Står i begrepp att påbörja byggnation av ett souterränghus under hösten. Har därför skissat lite på möjliga planlösningar då vi inte hittat något i huskatalogerna som passar. Vi kommer framöver gå igenom krav/önskemål med husleverantörens arkitekt/designer, men vill gärna komma så långt som möjligt på egen hand först. Det är inte helt lätt att få till något bra om alla kommunens samt egna krav och tomtens läge och beskaffenhet ska tas hänsyn till, och vill därför gärna få lite input från forumet.

Information om tomten:
Sluttande hörntomt om 893 m², cirka 28 meter bred och cirka 32 meter djup
Skog och en liten skymt av sjöutsikt åt nordväst (nedåt på bilder)
Den enda anslutande tomten åt nordöst (vänster på bilder)
Gata med infart till tomten åt sydöst (uppåt på bilder)
Naturområde och bortom det förskola åt sydväst (höger på bilder)
Tomtens placering innebär att entré måste vara på överplan
Infart till tomten endast möjlig i sydöstra hörnet, där cirka 8 meter av tomtgräns ansluter mot gata

Krav från kommunen (detaljplan):

Souterränghus måste byggas, max två våningar inklusive souterrängplan (loft/inredd vind ej tillåtet)
Max byggyta är 20 % av tomtyta
Bostadshus ska placeras "i förgårdsmark" 6,0 meter från tomtgräns mot gata
Bostadshus samt med bostadshus sammankopplad komplementbyggnad minst 4,5 meter från fastighetsgräns
Fristående komplementbyggnad minst 2,0 meter från tomtgräns

Krav från sambon:
I anslutning till föräldrasovrummet skall finnas walk-in-closet/klädkammare och on-suite/badrum

Krav från mig:
Samtliga tre barnsovrum placerade på samma våning, med i stort sett identiska mått samt dörr- och fönstersättningar

Krav från både mig och sambon:
Ska finnas plats för ett dubbelgarage på tomten, gärna sammankopplat med bostadshuset
Någorlunda öppen planlösning mellan kök, matplats och vardagsrum
Kök med antingen köksö eller U-form (för att få till en "barplats")

Krav från plånboken:
I nuläget medger budgeten max 140-145 m² boyta

Entréplan:
Planritning av ett souterränghus med markerade rum och mått inklusive garage, kök med köksö, och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Souterrängplan:
Skiss över souterrängplan för nybyggnation, med sovrum, badrum och planlösning markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som inte syns på skisserna är att det även kommer bli ett förråd under trappan på souterrängplan, samt att möjlighet till ytterligare förvaring kommer att finnas på den oinredda vinden.

Rummet inritat i vardagsrummet på entréplan är endast i illustrationssyfte då tillgänglighetskraven stipulerar att det skall finnas möjlighet att inreda ett sovrum på entréplan, det rummet kommer alltså inte att byggas.

Vill redan nu poängtera att vi inte är villiga att frångå vara krav såsom de specificerats ovan, då det - förutom läget på tomten - är just möjligheten att få huset som man vill som lockar så mycket med nybyggnation.
 
Redigerat:
BirgitS
Det är nog första gången som jag ser ett souterränghus som inte är orienterat med långsidan mot den öppna marken i nedre planet.

Kan de där fönstren i barnsovrummen fungera som utrymningsväg (och väg in för en brandman) om det brinner?

Du har skrivit altan på sydvästsidan av huset men ytan verkar rätt svårutnyttjad med de tre stora öppningarna ned, vilket ju är lite synd eftersom det är där som man har mest sol.

Sätt TM och TT bredvid varandra för då får man dels en längre bänkyta att vika tvätt på och dels kan man lätt flytta tvätten från TM till TT. Undvik också att få 20-30 cm fria ytor längs väggarna eftersom det inte brukar gå att utnyttja sådana smala utrymmen.

Om det är meningen att man till vardags ska gå in genom tvättstugan så gör den större och hallen mindre så att alla skor och jackor som hör till familjen får plats i tvättstugan.

