svaret är alternativ 2

Jag behöver trappa upp för att kunna trappa ned. (alltså en trappa till mysrummet på ovanvåningen)
 
Rätt svar är alternativ 2, 12 stycken.
Att byta ut vår vippliga trappa till vår halvinredda vind är ett projekt som står på vår långa att-göra-lista. En sån här trapp skulle definitivt passa oss och därmed göra utrymmet på vinden mer lättåtkomligt och så småningom även bli tillhåll för vår nu sexåriga dotter när hon växer upp och vill ha sitt eget.
 
Svar 2: 12 trappor!
Min far skulle få trappan om jag vann. Han måste ta in en vanlig stege i huset de gånger han behöver komma upp på vinden. Men väl uppe behöver han lyfta sig själv för att komma in på vinden. Svår manöver med svaga armar.
 
Svar: 2
Behöver en yteffektiv trappa till sovloftet på stugan.
 
Svar 12 trappsteg

Behöver den för att byta ut trappan ner till källaren då den har tagit åt sig lukt efter ha varit felinrädd. Skulle vara guld att bli av med detta problem!
 
2: 12 steg är rätta svaret!

Mina föräldrar bor i ett gammalt fint tvåplanshus på landet. Och som de flesta gamla hus saknar även detta en rymlig hall. Tornberget skulle verkligen kunna öppna upp och göra både deras hall större, och ovanvåningen ljusare.
De håller ständigt på med smårenoveringar här och där i huset då båda nyligen titulerar sig pensionärer.
Och i sommar ska dom gladeligen få hjälpa oss med vårt nybygge av hus.
Vore därför lite extra roligt om man fick möjligheten att kunna ge dem något fint till deras hus som tack för allt de kommer göra för oss!
 
Alternativ 2: 12 trappsteg

Jag och min sambo har precis köpt ett sommarhus i sutteräng! Det finns ett hål mellan bovåningen och källaren, men ingen trappa! Denna spiraltrappa skulle passa perfekt pga dess kompakta mått! Håller tummarna!
 
Det medföljer 12 trappsteg, alternativ 2.

Med ett lantställe på väldigt få kvadratmeter men krav på mycket golvyta och förvaring skulle en spiraltrappa passa utmärkt! I dagsläget har vi en ledsen aluminiumstege mellan de två våningsplanen så för säkerhetens skull hoppas jag på vinst!
 
Svaret är 12 trappsteg.
Med en Tornbergettrappa skulle vi kunna använda loftet på vår lilla stuga. Ett utrymme som idag bara går att komma åt via en smal baktrappa som går upp via vårt sovrum och därför inte går att komma åt från övriga huset. Detta skulle öppna möjligheter för gästrum mm vilket vore underbart.
 
prototypen prototypen skrev:
Måste väl ha bygglov att inreda vinden men det står ju att den inte går att få bygglov med den trappen och hur försvarar ni att använda den för 5 barn?

Observera dock att trappan inte uppfyller kraven på barnsäkerhet i BBR 8:232 och 8:2321 och får därför inte kan användas i nyproduktion, bygglovs- eller anmälanspliktig ombyggnation.
5 barn i trappen? Nja, tänkte tonårsboende och hon är då stadigare på benen än vad jag är... :-D
 
Svar: 2) 12 trappsteg

Vi vill bygga en trappa som inte tar så mycket plats från källaren till övervåningen. Detta skulle hjälpa oss otroligt mycket om vi vann den.
 
Då var tävlingen avslutad! Jag återkommer under förmiddagen med besked om vem som är vinnaren.
 
D09 D09 skrev:
Svar 2

Jag har haft en temporär trappa till källaren alldeles för länge.

Ska snart flytspackla i källaren och då åker trappan in i vedpannan.

Hade varit skönt att få en färdig konstruktion som inte tar så mycket plats samtidigt som jag skulle få utrymme till förvaring.

Råkade av någon anledning glömma förvaringsutrymmen i min planering :oops:
Stort grattis till dig D09, du har vunnit spartrappan! Nu hoppas jag att du kan få mer förvaringsutrymmen i källaren och önskar dig en skön byggsommar. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
D09
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Stort grattis till dig D09, du har vunnit spartrappan! Nu hoppas jag att du kan få mer förvaringsutrymmen i källaren och önskar dig en skön byggsommar. :)
Jaaaaaaaaaaaaaaa :D:D:D:D:D

Har haft ångest över att hinna med trappbygget men nu kommer det hända grejor

Stort tack :D:D:D:D
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
-12 trappsteg

Denna trappa vore den ultimata lösningen för skärgårdsstugan som jag håller på att renovera!
I dagsläget måste man gå ut från undervåning där kök och allrum ligger för att komma till sovrummet på övervåningen via en lofttrappa. Jag har tittat på spiraltrappor, men inte hittat någon så smidig och liten som den här.

Hälsning

Johan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.