Känns som rätt ställe att "ventilera" sina funderingar ;)

Kom gärna med förslag (då jag inte tänker byta ut alla fönster (40st individuella öppningsbara).

Men även idéer gällande vinden.
 
Har du någon ventilation i huset?
En bra början är fläkt i duschen. Den bör vara fuktstyrd och ha kontinuerlig ventilation när fukten är lägre. Har du inte det så installera det. En fläkt i köket förutsätter jag att du har.
 
  • Gilla
Skrot-Nisse
  • Laddar…
Köksfläkt ja, direkt ut, manuellt styrd. Ingen badrumsfläkt men det borde jag fixa som du säger. Badrummet är på övervåningen direkt under vinden, troligtvis där den mesta fukten upplevs på vinden faktiskt nu när jag tänker på det.

Detta kan innebära att uppvärmningen av skorstenen där uppe inte har med saken att göra alls.
 
Lyssna på ricebridge!

De andra förslagen som har framkommit hittills gör ungefär samma nytta som att pytsa ut vatten på vinden.
Att göra mellantaket diffussionstätt går inte med mindre än att man river hela huset ned till marknivå och börjar om. Det får vi glömma.
Att isolera murstocken eller sluta elda gör bara det onda värre eftersom den varma murstocken i nuläget bidrar till att torka upp vinden.
Avancerad maskinell ventialation i bostadsutrymmena löser inga problem för de här gamla husen är för otäta för att den maskinella ventilationen skall fungera som i moderna hus.

Mitt förslag är att du ser till att det finns ventilationshål högst uppe i gavelröstena på båda gavlarna så att den fuktiga luft som värms upp då du eldar kan försvinna ut och ersättas med torrare luft som kommer in genom lämpliga springor vid takfoten.
Om det där första steget inte hjälper kan du sätta in en liten enkel utsugsfläkt i badrumet som suger ut badrumsfukten och får en viss luftcirkulation till stånd i resten av huset de dagarna när ni inte eldar.
Om det inte hjälper börjar ni leta vattenläckor kring badrumet för då kommer det ut för mycket fukt någonstansifrån.
Om det inte hjälper gräver ni upp fyllningen ovanpå badrummet och breder ut någon fuktbromsande (inte difussionstät) papp eller tjärpapper mellan bjälkarna under fyllningen.

Framför alt är det viktigt att mellantaksisoleringen är av ett material som tål litet vattendroppar. Det vill säga spån eller mossa som användes förr. Om du vill tilläggsisolera eller komplettera så är det ekofiber som gäller.

Varför skall ni byta fönster?
Behövs det?
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar få en mycket bättre bild tack vare vår diskussion och alla svar. Om några svar är inne på fel spår så är det nog mycket eftersom mina ursprungliga tankar var felriktade.

Jag har ändå funderat på att göra om badrummet då det är "rustat" på 70-talet... Om jag gör detta till modern standard med våtrumstätning och aktiv frånluft, löser inte detta då mycket av problemet, dvs att det stoppar all fukt från att vandra upp in i taket mot vinden?
 
Jag håller inte med dig alls angående badrumsfläkten. Badrummet tätas lämpligen innifrån. Badrum brukar ju vara rellativt täta innifrån så det är klart lättare att åtgärda den sidan av taket. Men en fläkt är steg ett.
 
Kanske ett litet missförstånd, när jag säger aktiv frånluft menar jag en fuktstyrd fläkt :)

Heimlaga, jag har inga planer på att byta fönster.
 
Vi postade tydligen samtidigt. Mitt svar är på heimlagas inlägg.
 
  • Gilla
Skrot-Nisse
  • Laddar…
@heimlaga Hear Hear! Kan bara instämma.
 
Skrot-Nisse Skrot-Nisse skrev:
Om jag gör detta till modern standard med våtrumstätning och aktiv frånluft, löser inte detta då mycket av problemet, dvs att det stoppar all fukt från att vandra upp in i taket mot vinden?
Nä. Bara om familjen slutar andas, slutar svettas, slutar laga mat, slutar stryka kläder mm mm. Fuktbelastningen från ett inomhusbadrum med dusch av det slag vi använder nuförtiden är förödande för gamla hus, varför badrummen måste tätas och ventileras enligt alla konstens regler. Men när man gjort det, har man bara stoppat den extra fuktbelastning som vårt nya påfund att duscha dagligen innebär. Den vanliga fuktbelastningen finns kvar och måste lösas.
 
Jag har fortsatt och funderat på detta och känner att det nog är badrummet som är största boven. Jag har blivit lurad av värmen från skorstenen.

Tack för alla svar, jag ska ta en närmare titt på självdraget på vinden också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.