Det är svårt att få en skjutdörr lika ljuddämpande som en vanlig dörr (med tanke på att det är en skjutdörr till ett av badrummen).
Är det frågan om något litet barn så att ett badkar ska finnas i något av badrummen?

Det verkar som att den huvudsakliga lekytan blir på nordvästra sidan av huset. Är det tänkt att man lätt ska kunna ta sig ut på gräsmattan från övre altanen?
Om det händer något med ett barn där nere medan man är i köket vill man nog helst inte behöva springa ut genom hallen och runt halva huset, inkl. en trappa ner, för att komma till barnet. Det är ju också bra om det är enkelt för lekande barn att komma till köket när det är dags för mat.

Vet inte hur du har tänkt med spishällen men det skvätter en del när man steker och därför bör man ha 30 cm bänkyta bakom hällen eller 30 cm vägg för att inte få stänket på vardagsrumsgolvet. När det gäller hörnet av bänkytan som är mot matplatsen och vid väggen så tänk på att man kan placera ett köksskåp där som har öppningen mot matplatsen för det är praktiskt att ha lite lådor just där för grytunderlägg, servetter, ljus etc. som bara ska till och från matbordet.

Badrummen på nedre plan verkar onödigt stora med tanke på den begränsade boytan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Badrummen på nedre plan verkar onödigt stora med tanke på den begränsade boytan.
För badrum på nedre plan finns generella mått att följa för att uppnå tillgänglighetsregler i BBR. Jag tror det kan vara därför badrummet blir stort..?
 
BirgitS
J Jakhan skrev:
För badrum på nedre plan finns generella mått att följa för att uppnå tillgänglighetsregler i BBR. Jag tror det kan vara därför badrummet blir stort..?
Tillgänglighetskraven gäller väl entréplanet för där är det ju inritat en rullstolscirkel.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har lite tankar som ifrågasätter den föreslagna planlösningen.
Hoppas att du tar mitt gnällande med en nypa salt och gott humör :geek:

Övre plan:
Entré + Hall känns som onödigt mycket död yta.
Vart kommer man från ytterdörren i tvättstugan? Verkar inte som man kommer ut och kan hänga tvätt utan bara in i garaget.
Köket är inte bra planerat. Spishällen bör vara mot väggen, så det inte stänker stekflott och osar in i vardagsrummet. Samt köksfläktens buller går samma väg.
Jag tycker att hela köket borde ritas ommed spis/ugn i överdelen på ritningen, diskmaskin under diskbänk och kyl + frys vid en väggsnutt till vänster mot hallen.

Souterrängplanet:
Hallen blir väl väldigt mörk, utan fönster ?
De tre sovrummen till höger har inga riktiga fönster där man kan se ut, utan endast titta in i små ljusschakt? Och dessutom med ett altandäck över?
Men ändå med stora 10x16 fönster?

Men föräldrasovrum med eget badrum tar upp hela framsidan med fönster ut mot det fria.
Barnen får bo som i en bunker, och får dela på ett duschrum utan fönster.

Att det fina badrummet, med fönster från golv till tak är förbehållet för föräldrarna är tydligen med i kravspecen, men inget jag skulle acceptera som barn i huset.

Som sagt, mycket kritik, men är den alltför osaklig så får vi väl reda ut det.
Har själv haft ett souterränghus i 12 år, och vet att det ställer särskilda krav.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Som tidigare ägare av sluttningshus som jag även lät bygga så har jag lite funderingar om ffa nedervåningen. Jag har inga konkreta idéer, mest åsikter.

Jag tror ni kommer få mycket känsla av källare med den planlösningen då ni valt att offra väggyta som kunnat ha ljusinsläpp för toalett och ert sovrum vilket troligtvis är det sovrum som används minst över dygnet. Jag hade skissat på ändrade proportioner av huset för att få mer väggyta frilagt nere med möjlighet till enklare fönstersättning. Sedan hade jag placerat båda toalettutrymmena längre bak i huset för att få enklare (och billigare) dragning av vatten, avlopp och fläktrör.

Övervåningen känner jag att ni prioriterat rätt vad gäller väggytor men kanske går det att bygga garage separat från huset, kanske på annan ledd och kanske senare men att ni gör grunden nu för att kunna maximera boytan ni kan och har råd att bygga nu. Det jag menade med annan ledd är mer en fundering om det måste vara vinkelrätt mot gatan?

