Jag arbetar med just sånt här på en större firma. Kan ge min syn på det hela men vill inte påstå att jag har facit då det är svårt få en korrekt uppfattning utifrån bilder.

Jag tycker det ser förjävligt ut.

Jag tycker det ser ut som att asfalten kallnat för mycket innan man börjar välta och padda. Det ser ut som att välten gnuggat bort det svarta från stenarna, det kan bli så om asfalten kallnat en aning och inte trycks ihop jämnt och fint innan det stelnar. Resultatet blir då inte bara fult utan förmodligen även poröst.
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren och 3 till
  • Laddar…
L
S Spinnel skrev:
Jag arbetar med just sånt här på en större firma. Kan ge min syn på det hela men vill inte påstå att jag har facit då det är svårt få en korrekt uppfattning utifrån bilder.

Jag tycker det ser förjävligt ut.

Jag tycker det ser ut som att asfalten kallnat för mycket innan man börjar välta och padda. Det ser ut som att välten gnuggat bort det svarta från stenarna, det kan bli så om asfalten kallnat en aning och inte trycks ihop jämnt och fint innan det stelnar. Resultatet blir då inte bara fult utan förmodligen även poröst.
Tack för dina inputs. Hur skulle du kommentera att maskrosor trängt igenom på sju ställen från det att asfalten lades i oktober förra året till att maskrosorna skapade sprickor och kom igenom redan i slutet av april.

Jag ser en stor risk att det inte kommer se vackrare ut senare i år eller nästa år.
 
L
är enig i att asfalten inte ser så vacker ut på min uppfart. En liten jämförelse mellan områdets väg som gjordes om och min uppfart.
 
  • Närbild på sliten asfalt med märken och fläckar på en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna asfaltytor med två små gröna växter som bryter igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lewdis skrev:
Tack för dina inputs. Hur skulle du kommentera att maskrosor trängt igenom på sju ställen från det att asfalten lades i oktober förra året till att maskrosorna skapade sprickor och kom igenom redan i slutet av april.

Jag ser en stor risk att det inte kommer se vackrare ut senare i år eller nästa år.
Jag är helt övertygad om att det inte ser vackrare ut med tiden. Ytan ser alltid lite flammigare och lite stenigare ut då man lagt med "sprider" den maskin som de använde på din infart jämfört med en asfaltläggare som de gör vägar med. Men det ska inte se så illa ut som på din infart. Och sedan var det det där med att det svarta "bitumen" ser ut att försvunnit på stenarna, det gör att det ser ut som det hunnit kallnat för mycket.

Jag är ingen expert på markarbeten och jag vet inte exakt vad ni kommit överrens om men jag gissar att de gjort ett budgetarbete med markjobbet. De ska dock vara experter på det de gör och borde lämnat pris på det som krävs för att utföra ett bra jobb. Som tur är så är det samma firma som gjort markjobb och asfaltering, annars kan det ju bli en situation där företagen skyller på varandra.

Du skrev att de gjorde jobbet i oktober, jag vet inte var du bor men i oktober kan det ju vara rätt kallt i stora delar av landet. När det är kallt både i luft och i marken så kallnar asfalt av naturligare skäl fortare och därmed extra viktigt att padda och välta fort. De har förmodligen velat lägga asfalt ända ut till gatan innan de kan köra in välten, därmed har det blivit lite för kallt

Det blev ett långt inlägg men vill inte firman åtgärda så skulle jag se över möjligheten att anmäla till ARN
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Tycker asfalten ser märklig ut, vanligtvis lägger man en Abt-8 på garageinfart, även Abt-11 fungerar men ger en lite strävare yta. Det stora felet på din garageinfart är att man har låtit massan kallna ner allt för mycket eller alternativt lagt ut kalla massor innan packning med vält och padda. Ytan blir således porös vilket gör att växtlighet lättare kan leta sig upp igenom asfalten.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Jobbade med asfalt för 35 år sedan så lite gammal kunskap kanske men principen är nog densamma. Dom har lagt med överbliven asfalt som varit för kall och fel stenstorlek skulle jag säga. Förr kallades denna MAB16 men garage skulle läggas med MAB8. Vi använde klorex under, finns inte i dag men aldrig ett ogräs på 10 år! Det gick på den tiden att få det fins med handläggning, vi la 1000 tals uppfarter på det sättet, mellan 8-10 cm tjockt. Det ska inte se ut som hos dig. Men billigt var det. tror vi tog 100/kvm för 35 år sen.
 
