Mikael_L
<bild>
Jag tycker att jag ser 4 armaturer, eller kanske 3.

Men oavsett så tar inte det där jobbet några 12 timmar, det tar definitivt inte ens 6 timmar för en person.
2-3 timmar för en person, 2h om inget direkt strular men man ändå inte jäktar fram eller slarvar. 3 timmar skulle det kunna bli om det uppstod något oväntat strul, t.ex. knepigt material i taket, för korta ledare och rörstopp osv.

Jag arbetar som elektriker, skulle aldrig kunna skriva upp mer än 3 timmar på det där jobbet, även om det skulle råka ta längre tid av någon konstig anledning.

Obs, nu räknar jag ingen direkt restid då, dvs att kunden befinner sig säg en max 15 minuter bort.
Men man skulle hinna 3-4 st sådana där jobb spridda inom staden, under en dag.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Förstår inte vad du menar?

du säger att de tog 6 timmar?
6 timmar multiplicerat med 2 gubbar = 12 timmar
Det behövdes ingen handräckare till det
J Jörgen Ö skrev:
Intressant!?
Hur gör alla ensamföretagare då?
Har aldrig hört talas om denna lag.

12timmar som sagt för att montera 2st lysrör låter ju helt galet.
Dessutom var kanske den ena lärling, då kan dom inte debitera fullt för honom heller!
(Men det vet vi ju förvisso inte säkert om han var)
Han hade ingen behörighet iaf., räckte bara verktyg
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
<bild>
Jag tycker att jag ser 4 armaturer, eller kanske 3.

Men oavsett så tar inte det där jobbet några 12 timmar, det tar definitivt inte ens 6 timmar för en person.
2-3 timmar för en person, 2h om inget direkt strular men man ändå inte jäktar fram eller slarvar. 3 timmar skulle det kunna bli om det uppstod något oväntat strul, t.ex. knepigt material i taket, för korta ledare och rörstopp osv.

Jag arbetar som elektriker, skulle aldrig kunna skriva upp mer än 3 timmar på det där jobbet, även om det skulle råka ta längre tid av någon konstig anledning.

Obs, nu räknar jag ingen direkt restid då, dvs att kunden befinner sig säg en max 15 minuter bort.
Men man skulle hinna 3-4 st sådana där jobb spridda inom staden, under en dag.
De andra 4 lysrören hade vi redan satt upp men jag behövde 2 till och dragning av el till samtliga
 
Mikael_L
H hul skrev:
de är olagligt att arbeta själv är de skäl nog för dig?
Ehh, var hittar du detta?

Då ska jag ta det till firman så får vi ändra arbetssätt på minst hälften av våra uppdrag. :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L LottisW skrev:
De andra 4 lysrören hade vi redan satt upp men jag behövde 2 till och dragning av el till samtliga
OK, uppsättning av två armaturer och kanalisation och inkoppling av 4 st.

Svårt att få det till mer än tre timmar för en elektriker ändå. :)
 
OK, dragningen av el. Hur långt var det? Jag antog att det var från de andra lysrören vi ser på bilden. men om det ex. drogs från centralen, och inte bara i samma rum, då kanske det börjar bli lite rimligare. Men det skulle nästan behöva ingå en hel ny elcentral för att motivera ens 6h.
 
H hempularen skrev:
OK, dragningen av el. Hur långt var det? Jag antog att det var från de andra lysrören vi ser på bilden. men om det ex. drogs från centralen, och inte bara i samma rum, då kanske det börjar bli lite rimligare. Men det skulle nästan behöva ingå en hel ny elcentral för att motivera ens 6h.
Alltså jag brukar inte kommentera vad saker ska ta men du mäter inte förimpedans, byter central och gör installationstest på 6h.
 
H hempularen skrev:
OK, dragningen av el. Hur långt var det? Jag antog att det var från de andra lysrören vi ser på bilden. men om det ex. drogs från centralen, och inte bara i samma rum, då kanske det börjar bli lite rimligare. Men det skulle nästan behöva ingå en hel ny elcentral för att motivera ens 6h.
 