Var hade ni tänkt er TV:n? Efter att ha levt med kök öppet mot v-rum där tv:n stod insåg jag värdet av ett separat rum som går att stänga till.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack allihop för er input, det uppskattas! Ska försöka svara så gott jag kan. Vill bara först poängtera att jag själv inte anser planlösningen vara optimal som den är nu, men det är det bästa jag kunnat komma på med tanke på de krav/önskemål som föreligger.

Vissa delar av mina svar kanske kan framstå som lite defensiva, men vi har faktiskt försökt fundera lite grand och baserat mycket av planlösningen på vad vi idag trivs med i vårt nuvarande hus (och därför vill behålla) och vad vi inte trivs med (och därmed vill förbättra). Mycket av den primära tanken med att bygga nytt (för oss i alla fall) är väl just att dra nytta av de erfarenheter vi redan har för att få till en bättre bostad.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog första gången som jag ser ett souterränghus som inte är orienterat med långsidan mot den öppna marken i nedre planet.

Kan de där fönstren i barnsovrummen fungera som utrymningsväg (och väg in för en brandman) om det brinner?

Du har skrivit altan på sydvästsidan av huset men ytan verkar rätt svårutnyttjad med de tre stora öppningarna ned, vilket ju är lite synd eftersom det är där som man har mest sol.

Sätt TM och TT bredvid varandra för då får man dels en längre bänkyta att vika tvätt på och dels kan man lätt flytta tvätten från TM till TT. Undvik också att få 20-30 cm fria ytor längs väggarna eftersom det inte brukar gå att utnyttja sådana smala utrymmen.

Om det är meningen att man till vardags ska gå in genom tvättstugan så gör den större och hallen mindre så att alla skor och jackor som hör till familjen får plats i tvättstugan.

Det är svårt att få en skjutdörr lika ljuddämpande som en vanlig dörr (med tanke på att det är en skjutdörr till ett av badrummen).
Är det frågan om något litet barn så att ett badkar ska finnas i något av badrummen?

Det verkar som att den huvudsakliga lekytan blir på nordvästra sidan av huset. Är det tänkt att man lätt ska kunna ta sig ut på gräsmattan från övre altanen?
Om det händer något med ett barn där nere medan man är i köket vill man nog helst inte behöva springa ut genom hallen och runt halva huset, inkl. en trappa ner, för att komma till barnet. Det är ju också bra om det är enkelt för lekande barn att komma till köket när det är dags för mat.

Vet inte hur du har tänkt med spishällen men det skvätter en del när man steker och därför bör man ha 30 cm bänkyta bakom hällen eller 30 cm vägg för att inte få stänket på vardagsrumsgolvet. När det gäller hörnet av bänkytan som är mot matplatsen och vid väggen så tänk på att man kan placera ett köksskåp där som har öppningen mot matplatsen för det är praktiskt att ha lite lådor just där för grytunderlägg, servetter, ljus etc. som bara ska till och från matbordet.

Badrummen på nedre plan verkar onödigt stora med tanke på den begränsade boytan.
Våra första skisser hade just långsidorna orienterade mot gata/baksida, men det blir då väldigt lite plats för dubbelgaraget. Nuvarande "layout" är någon sorts kompromiss på grund av det.

Fönstrena i barnsovrummen är extra stora (10x16 på 90 cm höjd från golv) just för att släppa in mer ljus och eftersom de tjänar som utrymningsvägar (mig veterligen måste det finnas en alternativ utrymningsväg till dörren i samtliga sovrum).

Altanen på sydvästsidan är nog mer av en transportsträcka till den delen av balkongen som ligger åt väst.

Bra tips angående klädvården, ska ta med det i funderingarna. Klädvården är, i likhet med både kök och badrum, skissade mest i illustrationssyfte och slutlig placering av allt är långtifrån slutligt bestämd.