L
Asfaltsjobbaren Asfaltsjobbaren skrev:
Hej!
Tycker asfalten ser märklig ut, vanligtvis lägger man en Abt-8 på garageinfart, även Abt-11 fungerar men ger en lite strävare yta. Det stora felet på din garageinfart är att man har låtit massan kallna ner allt för mycket eller alternativt lagt ut kalla massor innan packning med vält och padda. Ytan blir således porös vilket gör att växtlighet lättare kan leta sig upp igenom asfalten.
Intressant. Skall gå runt lite i området och se om andra har samma porösa yta.
Vår läggning gjordes sist på dagen. Jag tyckte det var perfekt att få det gjort eftersom veckorna bara gick. Nu tolkar jag det som att det finns en risk att jag fått asfalt som kanske ingen höll bästa kvalitet vilket är tråkigt.

Kan inte uttala mig om de var långsamma att padda. De var många på plats. Någon som hände ut och sedan på med padda.
 
L
leby leby skrev:
Jobbade med asfalt för 35 år sedan så lite gammal kunskap kanske men principen är nog densamma. Dom har lagt med överbliven asfalt som varit för kall och fel stenstorlek skulle jag säga. Förr kallades denna MAB16 men garage skulle läggas med MAB8. Vi använde klorex under, finns inte i dag men aldrig ett ogräs på 10 år! Det gick på den tiden att få det fins med handläggning, vi la 1000 tals uppfarter på det sättet, mellan 8-10 cm tjockt. Det ska inte se ut som hos dig. Men billigt var det. tror vi tog 100/kvm för 35 år sen.
Tack för dina synpunkter. Ansvarig hos min leverantör menade med envishet att ogräs absolut inte kunde försäkras mot utan det var ett lotteri om man fick eller ej. Har skickat frågan till dem om vilken typ av asfalt som lades på vår uppfart. Får se vad de svarar.
 
harry73
Asfaltsjobbaren Asfaltsjobbaren skrev:
Hej!
Tycker asfalten ser märklig ut, vanligtvis lägger man en Abt-8 på garageinfart, även Abt-11 fungerar men ger en lite strävare yta. Det stora felet på din garageinfart är att man har låtit massan kallna ner allt för mycket eller alternativt lagt ut kalla massor innan packning med vält och padda. Ytan blir således porös vilket gör att växtlighet lättare kan leta sig upp igenom asfalten.
Att lägga ABT16 på en garageuppfart är inte så konstig i sig. Det stämmer att ABT8 har en finare textur (bra för inlineskates t ex), men det som styr vilken stenstorlek man väljer (16, 11 eller 8) är tjockleken man vill lägga.
Lägger man nytt asfalt ovanpå befintligt asfalt, skulle jag utan tvekan välja ABT8 för en uppfart, men i TS fall känns det bra med 40 till 50 mm och då är det ABT16 som gäller.
Men allra viktigast är att man väljer samma asfalt som på de övriga ytor man lägger samtidigt, så att man slipper producera och transportera små mängder. Det blir aldrig bra.

Att TS asfalt inte hade rätt temperatur när det las och packades är rimligt. Det kan även ha separerats om det var sista biten. Dvs, att alla stora sten rullades från asfalthögen i bilen och hamnade längst in i bilen, dvs att sista skvätten asfalt har relativ för många stora sten.
Det är enkelt att kontrollera med en siktprov, men det kostar i alla fall några tusenlappar, och det känns inte värd det i TS fall.

Ta bilder av din asfalt och bilder av korrekt asfalt och ringa in de stora sten, så att det syns tydligt hur många som finns och hur de är fördelad över ytan. Det är något som du kan göra själv och kan vara ett enkelt sätt att 'bevisa' att din asfalt är fel.
Att bevisa att asfalten är dålig packad och för poröst är lite svårare att 'bevisa' på samma sätt, men jag ska fundera lite.
 
harry73 harry73 skrev:
Att lägga ABT16 på en garageuppfart är inte så konstig i sig. Det stämmer att ABT8 har en finare textur (bra för inlineskates t ex), men det som styr vilken stenstorlek man väljer (16, 11 eller 8) är tjockleken man vill lägga.
Lägger man nytt asfalt ovanpå befintligt asfalt, skulle jag utan tvekan välja ABT8 för en uppfart, men i TS fall känns det bra med 40 till 50 mm och då är det ABT16 som gäller.
Men allra viktigast är att man väljer samma asfalt som på de övriga ytor man lägger samtidigt, så att man slipper producera och transportera små mängder. Det blir aldrig bra.

Att TS asfalt inte hade rätt temperatur när det las och packades är rimligt. Det kan även ha separerats om det var sista biten. Dvs, att alla stora sten rullades från asfalthögen i bilen och hamnade längst in i bilen, dvs att sista skvätten asfalt har relativ för många stora sten.
Det är enkelt att kontrollera med en siktprov, men det kostar i alla fall några tusenlappar, och det känns inte värd det i TS fall.