  • Vy av ett innertak med infälld belysning samt en oskyddad elektrisk takkontakt och synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OK, dragningen av el. Hur långt var det? Jag antog att det var från de andra lysrören vi ser på bilden. men om det ex. drogs från centralen, och inte bara i samma rum, då kanske det börjar bli lite rimligare. Men det skulle nästan behöva ingå en hel ny elcentral för att motivera ens 6h.
En rak dragning ca. 3 m., kopplade elen i från ett uttag i taket som fanns bredvid lysrören
 
Ja det där borde gått snabbt.
 
Som företagare så kan jag relatera till detta.

Man blir så trött på alla kunder som blåser en på pengar och krånglar med betalning,

Ts vad tog dom per timme?

Hur många timmar lades det på att anskaffa materialet.

Tog dom betalt för framkörning,

Har du ett extra hårt betongtak?

Ni privat personer förstår helt enkelt inte att det KOSTAR att hitta bra personal idag,

Det kostar att leva i sverige och alla vill kunna köpa mat,

Dom var där 6 timmar tror du dom kunde göra nått mer jobb den dagen?

Tror du dom anställda nöjde sig med att få betalt 6 timmar av arbetsgivaren,?

Nej det var en snygg installation , och ett *********
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Norrlandet och 2 till
  • Laddar…
Jag funderar på var dom har förgreningen till dom olika armaturerna?
Ligger förgreningarna i kanalen? Eller sitter det en dosa längst från lamputtaget utanför bild i inlägg 10?

Den grova kabellisten är helt onödig, blir oftast snyggare med klamrad kabel, förskruvningarna på armaturena är onödiga det räcker med gummitätning.
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu kan man faktiskt läsa huls svar till kimf på två sätt. Om han syftar på hemmapulandet och därför säger att det är olagligt att utföra jobbet själv (som hemmapulare) har han så klart rätt i fallet med elarbete.
Var kan man hitta att det är olagligt att sätta upp armaturer själv?
 
kimf kimf skrev:
Men även om det som det verkar nu i efterhand, inte hade gjort så stor skillnad då du verkar ha att göra med en oseriös motpart. Så tycker jag gott du skulle svarat när dom försökte ringa dig.
Detta är möjligtvis den enda lärdomen, prata med folk, så snart som möjligt, så undviker man (så gott det går, oftast) att det blir konflikt eller att konflikter eskalerar. Inte säkert att det hade hjälpt i ditt fall, men det brukar funka. Alla andra "lösningar" - anmälningar, polisen etc är ju på ett sätt ett misslyckande och nåt som man kan ägna sig åt i absoluta nödfall, men det tar tid och är sällan värt det, ganska snart hade det lönat sig att betala för sex oskäliga timmar till och ägna sin tid åt att tänka på roligare saker. Det finns alltid idioter, skit i dom, dom sabbar bara för sig själva i det långa loppet.
 
  • Gilla
kimf och 1 till
  • Laddar…
D dagars skrev:
Som företagare så kan jag relatera till detta.

Man blir så trött på alla kunder som blåser en på pengar och krånglar med betalning,

Ts vad tog dom per timme?

Hur många timmar lades det på att anskaffa materialet.

Tog dom betalt för framkörning,

Har du ett extra hårt betongtak?

Ni privat personer förstår helt enkelt inte att det KOSTAR att hitta bra personal idag,

Det kostar att leva i sverige och alla vill kunna köpa mat,

Dom var där 6 timmar tror du dom kunde göra nått mer jobb den dagen?

Tror du dom anställda nöjde sig med att få betalt 6 timmar av arbetsgivaren,?

Nej det var en snygg installation , och ett otacksamt kundsvin
Med den attityden har du väl inte så många kunder.
 
  • Gilla
Ramnemark och 33 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.