Klädvården är inte tänkt att användas som ingång till vardags, dubbelgaraget kommer att husera entusiastbilar och inte de bilar som körs till vardags. Den extra entrén där finns eftersom både jag och sambon (som delar vårt bilintresse) båda är trötta på att springa utomhus i regn och snö, som det ofta är under den perioden av året då man vistas mest i garaget.

Är inte heller helt säker på om det ska vara en skjutdörr till det allmänna badrummet på souterrängplan, men annars kommer dörren att öppnas mitt i vägen för trafik i trappan. Alternativet är att sätta dörren mittemot sovrummet överst till höger på bilden, och det är den alternativa lösningen jag funderar på. Då blir det dessutom en kostnadsbesparing då slagdörrar är billigare. Känns dock som att "smatten" utanför förrådet riskerar att bli övertrafikerad i så fall.

Tanken är att man ska kunna ta sig ut på gräsmattan från bägge altanerna, på var sin sida om huset.

Som tidigare nämnts är köket mest en principskiss, men vi har planerat för att ha "grundare" skåp på andra sidan köksön/bardisken (eller vad man ska kalla det) i syfte att få mer plats för köksförvaring och då kommer naturligtvis även köksbänken att göras djupare.

Badrummen är kanske lite extra stora, men detta är avsiktligt då vi vill ha någon form av badkar i bägge badrummen på souterrängplan. Dessutom har vi extremt små badrum i vårt nuvarande hus, och känner att där är en punkt där vi vill unna oss lite lyx.

J Jakhan skrev:
För badrum på nedre plan finns generella mått att följa för att uppnå tillgänglighetsregler i BBR. Jag tror det kan vara därför badrummet blir stort..?
Tillgänglighetsreglerna för badrum avser, precis som BirgitS skrivit nedan, endast dylika på entréplan.

BirgitS BirgitS skrev:
Tillgänglighetskraven gäller väl entréplanet för där är det ju inritat en rullstolscirkel.
Korrekt! :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har lite tankar som ifrågasätter den föreslagna planlösningen.
Hoppas att du tar mitt gnällande med en nypa salt och gott humör :geek:
Övre plan:
Entré + Hall känns som onödigt mycket död yta.
Vart kommer man från ytterdörren i tvättstugan? Verkar inte som man kommer ut och kan hänga tvätt utan bara in i garaget.
Köket är inte bra planerat. Spishällen bör vara mot väggen, så det inte stänker stekflott och osar in i vardagsrummet. Samt köksfläktens buller går samma väg.
Jag tycker att hela köket borde ritas ommed spis/ugn i överdelen på ritningen, diskmaskin under diskbänk och kyl + frys vid en väggsnutt till vänster mot hallen.
Souterrängplanet:
Hallen blir väl väldigt mörk, utan fönster ?
De tre sovrummen till höger har inga riktiga fönster där man kan se ut, utan endast titta in i små ljusschakt? Och dessutom med ett altandäck över?
Men ändå med stora 10x16 fönster?
Men föräldrasovrum med eget badrum tar upp hela framsidan med fönster ut mot det fria.
Barnen får bo som i en bunker, och får dela på ett duschrum utan fönster.
Att det fina badrummet, med fönster från golv till tak är förbehållet för föräldrarna är tydligen med i kravspecen, men inget jag skulle acceptera som barn i huset.
Som sagt, mycket kritik, men är den alltför osaklig så får vi väl reda ut det.
Har själv haft ett souterränghus i 12 år, och vet att det ställer särskilda krav.
Jag efterfrågar ju synpunkter, annars vore tråden meningslös. :)

Entré/hall är utformad som den är av lite olika skäl. Dels behöver vi en ganska stor entré då vi har två varghundar som tar upp mycket plats när man ska ut på eller komma in från promenader. Den är också ritad som den är med tanke på siktlinjer och ljusinsläpp. Därtill är planskisserna omöblerade (med undantag av "fasta installationer), och planen är att vi ska få plats med någon form av sittbänk med förvaring i hallen.

Angående ytterdörren i klädvårdsdelen hänvisar jag till svaret till BirgitS ovan, den är inte tänkt främst som en extra ingång/utgång mellan det fria och huset.

