Hej,

Specifikt NIBE Fighter 410P?

Tanken är inte bara energimässigt utan även att få en bättre luft/inomhusmiljö.


Energimässigt?
Bra inomhusluft/miljö?
Installation?

Kostnader?

+/-

Vad har ett sådant system för livlängd?

(Stenhus 60-tal, radonvärde på gränsen)

mvh

Tony
 
alla frånluftsvärmepumpar på marknaden är istortsett rena elpannor med vis luftåtervinning. det är bara comfortzona som är värd namnet värmepump.
 
CarMan skrev:
alla frånluftsvärmepumpar på marknaden är istortsett rena elpannor med vis luftåtervinning. det är bara comfortzona som är värd namnet värmepump.
Carman,
det som du säger gäller för vinter tid och inte för vår, sommar eller höst. Jag har en ny Autoterm 190F FLVP installerad hos mig och den har klarat att värma vatten och värma huset med enbart kompressor effekt sedan i mitten av April, och då pratar vi om 700Watt in och 2000Watt ut. Tre eller fyra månader på vinter när det är riktigt kallt, då går inn elpatron ganska ofta. Visst kunde det ha varit bättre med lite mer effekt. Jag räknar med att min elförbrukning går ner med cirka 9000KWtimme/år efter Autoterm 190F.
 
raj skrev:
Carman,
det som du säger gäller för vinter tid och inte för vår, sommar eller höst. Jag har en ny Autoterm 190F FLVP installerad hos mig och den har klarat att värma vatten och värma huset med enbart kompressor effekt sedan i mitten av April, och då pratar vi om 700Watt in och 2000Watt ut. Tre eller fyra månader på vinter när det är riktigt kallt, då går inn elpatron ganska ofta.  Visst kunde det ha varit bättre med lite mer effekt. Jag räknar med att min elförbrukning går ner med cirka 9000KWtimme/år efter Autoterm 190F.
nu vet inta jag var du bor, men att den klarar att hålla värmen i huset på sommaren är väll knappast nån prestation

värme & varmvatten i mitt hus på över 200m2 är 4000kWh på dom 6 kalaste månaderna på året !!!
Bergvärme!
 
raj skrev:
Carman,
det som du säger gäller för vinter tid och inte för vår, sommar eller höst. Jag har en ny Autoterm 190F FLVP installerad hos mig och den har klarat att värma vatten och värma huset med enbart kompressor effekt sedan i mitten av April, och då pratar vi om 700Watt in och 2000Watt ut. Tre eller fyra månader på vinter när det är riktigt kallt, då går inn elpatron ganska ofta.  Visst kunde det ha varit bättre med lite mer effekt. Jag räknar med att min elförbrukning går ner med cirka 9000KWtimme/år efter Autoterm 190F.
att dit hus inte drar mer än 9000kWh beror på ventelationen & isoleringen, inte värmepumpen.
 
CarMan skrev:
alla frånluftsvärmepumpar på marknaden är istortsett rena elpannor med vis luftåtervinning. det är bara comfortzona som är värd namnet värmepump.
Hej Carman,
Ska vi ha en kraftfull värmerpump för värmepumpens skull (läs macho effekt) eller ska vi ha värmepump som är dimensionerad efter husets behöv (som du själv nämnde, beroende på isolering, geografisk lokation mm). Jag tycker fortfarande att en maskin som har en kompressor (och fungerar enligt VP principen), och som värmer huset och vatten och sparar cirka 9000-10000KWT per år är en Värmepump. För att kalla de för "istortsett rena elpannor" är inte rätt.
 
raj skrev:
Hej Carman,
Ska vi ha en kraftfull värmerpump för värmepumpens skull (läs macho effekt) eller ska vi ha värmepump som är dimensionerad efter husets behöv (som du själv nämnde, beroende på isolering, geografisk lokation mm). Jag tycker fortfarande att en maskin som har en kompressor (och fungerar enligt VP principen), och som värmer huset och vatten och sparar cirka 9000-10000KWT per år är en Värmepump. För att kalla de för "istortsett rena elpannor" är inte rätt.
Det jag menar är att jag tror inte du tjänar 9-10 000 kWh/år. Tror snarare det ligger på 4 000kWh
 
CarMan skrev:
Det jag menar är att jag tror inte du tjänar 9-10 000 kWh/år. Tror snarare det ligger på 4 000kWh
Ett råd till CarMAN: Ge dig, vi vet din passion... 8) :surprised: 8) :surprised:
 
Var hos en kompis idag, och såg att han hade en Nibe 410P, Han har ett hus på 146 kvm, och de bor 4 personer där, och han gör av med 19 000 kwh/år.
Huset är 2- plan byggt -89 i stockholm.

Är det normal förbrukning?
Även hushållsel ingår i 19 000 kwh/år
 
Jeppson skrev:
Var hos en kompis idag, och såg att han hade en Nibe 410P, Han har ett hus på 146 kvm, och de bor 4 personer där, och han gör av med 19 000 kwh/år.
Huset är 2- plan byggt -89 i stockholm.

Är det normal förbrukning?
Även hushållsel ingår i 19 000 kwh/år

ja det är normalt när man har dessa "el-pannor"
det är derför jag starkt avråder från att instalera dom !!!
 
Vi har en 360p och vi kommer att få en förbrukning på ca 17 000-18 000kwh, har ca 3mån kvar innan vi har data från ett helt år (Augusti). I dag stod mätarn på ca 15 000kwh

Bor i blekinge, byggt 2004, 4 pers, 160kvm enplanshus, 300 i golv 250 i väggar, 500 i tak, 86kvm ryggåstag och många stora fönster från golv till tak.

- (stort MINUS) vilket väsen den för!

/Johan
 
Min Fighter packade ihop efter 14 månader (förångaren var sprängd m.m.).
Efter garantirep höll den ytterligare ca 1,5 år.
Nu då även kompressorn är trasig använder jag den som acktank och spetsvärme åt den bergvärma jag har.
57.000:- för en acktank, fläkt och el-patron är ganska mycket pengar :'(

Hoppas ni andra inte har samma osis.
 
Mina svärföräldrar och deras kompisar har precis byggt nya hus(inflyttade för 2 veckor sedan) och båda två har redan bytt ut deras Nibe fighter 310p. Kvalite?
 
pt99jst skrev:
Vi har en 360p och vi kommer att få en förbrukning på ca 17 000-18 000kwh, har ca 3mån kvar innan vi har data från ett helt år (Augusti). I dag stod mätarn på ca 15 000kwh

Bor i blekinge, byggt 2004, 4 pers, 160kvm enplanshus, 300 i golv 250 i väggar, 500 i tak, 86kvm ryggåstag och många stora fönster från golv till tak.

- (stort MINUS) vilket väsen den för!

/Johan
Ja dom sifrorna talat ju för sig själv. du spar kanske 3 000kWh på din "el panna!
 
Mycket diskussioner här, men inte mycket om Nibe 410P.

Har en arbetskamrat som har denna pump och han är mycket nöjd med handhavandet av pumpen, inte mycket inställningar, men funkar bra. Efter 6 år fick han kompressorhaveri, så livslängden på kompressorn var så där.

Kompressorn verkar vara samma som i Nibe 310, så det är väl ingen värmepump, som ger så där jättestor besparing, kanske kring 5000 KWh/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.