finns det ganska bra färger för ändamålet idag. Dock inget man målar själv med.
Men framförallt finns det ju möjlighet att varmgalva hela konstruktionen (rekommenderas).

Men jag påminner också gärna om dom utrymmen som går förlorade om man bygger på pelare.
Det ryms mycket bröte i en källare. :)

Ett varningens ord för att bygga på berg:
Har man motlutande berg mot källarvägg som gjuts/muras direkt på berget så kan man få problem med att ytvatten/regnvatten letar sig in i källaren. Det finns lösningar på det också men det, precis som allt annat, kostar pengar.
Det bästa är om berget lutar aningens från huset överallt men det är inte alltid så lätt att få till.
Och även här finns ju risken att man kan få planspränga. Om berget på ett parti lutar 1:1 så kan du dubba hur mycket som helst och det blir inte rätt i alla fall.
Men om du nu ändå ska spränga för att få till det så löser sig ju den delen i alla fall.
 
Det låter som en spännande ide att låta huset fortsätta ut på pelare. Både snyggt och praktiskt att slippa dyr grundläggning med omfattande sprängning. Metallpelare låter snyggast tycker jag.
 
  • Modernt hus utbyggt på metallpelare över en sluttning med stora fönster och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av hus utsträckt på pelare med en pelarbaserad utbyggnad.
Tack för alla era intressanta svar!

Min plan har nu varit att riva och avtäcka jorden för att kunna säkerställa hur mycket berg det finns att spränga. Skulle det visa sig att det blir för kostsamt så kan det ju då bli aktuellt att skippa idén med undervåning helt som jag varit inne på.

Nu har jag sett att avståndet mellan berg (där det är som högst) och tänkt nivå på ytskiktet (innergolvet invändningt) är idag inte mer än endast 45-60 cm. Se bilder.

Min fråga till er är. Finns det regler som säger vad minsta avståndet i cm behöver vara mellan mark (berg) och trossbotten (levande material)? Tänker dels för att inte betecknas som en riskkonstruktion, dels för att överhuvudtaget få bygga? Vilka det lösningar på problemet som är kostnadseffektiva som gör att jag slipper spränga?
 
  • Måttband visar avståndet mellan berggrund och tänkt innergolvsnivå vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttstock visar avståndet mellan husgrund och mark längs en vägg, med fokus på mätningar nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med synligt berg och mätföremål som visar avståndet från berg till husets tänkta innergolvnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husets grund nära berg med mätpinne indikerande 45-60 cm avstånd till tänkt golv inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markyta med löv och uppgrävda delar intill en vit husvägg, synligt berg nära ytan, mätsticka på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avgrävd markyta nära en byggnadsgrund med synligt berg nära ytan, intill en vit husvägg och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avrivet golv med träbjälkar, verktyg och exponerad jord nära husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.