Ta bilder av din asfalt och bilder av korrekt asfalt och ringa in de stora sten, så att det syns tydligt hur många som finns och hur de är fördelad över ytan. Det är något som du kan göra själv och kan vara ett enkelt sätt att 'bevisa' att din asfalt är fel.
Att bevisa att asfalten är dålig packad och för poröst är lite svårare att 'bevisa' på samma sätt, men jag ska fundera lite.
Jag har aldrig lagt en garageinfart med 16-sten under mina 21-år som asfaltsläggare på heltid, däremot runt maskinhallar och i anslutning till bondgårdar. Är man en kunnig och intresserad "kund" väljer man även hårdhet mjuk eller hård efter önskad stenfraktion. För mig är det tydligt att infarten är packad under en för låg massatemperatur då det är en vad vi i branchen kallar öppen yta med spår av "änglar"( man slår sönder stenen då massan är allt för kall istället för att komprimera ner den jämt i ytan).
Vill absolut inte spela "duktig" eller på något sätt nedvärdera ditt svar då det är tydligt att du har insikt i branchen, utan skriver av egen erfarenhet.
Har aldrig lämnat en så ful yta efter mig utan att missöden då något i processen gått sönder, har alltid då rapporterat till min arbetsgivare som då har gjort upp med kunden om en ny läggning eller ekonomisk kompensation för den fula ytan.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
M
Det är alldeles för tunnt! För personbilstrafik lägger vi aldrig under 45mm. Jag kan garantera att jag aldrig fått åtgärda en asfaltsyta på 10-års besiktningen pga. vegetationsgenomträngning. Jag skulle nog påstå att man snålat ganska duktigt med beläggningen, med reservation för vad ni avtalat. Alltså en seriös firma upplyser ju om vad som håller och inte. Det upplevs som lite märkligt att att man som entreprenör skulle kontraktera 2cm istället för 4,5cm då det inte blir så mycket större kostnad för en liten privatkund kontra resultatet. Har inte dagspriset på abt men 4cm är ca. 100kg/m2. Gissar att priset ligger på 500kr/ton. Huvudräkning säger att skilnaden på 2 eller 4,5cm blir runt 2000kr. En skitsumma om man ser till att ha en asfaltsyta där ogräset växer igenom eller där man kan köra in med lastbil utan att det blir märken.
 
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
E
M Markarbetaren skrev:
Det är alldeles för tunnt! För personbilstrafik lägger vi aldrig under 45mm. Jag kan garantera att jag aldrig fått åtgärda en asfaltsyta på 10-års besiktningen pga. vegetationsgenomträngning. Jag skulle nog påstå att man snålat ganska duktigt med beläggningen, med reservation för vad ni avtalat. Alltså en seriös firma upplyser ju om vad som håller och inte. Det upplevs som lite märkligt att att man som entreprenör skulle kontraktera 2cm istället för 4,5cm då det inte blir så mycket större kostnad för en liten privatkund kontra resultatet. Har inte dagspriset på abt men 4cm är ca. 100kg/m2. Gissar att priset ligger på 500kr/ton. Huvudräkning säger att skilnaden på 2 eller 4,5cm blir runt 2000kr. En skitsumma om man ser till att ha en asfaltsyta där ogräset växer igenom eller där man kan köra in med lastbil utan att det blir märken.
Hur läser du? TS skriver att det är minst 5 cm tjockt asfalt där han mätt.
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Hur läser du? TS skriver att det är minst 5 cm tjockt asfalt där han mätt.
E Elektra skrev:
Hur läser du? TS skriver att det är minst 5 cm tjockt asfalt där han mätt.
Med tanke på resultatet kan man ha saltat sagd tjocklek, kanterna är sällan en bra mätpunkt.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
harry73
Jag frågade ts i min första inlägg att mäta tjockleken där han kom åt + uppskatta största stenstorlek. Det gjorde han och enligt honom var det 5 cm tjock och 2 cm sten. Det tolkade jag som ABT 16 eller AG16 eftersom ytan inte ser ut som en bra ABT. Tjockleken och stenstorleken stämmer bra överens med vad man anar på en av bilderna där maskrosen trycker upp asfalten och växer igenom.
 
L
harry73 harry73 skrev:
Jag frågade ts i min första inlägg att mäta tjockleken där han kom åt + uppskatta största stenstorlek. Det gjorde han och enligt honom var det 5 cm tjock och 2 cm sten. Det tolkade jag som ABT 16 eller AG16 eftersom ytan inte ser ut som en bra ABT. Tjockleken och stenstorleken stämmer bra överens med vad man anar på en av bilderna där maskrosen trycker upp asfalten och växer igenom.
Känslan är inte att de snålat. Har känts seriösa hela vägen. Att de skulle ha snålat medvetet någonstans ser jag som osannolikt. Vi satt tillsammans med grannen och såg på när asfalten lades på.
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.