Jajamensan, jag kommer snacka med elektriker som gör bygget. Det har varit planen hela tiden.
 
Byggel beställer man väl till ett nybygge som inte förut har el till fastigheten?
Du har ju redan abonnemang och elmätare, således behöver du inte tänka i termen "byggel" överhuvudtaget utan anmäl flyttning av befintlig mätare till din elleverantör. Detta görs via din elinstallatör som också ombesörjer flyttningen. Elinstallatören skall vara godkänd av din elleverantör.
Det är väl ekonomiskt smart att investera i ett fasadskåp som sedan ska monteras på det nya huset.
Fasadskåp är krav numera.
Naturligtvis måste fasadskåpet vara skyddat för nederbörd och yttre påverkan under byggtiden men hur detta ordnas kan du bäst diskutera med byggmästare och ansvarig elektriker.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Kör på ett markmätarskåp som vissa redan har tipsat om. Har själv monterat ett nu (Garo) inför en stor tillbyggnad.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
M MoggeS skrev:
Kör på ett markmätarskåp som vissa redan har tipsat om. Har själv monterat ett nu (Garo) inför en stor tillbyggnad.
ja men ett sådant skåp, kan det användas som fasadskåp när bygget är färdigt? Annars blir det ju dubbla kostnader?
 
Nej inte som fasadskåp, det ersätter fasadskåpet. Har man bara någon bra plats att placera ett markmätarskåp på så ser jag bara fördelar. Man slipper köldbryggorna som uppstår med ett fasadmätarskåp, bygger man nytt så slipper man "byggel" med ett markmätarskåp. Kommer du på att du behöver ansluta något t.ex pool m.m som behöver el så kan man dra det till markmätarskåpet direkt. Förutom elmätaren så finns det även en JFB samt ett antal lediga platser (beroende på modell) för att ansluta diverse elförbrukare. Enda nackdelen som jag ser det är att det är dyrare än ett fasadmätarskåp.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Men då är detta skåp permanent placerad separat någonstans på tomten?
Det skulle åtminstone inte jag valt.
Ser ju för dj-ligt ut, men var och en gör som den vill :cool:
 
K
Vår elleverantör (Öresundskraft) godkände inte lösningen med elskåp på en pinne utan förspråkade markmätarskåp, helst i tomtgräns. Tveksamt om det är godkänt enligt ellagen (som egentligen kräver att mätaren är placerad i eller på bostadshuset).

Vi satte upp markmätarskåpet knappt 20 cm från grundsulan så att det nu står en dm från fasaden. Kommer att bli svårt att måla, men det ser ganska bra ut tycker jag. Inte så snyggt att ha mätarskåpet på fasaden heller.
 
roland53 roland53 skrev:
Men då är detta skåp permanent placerad separat någonstans på tomten?
Det skulle åtminstone inte jag valt.
Ser ju för dj-ligt ut, men var och en gör som den vill :cool:
Kan hålla med dig att de inte är snygga, nu hade jag möjlighet att placera skåpet i en stor hagtornshäck bredvid nätbolagets egna skåp. Så för min del stör det inte, men har man inte den möjligheten utan måste placera det fullt synligt så skulle jag också tänkt om en extra gång.
 
Mikael_L
K Kallebo skrev:
Vår elleverantör (Öresundskraft) godkände inte lösningen med elskåp på en pinne utan förspråkade markmätarskåp, helst i tomtgräns. Tveksamt om det är godkänt enligt ellagen (som egentligen kräver att mätaren är placerad i eller på bostadshuset).
Nja, lagen kräver inte direkt att mätaren sitter på bostadshuset.
Men delarna om koncessionsplikt blev tokigt utformade (antagligen fel, otur när den som skrev lagen tänkte) så att elnätet på den egna fastigheten är otvetydigt ej koncessionspliktigt om elmätaren sitter på bostadshuset.
Men om mätaren sitter på t.ex. garaget eller i markmätarskåp så är det koncessionspliktigt att dra en matning vidare till andra byggnader, t.ex. bostadshuset.

Detta betyder i klartext att ifall man sätter en markmätarskåp eller fasadmätarskåp på garaget så blir det ytterligare ett abonnemang och en till elmätare på bostadshuset.
Knepigt va?

Lyckligtvis anammar inte alla elnätsägare denna skrivning, men jag har fått för mig att en del har börjat krångla om detta. Dvs kräver att serviskabeln måste gå till bostadshuset om man vill slippa dubbla abonnemang.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K
Hursomhelst tycker jag att det är klokt att placera skåpet nära huset ifall nätbolagen skulle ändra sig och börja bråka. Då är det inte så stort steg att bygga in skåpet i fasaden.
 
roland53 roland53 skrev:
Men då är detta skåp permanent placerad separat någonstans på tomten?
Det skulle åtminstone inte jag valt.
Ser ju för dj-ligt ut, men var och en gör som den vill :cool:
Hur vet du att det ser för djävligt ut ? Låter ju som du inte ens sett ett markmätarskåp.
 
Ett markmätarskåp är som sagt en bra lösning och då är man förbi punkterna där leverantören kan krångla genom att inte godkänna permanent tillkoppling mot fasadskåp på olika ställningar i väntan på "fasad". De mindre modellerna är riktigt nätta och knappast något som skämmer sig vid en vettig placering. Och de olika mycket märkliga skrivningarna Mikael nämner får vi hoppas aldrig kommer kunna appliceras i de här fallen.

Själv gjorde jag ett av mina hobbyinstallationsjobb nyligen med ett markmätarskåp både riktigt kompakt och samtidigt av mycket bra utförande och kvalitet dvs ABB Kabeldon CDCS 25L Väl prisvärt och användbart i det tråden handlar om också. Behöver troligtvis aldrig röras under alla rimliga tidsperspektiv köp rätt en gång och direkt i de här fallen.

Två elskåp utomhus, ett stängt och ett öppet som visar mätare och säkringar, i naturlig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markmätarskåp av märket ABB Kabeldon placerat utomhus bredvid ett träd och en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ensto har ett mycket bra skåp. Det kommer klart med en 3-fas handske på utsidan.
 
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Själv gjorde jag ett av mina hobbyinstallationsjobb nyligen med ett markmätarskåp både riktigt kompakt och samtidigt av mycket bra utförande och kvalitet dvs ABB Kabeldon CDCS 25L
Vad tyckte elnätsägaren om att få kundens skåp nästan kloss mot sin egen fördelning?

Men jag håller med om skåpet, litet och nätt och relativt obemärkt. Och det blir extra bra om man dessutom kan sätta det precis bredvid ett annat skåp. Det försämrar ju inga estetiska värden som inte redan har rykt utav det första skåpet.
 
I mitt fall så ville elnätsägaren att jag skulle placera markmätarskåpet bredvid deras skåp, gick nästan.. deras skåp står på ett servitut men jag ville av naturliga skäl placera mitt skåp på min tomt.. :) Så de står idag 1 meter ifrån varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.