hsd
Efter anmälan kan Du hoppas på att de kommer och plockar ner så ringer Du bara polisen igen, skulle tro de får randig solbränna efter tilltaget :devilish::devilish:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag kan bara stödja det sagda hittills. Betala det du tycker är skäligt, bestrid resten skriftligt.
Spara kopia. Om ett inkassobrev kommer, bestrid till inkassobolaget, bifoga kopian (och behåll en egen).
Du kan gärna skriva till elfirman att fler besök är ovälkomna och tolkas som hot med påföljande polisanmälan.
Begär även intyg om att arbetet har utförts i enlighet med gällande behörighetsregler.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Finns inget inkassobolag som kommer röra en bestridd faktura. Så där behöver du inte oroa dig. Stå på dig, och passa på att göra en anmälan, även om den kanske inte kommer nånstans så är det bra att ha på papper.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Att betala för 6 timmar är väldigt generöst, såvida du inte har typ 10 mils resa för elektrikern.

Det är viktigt att du bestrider fakturan skriftligt. Du behöver inte motivera, men annars ett kort "Oskälig tidsåtgång". Låt dig inte luras in i långa utläggningar eller diskussioner. OM det mot all rimlig förmodan skulle bli en stämning från firman, så vill du inte att de har en massa argument från dig, som de kan klistra ihop till något helt annat än ni har diskuterat.

Jag skulle prata med polisen direkt nu, men ev. avvakta med en polisanmälan, såvida inte polisen uppmanar dig att göra anmälan.

Om du får nytt besök, så be honom gå därifrån, ring polisen direkt om han inte lyder, diskutera överhuvudtaget ingenting när han är på plats.

Du är välkommen att publicera namn på firman här på forumet (inga person namn).
 
  • Gilla
schmakita och 3 till
  • Laddar…
Jag trodde väl aldrig att det skulle finnas så många vänliga människor som ville ge råd och stöd, tack snälla ni !
 
H
Förstår inte vad du menar?

du säger att de tog 6 timmar?
6 timmar multiplicerat med 2 gubbar = 12 timmar
 
Han menar att 12 mantimmar är orimligt mycket för att montera två lysrörsarmaturer. Något som alla verkar hålla med om.
 
kimf
6h (och än mer 12h) för att sätta upp två armaturer är helt orimligt, en ensam hemmapulare gör det på halva tiden. Varför skickar man ens två man på ett sådant jobb?

Men även om det som det verkar nu i efterhand, inte hade gjort så stor skillnad då du verkar ha att göra med en oseriös motpart. Så tycker jag gott du skulle svarat när dom försökte ringa dig.
 
  • Gilla
robbanonline
  • Laddar…
H
kimf kimf skrev:
6h (och än mer 12h) för att sätta upp två armaturer är helt orimligt, en ensam hemmapulare gör det på halva tiden. Varför skickar man ens två man på ett sådant jobb?

Men även om det som det verkar nu i efterhand, inte hade gjort så stor skillnad då du verkar ha att göra med en oseriös motpart. Så tycker jag gott du skulle svarat när dom försökte ringa dig.
de är olagligt att arbeta själv är de skäl nog för dig?
tycker de är seriöst av firman att skicka 2 man att utföra arbetet. många skiter i detta och skickar bara en, bra och seriöst ur ett arbetsmiljösynpunkt. Det är väl viktigast?
 
  • Gilla
elinstallerarn
  • Laddar…
Det viktigaste är väl att fakturera? Gärna så mycket som möjligt?
 
  • Gilla
Visua och 2 till
  • Laddar…
H hul skrev:
de är olagligt att arbeta själv är de skäl nog för dig?
tycker de är seriöst av firman att skicka 2 man att utföra arbetet. många skiter i detta och skickar bara en, bra och seriöst ur ett arbetsmiljösynpunkt. Det är väl viktigast?
Hmm. Har du någon källa på att det skulle vara olagligt att jobba själv?
Att många skiter i det måste i så fall vara en underdrift för 99,9 % av de hantverkare som varit hos mig genom åren har arbetat själva. Ett par snickare har varit där samtidigt en gång (en stod ute och kapade, den andre stod inne och skruvade) men elektriker har då aldrig varit fler än 1 person samtidigt.
 
  • Gilla
Joak och 13 till
  • Laddar…
H hul skrev:
de är olagligt att arbeta själv är de skäl nog för dig?
tycker de är seriöst av firman att skicka 2 man att utföra arbetet. många skiter i detta och skickar bara en, bra och seriöst ur ett arbetsmiljösynpunkt. Det är väl viktigast?
Intressant!?
Hur gör alla ensamföretagare då?
Har aldrig hört talas om denna lag.

12timmar som sagt för att montera 2st lysrör låter ju helt galet.
Dessutom var kanske den ena lärling, då kan dom inte debitera fullt för honom heller!
(Men det vet vi ju förvisso inte säkert om han var)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ja ensamarbete är väl förbjudet för lärlingen, så om elfirman skickade ut lärlingen för att göra jobbet, och den "riktige" elektrikern var där för att hålla koll, bara. Då kan det kanske förklara både att det var två, och att det tog tid...
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
Kollade en gammal faktura från min elektriker, fick betala 12 timmar för:

- Montage uttag parkering
- Inkoppling bel.stolpe parkering
- Montage uttag uteplats
- Inkoppling markismotor
- Montage central gäststuga
- Montage bel förråd
- Montage 1 st uttag gäststuga
- Inkoppling pump i brunn
- Montage och inkoppling 2 st utomhusarmaturer gäststuga
- Montage uttag förråd
- Nytt uttag förråd inne
- Montage bänkbelysning (hide-a-lite)
 
  • Gilla
Xilona och 8 till
  • Laddar…
harry73
kimf kimf skrev:
6h (och än mer 12h) för att sätta upp två armaturer är helt orimligt, en ensam hemmapulare gör det på halva tiden. Varför skickar man ens två man på ett sådant jobb?
H hul skrev:
de är olagligt att arbeta själv är de skäl nog för dig?
Nu kan man faktiskt läsa huls svar till kimf på två sätt. Om han syftar på hemmapulandet och därför säger att det är olagligt att utföra jobbet själv (som hemmapulare) har han så klart rätt i fallet med elarbete. Det förklarar dock inte tidsåtgången och varför firman skickar två gubbar.

Jag tyckte att Stringfellow Hawkes post ger bra underlag för tesen att tidsåtgången i TS fall var orimligt

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Kollade en gammal faktura från min elektriker, fick betala 12 timmar för:

- Montage uttag parkering
- Inkoppling bel.stolpe parkering
- Montage uttag uteplats
- Inkoppling markismotor
- Montage central gäststuga
- Montage bel förråd
- Montage 1 st uttag gäststuga
- Inkoppling pump i brunn
- Montage och inkoppling 2 st utomhusarmaturer gäststuga
- Montage uttag förråd
- Nytt uttag förråd inne
- Montage bänkbelysning (hide-a-lite)
 
  • Gilla
magstorm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.