Hej,
Jag tittar på ett hus som har följande spec enligt lantmäteriet
Boarea: 190
Biarea: 186
Om-/tillbyggnadsarea: 100

På tomten finns ett gästhus och en huvudbyggnad i två plan (varav ett är souterreng)

Mäter jag på eniro.se (jag vet oproffsigt) så är takytan på huvudbyggnaden ungefär 315m2 och gästhuset 130m2. Naturligtvis är taket långt större än huset under det jag anar är att Om-/tillbyggnaden är gästhuset. Huvudhuset är på typ 190m2 boyta. Källaren under som inte riktigt är under hela huset är 186m2 inkl ett dubbelgarage.

Någon som jag ge någon input på denna röriga fråga?

Satellitbild över en fastighet med måttmarkeringar för huvudbyggnad och gästhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går ju inte att mäta takkonturen för att få en BOA, BOA är insida yttervägg. Jag kan varken se överhänget på taket eller tjockleken på ytterväggen på eniro.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Går ju inte att mäta takkonturen för att få en BOA, BOA är insida yttervägg. Jag kan varken se överhänget på taket eller tjockleken på ytterväggen på eniro.
Tack. Nej, det kan man naturligtvis inte. Det vara bara en illustration för att ge lite kött på benen och visa storlekordningen.

Jag var mest nyfiken på ifall någon stött på begreppet i en lantmäterirapport förut och hur det i så fall ska tolkas. Dvs: Ska alla ytor summeras eller är om/tillbyggnad inkluderat i BOA och BIA?
 
BirgitS
En del av ett souterrängplan räknas som boyta och en del som biyta. Om jag minns rätt är det 6 meter från den fria väggen som är boyta.
 
Hemmakatten
Låter lite skumt att man redovisar om/tillbyggnad för sig och inte inkluderar den i bo- o biarean.

Kan tänka mig två anledningar. Den ena är att man inte har bygglov för tillbyggnaden o därmed inte deklarerat den ytan. En mäklare tar alltid bara officiella uppgifter om boarea. Den andra anledningen är att man med flit inte deklarerat (I fastighetsdeklarationen) den tillkommande ytan för att få lägre fastighetsavgift. Men kommunen ska per automatik meddela Skatteverket när tillbyggnader skett.

Jag skulle absolut ringa och kolla med kommunen. Ett svartbygge är inte roligt att köpa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter lite skumt att man redovisar om/tillbyggnad för sig och inte inkluderar den i bo- o biarean.

Kan tänka mig två anledningar. Den ena är att man inte har bygglov för tillbyggnaden o därmed inte deklarerat den ytan. En mäklare tar alltid bara officiella uppgifter om boarea. Den andra anledningen är att man med flit inte deklarerat (I fastighetsdeklarationen) den tillkommande ytan för att få lägre fastighetsavgift. Men kommunen ska per automatik meddela Skatteverket när tillbyggnader skett.

Jag skulle absolut ringa och kolla med kommunen. Ett svartbygge är inte roligt att köpa.
Tack! Kan berätta att Lantmäteriet förklarade att Om-/tillbyggnad är en yta som just byggts om eller tillkommit (föga förvånande) men inte heller de kunde säga var ytan är. Det kan dessutom vara på olika ställen. Dock står de 100m2 under rubriken Taxering så jag är rätt lugn...mest nyfiken. 100m2 hit eller dit är ju ändå rätt väsentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.