D dagars skrev:
Som företagare så kan jag relatera till detta.

Man blir så trött på alla kunder som blåser en på pengar och krånglar med betalning,

Ts vad tog dom per timme?

Hur många timmar lades det på att anskaffa materialet.

Tog dom betalt för framkörning,

Har du ett extra hårt betongtak?

Ni privat personer förstår helt enkelt inte att det KOSTAR att hitta bra personal idag,

Det kostar att leva i sverige och alla vill kunna köpa mat,

Dom var där 6 timmar tror du dom kunde göra nått mer jobb den dagen?

Tror du dom anställda nöjde sig med att få betalt 6 timmar av arbetsgivaren,?

Nej det var en snygg installation , och ett otacksamt kundsvin
"Ett otacksamt kundsvin"? Intressant att höra hur du som företagare ser på kunder. Och otacksam? Så utöver att förväntas betala en orimlig faktura för ett väldigt simpelt eljobb så ska kunden vara tacksam också? Jag tycker den saltade fakturan konsumerar tacksamhetskravet rätt bra hördu. I övrigt, om ett jobb tar sex timmar och därmed utesluter andra jobb samma dag, hur är det kundens problem?
 
  • Gilla
SandraPeter och 20 till
  • Laddar…
D dagars skrev:
Som företagare så kan jag relatera till detta.

Man blir så trött på alla kunder som blåser en på pengar och krånglar med betalning,

Ts vad tog dom per timme?

Hur många timmar lades det på att anskaffa materialet.

Tog dom betalt för framkörning,

Har du ett extra hårt betongtak?

Ni privat personer förstår helt enkelt inte att det KOSTAR att hitta bra personal idag,

Det kostar att leva i sverige och alla vill kunna köpa mat,

Dom var där 6 timmar tror du dom kunde göra nått mer jobb den dagen?

Tror du dom anställda nöjde sig med att få betalt 6 timmar av arbetsgivaren,?

Nej det var en snygg installation , och ett otacksamt kundsvin
"Ett otacksamt kundsvin"? Intressant att höra hur du som företagare ser på kunder. Och otacksam? Så utöver att förväntas en orimlig faktura för ett väldigt simpelt eljobb så ska kunden vara tacksam också? Jag tycker den saltade fakturan konsumerar tacksamhetskravet rätt bra hördu. I övrigt, om ett jobb tar sex timmar och därmed utesluter andra jobb samma dag, hur är det kundens problem?
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
D dagars skrev:
Ni privat personer förstår helt enkelt inte att det KOSTAR att hitta bra personal idag,
Då får man rimligen ha en en högre timkostnad för den tid man faktiskt är där, så blir det tydligt för alla var kostnaden ligger.

D dagars skrev:
Dom var där 6 timmar tror du dom kunde göra nått mer jobb den dagen?
Men det är rimligen arbetsgivarens ansvar. Varför ska kunden ta ansvaret för hur arbetsgivaren lägger ut arbetsuppgifter på sin personal för att maximera personalutnyttjandet?

D dagars skrev:
Tror du dom anställda nöjde sig med att få betalt 6 timmar av arbetsgivaren,?
Det är ju som om en taxichaufför som inte fått några körningar en dag debiterar en hel dags teoretiska intäkter på den kund som till slut dyker upp?

Hela ditt resonemang känns som att kunden ska vara tacksam att hantverkaren kommer och ställer upp och fixar det som behöver göras. Det är faktiskt tvärt om.
 
  • Gilla
Emoyenis och 22 till
  • Laddar…
D dagars skrev:
Som företagare så kan jag relatera till detta.

Man blir så trött på alla kunder som blåser en på pengar och krånglar med betalning,

Ts vad tog dom per timme?

Hur många timmar lades det på att anskaffa materialet.

Tog dom betalt för framkörning,

Har du ett extra hårt betongtak?

Ni privat personer förstår helt enkelt inte att det KOSTAR att hitta bra personal idag,

Det kostar att leva i sverige och alla vill kunna köpa mat,

Dom var där 6 timmar tror du dom kunde göra nått mer jobb den dagen?

Tror du dom anställda nöjde sig med att få betalt 6 timmar av arbetsgivaren,?