Köket är en så länge endast en principskiss, vi har inte ens bestämt oss slutligt för om det blir köksö eller U-kök ännu. Ska dock ha med dina synpunkter i de fortsatta funderingarna.

Hallen på souterrängplan kommer nog oundvikligen att bli ganska mörkt, men väggarna runt trappan på entréplan kommer endast vara i brösthöjd, så vi hoppas en hel del ljus ändå skall komma ned den vägen. Sedan är ju inte heller tanken att samtliga dörrar till sovrummen är stängda dygnet runt, och då kommer ljus in även via sovrummen. Som en sista utväg har vi funderat på att ha ljusinsläpp ovanför samtliga sovrumsdörrar, i så fall någon form av "privacy glass" eller liknande.

De tre barnsovrummen kommer att ha ljusbrunnar, så altanen kommer inte att ligga över dessa (snarare runtom). Detta är också ett krav ut säkerhetssynpunkt, då samtliga sovrum måste kunna utrymmas i händelse av brand eller dylikt.

Både jag och sambon är uppväxta i familjer med ständigt kiv mellan barnen (bägge kommer från trebarnsfamiljer) om vem som ska ha vilket rum. På grund av detta har jag som ett krav (och sambon som ett önskemål) att barnrummen ska vara i det närmaste identiska (vad gäller mått, dörr- och fönsterplacering samt utsikt), så man slipper den biten. Att tillgodose detta kravet samtidigt som man ger samtliga tillgång till baksidan skulle dels innebära extremt långsmala sovrum, samtidigt som föräldrasovrummet inte skulle ha någon sådan tillgång alls.

Som jag skrev i det inledande inlägget, ett föräldrasovrum med egen klädkammare och eget, rymligt badrum är sambons grundkrav för att ens gå med på att bygga nytt istället för att bo kvar i vårt nuvarande hus - det är nog den minst förhandlingsbara delen av hela planlösningen är jag rädd.

J JBa skrev:
Som tidigare ägare av sluttningshus som jag även lät bygga så har jag lite funderingar om ffa nedervåningen. Jag har inga konkreta idéer, mest åsikter.

Jag tror ni kommer få mycket känsla av källare med den planlösningen då ni valt att offra väggyta som kunnat ha ljusinsläpp för toalett och ert sovrum vilket troligtvis är det sovrum som används minst över dygnet. Jag hade skissat på ändrade proportioner av huset för att få mer väggyta frilagt nere med möjlighet till enklare fönstersättning. Sedan hade jag placerat båda toalettutrymmena längre bak i huset för att få enklare (och billigare) dragning av vatten, avlopp och fläktrör.

Övervåningen känner jag att ni prioriterat rätt vad gäller väggytor men kanske går det att bygga garage separat från huset, kanske på annan ledd och kanske senare men att ni gör grunden nu för att kunna maximera boytan ni kan och har råd att bygga nu. Det jag menade med annan ledd är mer en fundering om det måste vara vinkelrätt mot gatan?

Var hade ni tänkt er TV:n? Efter att ha levt med kök öppet mot v-rum där tv:n stod insåg jag värdet av ett separat rum som går att stänga till.
Vi använder vårt nuvarande sovrum ganska flitigt, både till TV-spels och TV-tittande som till andra sedvanliga "sovrumsaktiviteter". :) Förstår dock hur du tänker här.

Problemen med att bygga garaget separat från huset är flera. Med tanke på detaljplansbestämmelserna och tomtens utformning måste garaget ligga i östra hörnet av tomten. Att separera det från huset kan förvisso fungera som så, men det är ett gemensamt önskemål jag och sambon har då vi bägge är bilentusiaster som spenderar en del tid i garaget och ofta springer mellan det och huset. Vi vill väldigt gärna slippa göra detta utomhus, vilket vi nu redan gjort i nio år i vårt nuvarande hus.