Nej det var en snygg installation , och ett otacksamt kundsvin
Jag är också företagare men har ett par grejer jag inte kan relatera till men så är vi nog inte i samma bransch. Är det kutym att ta betalt för en hel dag även om jobbet bara tar sex timmar? Om man inte lyckas hålla sina gubbar med jobb nästa dag heller, ska föregående kundsvin betala tills det behagar trilla in ett annat jobb eller ska följande kundsvin göra det?
Hur långt sträcker sig egentligen ett kundsvins ansvar för att täcka upp ett företags otillräckliga orderingång?
 
  • Gilla
Klabbarparn och 34 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan då den debiterade tiden inte stämmer. Ev betalningspåminnelser ska också bestridas. Spara bevis för att du bestridit.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
...och polisanmäl för hemfridsbrott...
 
  • Gilla
kleptoman och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
D dagars skrev:
Som företagare så kan jag relatera till detta.

Man blir så trött på alla kunder som blåser en på pengar och krånglar med betalning,

Tror du dom anställda nöjde sig med att få betalt

Nej det var en snygg installation , och ett otacksamt kundsvin
Med den attityden så ska du nog byta jobb...

Jobbar som konsult och visst finns det individer som utmanar ens tålamod ibland men det är DE som betalar min lön. Dessutom så är jag proffset de anlitat och det åligger mig att förklara vad som ska genomföras, uppskatta tid och peng på ett sätt de känner sig bekväma med. Enkelt egentligen...
 
  • Gilla
SandraPeter och 12 till
  • Laddar…
Jag är också företagare, rent tekniskt skulle det kunna finnas faktorer som skulle göra att jag tar hantverkarens parti, det kan vara sådant som att hela garaget är belamrat med skit som måste undanröjas, ingen är hemma så att strömmen kan brytas (säkerhet) etc etc, men av det som framgår här känns det i magen som rent ocker.

Nu var det förvisso inte detta jag ville bemöta, utan istället ge respons på "dagars" syn på kunder. Jag har väl stött på ett och annat stolpskott, det kan erkännas, men vilken jävla trångsynt inställning du har till de som betalar din lön. Inte konstigt att hela forumet verkar avsky hantverkare, det krävs bara en av dig för att förstöra för 99 av oss andra. Jävla stolpskott...

.... eller stolp skott om du inte begrep korrekt svenska..
 
  • Gilla
Sylta och 30 till
  • Laddar…
G gillet76 skrev:
Jag är också företagare men har ett par grejer jag inte kan relatera till men så är vi nog inte i samma bransch. Är det kutym att ta betalt för en hel dag även om jobbet bara tar sex timmar? Om man inte lyckas hålla sina gubbar med jobb nästa dag heller, ska föregående kundsvin betala tills det behagar trilla in ett annat jobb eller ska följande kundsvin göra det?
Hur långt sträcker sig egentligen ett kundsvins ansvar för att täcka upp ett företags otillräckliga orderingång?
Jag jobbar också på timme. Man kollar ju vad medelinkomsten är över tiden. Sedan är det mer eller mindre konkurrens om olika jobb och elare har liten konkurrens, om de har cert! Ibland har man mycket jobb, då får man lägga undan. Men att klanka på kunderna är dåligt! Om man har en besvärlig kund, håller man god min och undviker den + varnar andra. Som elare har man bra förtjänst på material också.
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Dagar! Du borde sluta som företagare med din syn på kunderna och hur man tar betalt för sina jobb. Glöm aldrig bort att du är mer beroende "av kundsvinet" än kunden är av dig. Som väl är finns det ärliga och korrekta elfirmor att använda. Tyvärr gör Du skit för hela branchen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag tror vi ska låta bli att bedöma hur lång tid det utförda arbetet borde ta med hjälp av några bilder, även om det låter orimligt. Det som inte besvarats är hur lång restid det är till kunden, samt restid till att hämta material. Det är ju högst relevant att veta innan lekmän bedömer hur lång tid arbetet borde ta!
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
D dagars skrev:
Som företagare så kan jag relatera till detta.

Man blir så trött på alla kunder som blåser en på pengar och krånglar med betalning,

Ts vad tog dom per timme?

Hur många timmar lades det på att anskaffa materialet.

Tog dom betalt för framkörning,

Har du ett extra hårt betongtak?

Ni privat personer förstår helt enkelt inte att det KOSTAR att hitta bra personal idag,

Det kostar att leva i sverige och alla vill kunna köpa mat,

Dom var där 6 timmar tror du dom kunde göra nått mer jobb den dagen?

Tror du dom anställda nöjde sig med att få betalt 6 timmar av arbetsgivaren,?

Nej det var en snygg installation , och ett otacksamt kundsvin
jag tar elektrikerns parti, och håller med dig förutom det näst sista du skrev
-snygg installation? det var inte snyggt...

många faktorer som inte redovisas när man endast hör kundens version.
om ni inte kommit överens om ett fastpris är det löpande debitering som gäller, punkt slut
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Mikael_L
L LottisW skrev:
En rak dragning ca. 3 m., kopplade elen i från ett uttag i taket som fanns bredvid lysrören
Jag kan ju lite snabbt nämna ett jobb jag hade för några månader. Jag lyckades precis klocka in det på 8 timmar jämnt (ja det kanske blev några minuter övertid som jag sket i).

Då var det en lägenhet med betongtak och totalt 8 st armaturer. 6 st lysrör och två st cirkulära plafonder med sådana där runda lysrör i.
4st armaturer sattes direkt över takdosa, så där behövdes ingen kabeldragning, bara lite förlängning av befintlig FK.
4 armaturer behövde lite kabeldragning, en bara någon dm, en annan ett par-tre meter. En med en borrning genom en kopplingsdosa och genom väggen in till badrummet.
Ja så bytte jag ju en strömbrytare till en med krontändning också (två vippor).

Detta hann jag alltså på 8 timmar, inkl en halvtimme i bilen då jag på vägen mot kunden även åkte in lite snabbt och hämtade armaturerna som låg klara (förbeställda).

Jag tycker själv att just det jobbet gick bra, jag hoppades från start att hinna det på en dag, och försökte hålla upp tempot maximalt från start. Och var rätt nöjd efteråt.
Det hade ju ganska lätt kunnat ta ett par timmar till också om bara lite småsaker hade strulat.


Men översatt till TS jobb så kan jag inte alls se varför det skulle behöva bli mer än 3 timmar tid.
Jag rekommenderar dock inte att bråka med målet att det ska bli 3 timmar debiterat. Det är det nog lite för mycket uppförsbacke för. Men jag kan inte se att det på något vis går att motivera en sekund över 6 timmar för det där jobbet.
 
  • Gilla
schmakita och 3 till
  • Laddar…
E elinstallerarn skrev:
jag tar elektrikerns parti, och håller med dig förutom det näst sista du skrev
-snygg installation? det var inte snyggt...

många faktorer som inte redovisas när man endast hör kundens version.
om ni inte kommit överens om ett fastpris är det löpande debitering som gäller, punkt slut
Ahh så då man då ta hur lång tid som helst på sig för att genomföra ett enkelt uppdrag?
Skulle dom fortsatt hemma hos denna kunden tills dom fick sin nästa kund?
Vad är det längsta man kan ta på sig innan det börjar svida lite i företagarsjälen?

Men den attityd man ser här inne hos elektriker så är det ju konstigt att det finns några kvar, uppge gärna för vilka företag ni jobbar som man kan undvika er till fullo.

Vilken oseriös skitbransch!
 
Redigerat:
  • Gilla
SandraPeter och 7 till
  • Laddar…
K krister ekberg skrev:
Ahh så då man då ta hur lång tid som helst på sig för att genomföra ett enkelt uppdrag?
Skulle dom fortsatt hemma hos denna kunden tills dom fick sin nästa kund?
Vad är det längsta man kan ta på sig innan det börjar svida lite i företagersjälen?

Men den attityd man ser här inne hos elektriker så är det ju konstigt att det finns några kvar, uppge gärna för vilka företag ni jobbar som man kan undvika er till fullo.

Vilken oseriös skitbransch!
oroa dig inte, jag kommer aldrig komma hem till dig på jobb!
 
Flyttade ett gammalt proppskåp till ett nytt ställe i huset, flyttade ut elmätare och drog om inkommande ström från övervåning till utsidan och in i nytt elskåp och drog helt ny el i en hall med nya Utag, lampkontakter, ny el till värmepump.. detta tog min elektriker 16timmar för och han hade också lärling med sig

Så behöver jag säga att ditt fall låter orimligt?
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.