TV kommer sannolikt att hamna i det norra hörnet av vardagsrummet. Alternativet vore det östra hörnet (mot trappan), men misstänker att det kommer bli mer solljus på TV-skärmen i sådant fall. Sambon har förvisso ett önskemål om att inte alls ha TV i vardagsrummet (hon menar på att ett dylikt rum är främst avsett för umgänge, vilket hon delvis har rätt i), men eftersom vi inte får plats med ett allrum så kommer det nog hamna en TV där ändå. Vi har också i dagsläget ett kök med öppet mot matplats/vardagsrum (där det står en TV), men vi har inte upplevt det som något problem vad jag kan dra mig till minnes.
 
BirgitS
Med två hundar som brukar dra in mycket smuts och lera borde det vara väldigt bra med en separat groventré.

Visst kan det kännas lyxigt med stora badrum, men lyxkänslan försvinner nog om man i stället retar sig på annat som att möbler står på varandra i sovrummen eller det känns som man är i en grotta för jämnan. Är bara orolig att ni byter dagens missnöje med badrum mot något annat missnöje.

I stora badrum tycker jag att man kan ha inåtgående dörrar så länge som de är i ett hörn och öppnas mot väggen.

Hur gamla är era barn?
Det bör det nog finnas en teve i ett allmänt rum så att ni får någon möjlighet att se era tonåringar över huvud taget och 8 kvm sovrum är inte mycket att samla några kompisar i.

Om man placerar garaget separat så kan kommunen acceptera att man har en inglasad gång till det utan att det räknas som hopbyggt. Det viktigaste är ofta att man inte upplever de två byggnaderna som sammanbyggda när man står på gatan.

Går det inte att gräva ut på sydvästsidan av huset så att barnsovrummen slipper ljusschaktet?

En riktig arkitekt, dvs. en med fem års högskoleutbildning, är många gånger väldigt duktig på att komma fram till bra planlösningar på "svåra" tomter, alltså inte de som kallas för arkitekter hos husleverantörerna.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Har ni en situations plan? Hade underlättat väldigt mycket för att kunna komma med alternativa idéer
:)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Alecci skrev:
men det blir då väldigt lite plats för dubbelgaraget
A Alecci skrev:
Dels behöver vi en ganska stor entré då vi har två varghundar som tar upp mycket plats
Det låter för mig som att bilar och hundar är viktigare än barnen.
Det kan du väl inte mena :confused:
 
För att visa hur jag menade med köket, se här hur vi har gjort.
Överskåp, vitrinskåp med luckor åt båda hållen, endast över "halvön" mot matplatsen:

Spishäll och ugn är här alltså på/i den högra bänken, 60 cm från skafferiet.
 
En tanke i helt andra banor vad gäller husets "footprint": Det skulle innebära fler vinklar men skulle det gå att låta bostadsdelen omsluta garaget så att den uppifrån såg ut som ett bakvänt L? Så att vardagsrummet delar vägg med garagets kortsida och föräldrasovrummet ligger rakt under det?

Eller till och med som ett uppochnervänt T, så att alla sovrum kunde ligga längs den vägg där föräldrasovrum och -badrum nu ligger? Kanske förskjuta garaget ett par meter uppåt i ritningen så att det ligger närmare infarten än husets entré och vardagsrummet blir djupare, och alltså även göra husets entrédel betydligt smalare. Bara få in en bra hall där (jag tycker den ni har ritat är precis lagom, rymliga hallar är klart underskattade) och teknik-/badrum innan det öppnar upp till kök och vardagsrum. Kanske kan bli en garderobsvägg i "gången" också. En fråga är förstås var man sätter trappan till nedervåningen . . .

Har inte tittat i detalj på kök, badrum, tvättstuga, men mitt tips skulle vara att lägga tvättstugan på nedervåningen, där alla kläder, lakan och handdukar finns. Tillgänglighetskraven är visserligen att det måste gå att få in/vara förberett för TM och TS/TT bredvid varandra på entréplan men jag skulle klura på om jag kunde skapa den där ytan på 60x120 i teknik-/badrummet och tills vidare bara ha garderober där. Skulle behovet uppstå flyttar man upp maskinerna till övervåningen och flyttar ner förvaringen. Ja, förresten, du kanske kan flytta ner teknikdelen också och kan förbereda för en tvättstuga i vanliga badrummet uppe, som redan har tillgänglighetskrav.
 
  • Gilla
Ögonfröjd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.